خواص آش رشته و فواید مواد مورد استفاده در تهیه آن

خواص آش رشته و فواید مواد مورد استفاده در تهیه آن


منبع: آرگا

130

1400/4/24

20:12


آش رشته یکی از غذاهای اصیل ایرانی می باشد که اغلب در سفره های نذری یا سفره های افطاری دیده می شود. آش رشته علاوه بر طعم و مزه خوب دارای فواید مهمی برای سلامت بدن می باشد. در این مطلب خواص آش رشته را بیان می کنیم.

آش رشته یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که در سفره ایرانی ها جایگاه خاصی دارد و ایرانی ها در ایام مختلفی مانند ماه رمضان و برخی مهمانی ها مردم علاقه بیشتری به پختن آن دارند. آش رشته خواص بسیاری برای سلامت بدن به دنبال دارد و در حقیقت بهترین غذا به منظور تامین رطوبت کافی برای بدن می باشد.

خواص آش رشته و فواید مصرفی آن برای بدن

آش رشته و سوپ یکی از بهترین غذاها به منظور تامین رطوبت کافی بدن می باشد. آش رشته یکی از معروفترین آش های ایران می باشد که ریشه سنتی داشته و در مراسم مختلف به ویژه مراسم مذهبی به عنوان یکی از غذاها سرو می شود.

این آش در تمام نقاط ایران تهیه می شود و جایگاه ویژه ای در وعده های غذایی فصل های مختلف سال دارد. این آش اغلب با عنوان ناهار یا عصرانه بر سر سفره های ایرانی قرار دارد. همچنین در سفره های نذری و افطاری و یا دعا خوانی دیده می شود. در حالت کلی این آش جایگاه خاصی بین ایرانی ها دارد و اغلب پشت سر مسافر پخته و پخش می شود.

آش رشته با توجه به مواد استفاده شده در آن دارای خاصیت های بسیاری برای سلامت بدن می باشد، برای آشنایی با انواع خواص این آش خوشمزه همراه ما باشید.

بعضی از خاصیت ها و ویژگی های آش رشته

منبع تامین کننده انرژی بدن

با توجه به تحقیقات انجام شده و گفته متخصصین تغذیه، رشته که یکی از مواد اصلی در این آش است در دسته نانو غلات قرار می گیرد و دارای ماده معدنی و مقداری پروتئین می باشد. از این رو آش رشته با عنوان منبع تامین انرژی برای بدن محسوب می شود.

انواع خاصیت های آش رشته

منبعی از پروتئین

یکی دیگر از خاصیت های آش رشته تامین پروتئین کافی برای بدن می باشد. گروه بنشن ها که شامل نخود، لوبیا، عدس و … می شوند در تهیه آش رشته بکار برده می شوند. حبوبات مورد استفاده در آش جانشین گروه گوشت شده و دارای مقداری پروتئین گیاهی می باشند که در کنار رشته تبدیل به پروتئین کامل برای بدن خواهند شد.

بعضی خواص آش رشته

رفع یبوست

نخود و لوبیا به دلیل دارا بودن فیبر بالا باعث می شوند تا مواد زائد بهتر دفع شوند. وجود فیبر باعث بهبود گوارش می شوند و باعث می شوند تا یبوست برطرف گردد.

سلامت دندان ها و استخوان ها

همانطور که می دانیم کشک یا ماست یکی از اجزای مهم در آش رشته می باشد، کشک به خانواده لبنیات تعلق دارد و علاوه بر تامین پروتئین بالا، دارای مقدار بالایی فسفر و کلسیم می باشد. از این رو می تواند باعث سلامت دندان ها و استخوان ها به خصوص در کودکان در حال رشد شود.

خواص مهم آش رشته

بهبود چربی خون و فشار خون

آش رشته حاوی مقدار زیادی سبزی های تازه می باشد از این رو خواص بسیاری در سلامت بدن به دنبال دارد. سبزی ها و پیاز موجود در آش دارای مقدار بالایی از ویتامین C و همچنین فیبر غذایی، مواد معدنی و پیش ماده ویتامین A می باشند. در حالت کلی رنگ دانه های موجود در سبزی می تواند باعث کاهش خطرات چربی خون و فشار خون شود و سرطان را کاهش دهد.
نعناع دارای طبعی گرم می باشد از این رو برای ایجاد تعادل در گرمی و سردی بسیار مفید است و علاوه بر این ماده ای است، اما به خاطر داشته باشید که نباید بیش از اندازه سرخ شود.

خاصیت های آش رشته برای بدن

فواید حبوبات مصرفی در آش رشته

همانطور که گفته شد آش رشته به دلیل مواد غذایی مفید استفاده شونده در آن دارای خواص بسیاری می باشد. در ادامه با برخی از حبوبات موجود در آش رشته و خواص آن ها آشنا خواهیم شد:

  • لوبیا چیتی:

لوبیا چیتی یکی از حبوبات غنی از مواد مغذی می باشد که منبعی عالی از پروتئین و فیبر می باشد. این لوبیا به خاطر دارا بودن فیبر برای جلوگیری از یبوست و دیگر مشکلات گوارشی مفید می باشد. علاوه بر این باعث کاهش سطح کلسترول در بدن خواهد شد و مانند یک سپر در مقابل بیماری های قلبی عمل می نماید. استفاده منظم از لوبیا چیتی با مهار افزایش سطح قند خون پس از غذا سبب ثابت شدن آن خواهد شد. لوبیا چیتی منبعی سرشار از پتاسیم می باشد و برای جلوگیری از ریزش موی سر مناسب است.

خاصیت هایی برای آش رشته

نبود ویتامین B در بدن می تواند باعث بروز مشکلات پوستی مثل قرمزی، سوزش و خشکی پوست گردد. لوبیا چیتی به دلیل سرشار بودن از ویتامین B می تواند از برخی مشکلات پوستی پیشگیری نماید، با مصرف آش رشته می توانید از خواص لوبیا چیتی بهره ببرید. همچنین لوبیا چیتی دارای آهن می باشد و برای زنان باردار و شیرده و نوجوانان و کودکان بسیار مفید است.

برخی خواص آش رشته

  • نخود:

نخود به عنوان سومین حبوبات پر مصرف در جهان بعد از لوبیا و سویا شناخته می شود. نخود نقش بالایی در محافظت بدن در برابر بیماری های قلبی دارد. بعلاوه منیزیم موجود در نخود سبب بهبود گردش خون در بدن می شود و خطر حمله قلبی را کمتر می کند. همچنین وجود ویتامین K، ویتامین B6، فسفر، روی ، مس، منگنز، منیزیم و پروتئین و فیبر باعث بیشتر شدن خواص آن شده است.

خاصیت ها و ویژگی های آش رشته

  • عدس:

همانطور که گفته شد برخی از خاصیت های آش رشته به خاطر وجود حبوبات در آن است. عدس یکی از حبوبات این است است که دارای میزان بالایی از پروتئین می باشد. پروتئین موجود در عدس ۳۵ درصد بیشتر از پروتئین موجود در گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و لبنیات است. علاوه بر این عدس دارای کربوهیدرات مناسبی است و منبع خوبی از فیبر محسوب می شود. عدس یکی از حبوبات کم کالری می باشد که دارای منگنز، آهن، فسفر، مس، ویتامین B1 و پتاسیم نیز می باشد.

عدس به منظور عضله سازی، کنترل دیابت، بهبود دستگاه گوارشی، سلامت قلب، مقابله با سرطان، کنترل وزن، کاهش خطر بیماری های کلیوی و سنگ کلیه مفید می باشد.

خاصیت های مختلف آش رشته

  • لوبیا سفید:

یکی دیگر از حبوباتی که برخی در آش رشته استفاده می کنند لوبیا سفید می باشد. مصرف لوبیا سفید و وجود آن در آش رشته باعث شده تا فولات مورد نیاز بدن تامین شود. فولات نقش بالایی در تنظیم اسید آمینه های خاص که سیستم عصبی به ان نیازمند است، ایفا می کند. با مصرف لوبیا سفید سلول های مغزی بازسازی می شوند و در نتیجه از آلزایمر پیشگیری می شود و مغر همواره هوشیار باقی خواهد ماند.

علاوه بر این، فولات باعث می شود تا خطر حملات قلبی، سکته های مغزی و بیماری های عروقی کمتر شود. لوبیا سفید همچنین دارای مقدار بالایی پتاسیم و مقدار کمی سدیم می باشد که سبب شل شدن رگ های خونی می شود و فشار خون را تنظیم می کند. علاوه بر این ها لوبیا سفید دارای پروتئین، فیبر، منگنز و منیزیم می باشد.

بعضی از خاصیت های آش رشته

نکات مهم در مورد ارزش غذایی آش رشته

  • برای تهیه آش رشته مواد غذایی مختلفی استفاده می گردد که در اغلب نقاط جغرافیایی در دسترس می باشند. شاید روش تهیه این آش در نقاط مختلف کشور کمی با هم تفاوت داشته باشد ولی با داشتن قابلیت تغییر در مواد اولیه می توان این آش را برای تمام گروه های سنی و بیماران خاص به غذایی مفید و سالم تبدیل نمود.

خاصیت ها و انواع ویژگی های آش رشته

  • دارا بودن مواد اولیه متنوع یکی از ویژگی های مهم این آش قدیمی می باشد. استفاده از حداقل یک ماده غذایی از هر یک از گروه های اصلی غذایی باعث شده تا بر ارزش غذایی این آش اضافه شود.
  • بودن رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و حبوبات، سبزی های گوناگون با توجه به منطقه ای که آش در آن طبخ می شود و در آخر کشکی یا ماستی که به آش اضافه می شود، یک مجموعه غذای کامل را برای شما فراهم می آورد.
  • در برخی از مناطق غرب ایران و همدان شکل خاصی از آش رشته وجود دارد که به اصطلاح به آن رشته ترشی می گویند. در این منطقه علاوه بر کشک و ماست مقداری از میوه های خشک به آش اضافه می شود تا خانواده میوه ها نیز در آن وجود داشته باشند.

آش رشته و خواص آن

  • هر کدام از موادی که به آش اضافه می شوند دارای مواد مغذی و مهمی به ویژه انواع ویتامین، املاح، پروتئین، کربوهیدرات و … می باشند که همگی در یک وعده غذایی قرار داده شده اند تا سلامتتان تضمین شود.
  • با اضافه شدن برخی دیگر از مواد غذایی برای تزئین به ارزش غذایی آش رشته اضافه می شود، اما هرگز فراموش نکنید که نباید در روغن زیادی روی آش باشد، زیرا می تواند از ارزش غذایی آن بکاهد و به ماده ای مضر تبدیل شود.
  • آش رشته یک غذای کامل است که دارای خاصیت های بسیاری است، اما نباید در خوردن آن زیاده روی نمود. به خصوص نباید آن را در سیر داغ و پیاز داغ و نعناع داغ و روغن غرق کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو