سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای با اشاره به اینکه لبنان با بحران اقتصادی و اجتماعی بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند. اعلام کرد: پاریس کناره گیری  «سعد حریری»  نخست وزیرِ منصوب لبنان از مسئولیت تشکیل کابینه را موید بن بست سیاسی این کشور می داند که از ماه ها قبل سران این کشور پدید آورده اند.

این بیانیه افزود: خروج از این بن بست سازمان یافته و غیرقابل قبول و تشکیل دولت، ضرورت فوری است که مستلزم آغاز سریع رایزنی های پارلمانی با هدف تعیین هرچه زودتر نخست وزیر جدید است.  

در این بیانیه همچنین آمده است: این دولت باید بتواند اصلاحات لازم و دارای اولویت را آغاز کند؛ همچنین باید مقدمات برگزاری رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۲ را به روشی شفاف و بی طرفانه و مطابق با جدول زمان بندی شده فراهم کند.  

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه گفت: برای تأمین نیازهای مردم لبنان که اوضاع آن ها رو به وخامت است، کنفرانس بین المللی جدیدی در حمایت از مردم این کشور به ابتکار رئیس جمهوری و با حمایت سازمان ملل در در ۴ اوت/۱۳ مرداد برگزار خواهد شد.  

سعد الحریری وظیفه تشکیل دولت جدید لبنان را در اکتبر گذشته بر عهده گرفت، اما سایه نفوذ و مداخله دولت‌های خارجی بر او و تصمیم گیری هایش و نیز اختلافات در روند سیاسی این کشور، به رغم آنکه لبنان با بحران مالی و در بدترین وضعیت اقتصادی طی دهه‌های گذشته قرار دارد، تاکنون مانع از تشکیل دولت در لبنان شده است.  

وزارت امور خارجه آمریکا انصراف سعد حریری از تشکیل کابینه را یک تحول ناامیدکننده برای مردم لبنان دانست و از سیاستمداران این کشور خواست تا هر چه سریعتر دولت جدید را تشکیل دهند.