روستای وانشان گلپایگان با قدمتی ۳۰۰۰ ساله

روستای وانشان گلپایگان با قدمتی ۳۰۰۰ ساله


منبع: آرگا

114

1400/4/25

10:10


روستای وانشان روستایی تاریخی و با قدمتی چندین ساله است. این روستا از توابع گلپایگان اصفهان می باشد و هر ساله باستان شناسان و علاقه مندان زیادی به این روستا سفر می کنند. از دیدنی های این روستا ۳۰۰۰ ساله می توان به بناهای تاریخی، بقعه ها، قلعه ها و … اشاره کرد.

 روستای وانشان یکی از جاذبه ها و مکان های دیدنی گلپایگان در اصفهان است این روستا قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد و با وجود جذابیت های تاریخی که برای علاقه مندان دارد هر ساله از سوی گردشگران زیادی مورد توجه است. پیشینه تاریخی این سرزمین سلسله کیانیان باز می گردد در دوران پارینه سنگی و نوسنگی نیز این منطقه ارزش زیادی داشته است و بسیاری از آثار و بناهای موجود متعلق به همان دوران می باشند. ابنیه تاریخی با بافت قدیمی و تاریخی که دارند از زیباترین جاذبه های این منطقه محسوب می شوند این روستا دارای جاذبه های تاریخی زیادی است و هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند.

این منطقه کهن دارای آب و هوایی مناسبی است و به همین جهت موجب جذب توریست می شود. در بسیاری از کتاب های تاریخی نیز نام این روستا عنوان شده است با وجود بقعه ها و امامزاده های تاریخی این روستا ارزش و اهمیت زیادی دارد این روستای کهن و قدیمی بقایایی از استخوان ها در آن کشف شده است همچنین ظروف سفالی که در این روستا کشف شده است نشان دهنده قدمت این روستا می باشد.

روستای تاریخی وانشان را بشناسید:

اهالی این روستا از توابع اصفهان هستند گویش مردمان این منطقه همانند خوانساری ها است همچنین برخی از اهالی قدیمی در این روستا گویش ونیشونی دارند این زبان یکی از قدیمی ترین زبان های دنیا است و از این رو می توان به قدمت این روستا نیز پی برد. از جاذبه های دیدنی در این روستا می توان به بقعه ها و امامزاده هایی اشاره کرد که قدمت بسیار زیادی دارند به عنوان مثال بنای امامزاده ابوالفتح یکی از بناهای تاریخی با قدمت در این منطقه است که باستان شناسان توجه خاص و ویژه ای نسبت به آن داشته اند.

روستای وانشان

امامزاده ابوالفتوح:

یکی از مکان های مذهبی که در سفر خود به این روستا می توانید از آن بازدید نمایید امامزاده ابوالفتوح است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و گردشگران می توانند علاوه بر عبادت در این مکان در آن استراحت نیز نمایند. این ساختمان دیدنی در روستای وانشان یکی از مهم ترین جاذبه های این منطقه است و برای مردم آن به عنوان یک نماد بزرگ شناخته می شود. اگر می خواهید در سفر خود با یک جاذبه ی تاریخی و مذهبی مهم رو به رو شوید پیشنهاد می کنیم از این ساختمان دیدنی بازدید نمایید.

جاذبه های وانشان

ارگ گوگد:

این ارگ قدیمی و بزرگ یکی از قدیمی ترین ساختمان ها در نزدیکی این روستا است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی از آن بازدید می کنند. قدمت این ساختمان به حدود ۳۰۰ سال پیش باز می گردد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این ساختمان با نام دیگری نیز شناخته می شود که قدیمی های این روستا به آن ارگ علیخانی نیز می گویند. این ارگ که با خشت و گل ساخته شده است یک مکان تاریخی مهم در کشور شناخته می شود که سالیان زیادی ست در فهرست آثار ملی قرار دارد و بسیار ارزشمند می باشد.

بنای تاریخی وانشان

 مناره وانشان:

یکی دیگر از مهمترین جاذبه های دیدنی روستای وانشان این مناره می باشد که می تواند هر گردشگری را مجذوب خود نماید. اگر قصد سفر به این روستا را دارید پیشنهاد می کنیم حتما از این ساختمان بزرگ دیدن نمایید. قدمت این مناره به دوران سلجوقیان باز می گردد و دارای اهمیت تاریخی و باستانی می باشد. این مکان مهم حدود ۹۰۰ سال قدمت دارد و دارای معماری خاص و منحصر به فردی می باشد. بازدید از این مناره برای بازدیدکنندگان همه روزه برای بازدید عموم آزاد است و می توانید در هر زمانی که خواستید از آن بازدید نمایید. مناره گلپایگان برای مردم منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان یک نماد بزرگ شناخته می شود.

وانشان اصفهان

کبوترخانه وانشان:

این کبوترخانه قدیمی یکی دیگر از جاذبه های این روستا است که از خشت و گل ساخته شده است و می تواند شما را مجذوب خود نماید. این ساختمان در گذشته به دست کشاورزان برای کبوتر های منطقه ساخته شده است و دارای اهمیت زیادی می باشد. اگر قصد سفر به شهر گلپایگان و بازدید از دیدنی های روستای وانشان را دارید این کبوترخانه می تواند گزینه مناسبی برای بازدید باشد. بازدید از این مکان نیز همه روزه برای بازدید عموم آزاد می باشد.

جاذبه های تاریخی وانشان

دیگر دیدنی های وانشان:

این روستا از جاذبه های زیادی برخوردار است شما علاقه مندان با بازدید از این بناهای تاریخی می توانید جاذبه های زیبای دیگری را نیز مشاهده کنید در این روستا هر یک از اهالی باغ های سرسبزی را برای خود رشد و گسترش داده اند دیدن مناظر زیبای این باغ و آب و هوای مطبوعی که به موجب وجود درختان در این روستا حاکم است می تواند حال و هوای شما را بهتر کند. چشمه لمبی که یکی دیگر از جاذبه های طبیعی با چشم اندازهای زیبا در این روستا است علاقه مندان زیادی دارد این چشمه آب طبیعی در تابستان ها محل مناسبی برای آب تنی است بنابراین اگر قصد سفر به این روستا را دارید این چشمه را فراموش نکنید.

کوه بابادودور شاه که از ارتفاعات این منطقه است یکی دیگر از دیدنی های این روستا اسن این کوه محل مناسبی برای علاقه مندان به کوهنوردی می باشد در فصل تابستان شما می توانید مناظر زیبایی را بر روی این کوه ها و دامنه های آن مشاهده کنید. مزرعه امیر میریه نیز می تواند جای مناسبی برای گشت و گزارهای شما باشد همچنین می توانید از قلعه جمال، مقبره بهلون، برج حاج فرج الله و مورا بازدید نمایید.

این روستا با وجود چنین جاذبه هایی یکی از مهم ترین دیدنی های اصفهان برای گردشگران به شمار می آید. اگر از علاقه مندان به مناطق باستانی و تاریخی هستید نباید سفر به این مناطق را از دست بدهید این روستا با وجود اینکه دارای قدمت تاریخی بسیار بالایی است هنوز هم بکر و ناشناخته است بسیاری از شما گردشگران و علاقه مندان در سفرهای خود به چنین مناطقی هم می توانید بر تجربیات تاریخی خودتان بیفزایید و هم می توانید از دیدنی های طبیعی این مناطق لذت ببرید از سویی آشنایی با فرهنگ مردمان این منطقه لذت بخش است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو