با تعمیر هابل؛ رصد جهان از سر گرفته می‌شود

منبع: برترین ها

98

1400/4/26

00:25


تلسکوپ فضایی هابل که یک ماه پیش خراب شده بود، پس از تعمیرات پیچیده از راه دور ناسا، به زودی کار خود را از سر می‌گیرد.

یورو نیوز: تلسکوپ فضایی هابل که یک ماه پیش خراب شده بود، پس از تعمیرات پیچیده از راه دور ناسا، به زودی کار خود را از سر می‌گیرد.

این رصدخانه مداری در نیمه ژوئن از کار افتاد و تمام رصدهای نجومی متوقف شد.

ناسا در ابتدا مشکوک به خرابی در کامپیوتر مربوط به دهه ۸۰ میلادی آن بود. اما پس از آنکه کامپیوتر پشتیبان (کامپیوتر بار مفید) نیز از کار افتاد، کنترل‌کننده‌های پرواز در مرکز پرواز‌های فضایی گادِرد در مریلند آمریکا بر واحدهای بزرگتر و گسترده‌تری از ابزارهای علمی تلسکوپ متمرکز شدند که از سوی فضانوردان در سال ۲۰۰۹ در یک راهپیمایی فضایی نصب شده بود.

با تعمیر هابل؛ رصد جهان از سر گرفته می‌شود

مهندسان روز پنجشنبه با موفقیت به تجهیزات کامپیوتر پشتیبان (کامپیوتر بار مفید) تغییر حالت دادند (سوئیچ) و کامپیوتر پشتیبان به کار افتاد.

ناسا روز جمعه اعلام کرد که اگر همه چیز به خوبی پیش رود، رصدهای علمی باید به سرعت از سر گرفته شود.

تغییر حالت (سوئیچ) مشابهی در سال ۲۰۰۸ و پس از خرابی بخشی از سیستم قدیمی انجام شد.

توماس زوربوشن، رئیس ماموریت علمی ناسا در توییتی نوشت: «به تیم تبریک می‌گویم.»

تلسکوپ هابل در ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری به فضا پرتاب شد و یک روز بعد در مدار زمین قرار گرفت. از آن زمان تاکنون هابل شگفتی‌های کیهانی زیادی را ثبت و مخابره کرده و نگاه انسان به فضا را تغییر داده است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده است. بر همین اساس، برخی دانشمندان هابل را مهم‌ترین ابزار ساخته بشر در کل تاریخ علم می‌دانند. ناسا در طول برنامه شاتل فضایی پنج ماموریت تعمیراتی را در این تلسکوپ انجام داده است. آخرین تنظیمات مربوط به سال ۲۰۰۹ بود.

ناسا قصد دارد تلسکوپ فضایی جیمز وب جانشین هابل را تا پایان سال پرتاب کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو