قدرت نظامی و اقتدار منطقه‌ای امروزه یکی از اصول اساسی قدرت به شمار می‌روند؛ هنگامی که این عوامل دست به دست همدیگر دهند آنگاه مولفه‌ای به نام قدرت شکل می‌گیرد.

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

هنگامی که این مولفه‌های قدرت را در قالب سیاسی کشورمان بررسی می‌کنیم آن‌گاه بهتر متوجه می‌شویم که اقتدار منطقه‌ای چه تاثیری در ارتقای جایگاه یک کشور در تمامی عرصه‌های موجود دارد. این قدرت به خصوص طی چند سال اخیر با رشد و ارتقای توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران به ویژه از طریق توان موشکی توانسته تا حد زیادی این اقتدار را به منصه ظهور بگذارد. مقوله امنیت در عصر فعلی دیگر تک بعدی و فقط در تقویت توان نظامی خلاصه نمی‌شود و مقوله‌ای چند بعدی است.

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

جمهوری اسلامی ایران چندین سال است که با تکیه به توان داخلی خود، مولفه‌های بومی قدرت را ایجاد کرده که امروز در محیط پیرامونی ناامن خود از «امنیت پایدار» برخوردار است. این امنیت پایدار مرهون قدرت نظامی، نیروهای مسلح کارآمد، علم و پیشرفت علمی، اقتصاد قوی و مستقل، نیروهای نظامی وفادار، «دولت مقاومت» و مشارکت سیاسی است.

تجهیزات نظامی بومی؛ لازمه تامین اقتدار درون‌زا

یکی از رازهای قدرت و توان بالای کشورهای جهان دارابودن نیروهای مسلح قوی در کنار اقتدار در سایر بخش هاست. نیروهای مسلح نیز تنها زمانی می‌توانند به اقتدار دست پیدا کنند که از لحاظ پشتیبانی رزمی بومی تامین باشند. این مشکلی بود که ایران در زمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه بود یعنی در صورت نیاز به تسلیحات و تجهیزات نظامی باید دست گدایی مقابل آمریکا دراز می‌کرد تا مگر اینکه بتواند تسلیحات مورد نظر را دریافت کند.

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

این واقعه تلخ در صورتی رخ می‌داد که ایران در زمان رژیم پهلوی متحد نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رفت. این اتفاق به قدری تلخ بود که افراد مومن و متعهد ارتش آن را تحمل نمی‌کردند و به همین دلیل هم برای رهایی از چنین رویدادهای تلخ و غیر قابل تحمل به سیل خروشان مردم انقلابی ایران پیوستند.  

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

انقلاب اسلامی که پیروز شد؛ مستشاران آمریکایی از کشورمان خارج شدند و نیروهای مسلح ایران که از یوق آمریکا رهایی پیداکرده بودند توانستند به مرور به سوی خودکفایی حرکت کنند. این مهم در حالی رخ می‌داد که کشورمان توسط آمریکا تحریم شده بود و باید این مسیر آغاز می‌شد. اما وقوع جنگ تحمیلی دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ باعث شد که این روند بسیار کُند شده و حتی بسیاری از تجهیزات راهبردی کشورمان در اثر تهاجم رژیم بعثی عراق از بین برود. جنگ با همه فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید و حالا نوبت بازیابی توان دفاعی ایران اسلامی بود. پس حرکت‌های جهادی در راستای طراحی و ساخت تجهیزات و تسلیحات نظامی مورد نیاز کشورمان سرعت بیشتری به خود گرفت.  

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

این حرکت در سال‌های اخیر به قدری سرعت یافته که حیرت بسیاری از ناظران بین المللی را به همراه داشته و باعث شده توان نظامی کشورمان هر سال بیش از سال‌های گذشته رشد کند. همه این‌ها موید این مطلب است که تجهیزات نظامی بومی لازمه تامین اقتدار درون‌زا هستند. البته نیروهای مسلح کشورمان حوزه‌های مختلفی دارد که پدافند هوایی از دیدگاه فرمانده کل قوا اولویت اول کشور است.

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

پدافند اولویت اول کشور است

پدافند هوایی از جمله موضوعاتی است که دائما مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و به دلیل مشترک بودن این حوزه میان ارگان‌های نظامی (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج) از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپادها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های آن در RQ-۱۷۰، هرمس، MQ ۴ به خوبی ثابت شد. دشمنان ما باید بدانند که دائماً زیر ذره‌بین پدافند هوایی هستند و هرلحظه که خیال خام نفوذ به آسمان کشور ما را داشته باشند، چه با سرنشین و چه بدون سرنشین، امکان بازگشتی برایشان متصور نخواهد بود.

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

صنایع دفاعی کشورمان که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راس آن‌ها قرار دارد در همین راستا دستاوردهای مختلف و گوناگونی را طی سال‌های اخیر داشته است که سامانه پدافندی یا زهرا (س) یکی از همین سامانه‌هاست.  

کدام سامانه پدافندی ایرانی قاتل پهپادهای دشمن است؟

هشتمین روز از بهمن ماه سال ۱۳۹۱ بود که خط تولید سلاح پدافندی یا زهرا (س) که قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیما، بالگرد و پهپاد را در برد کوتاه دارد، با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

سردار وحیدی وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره این سامانه گفت: این سامانه قدرت رهگیری و هدف زنی و همچنین انهدام چندین هدف به صورت همزمان با قدرت شناسایی موثر و سرعت بالا را دارد. از دیگر ویژگی‌های این سامانه، قابلیت شناسایی اهداف به صورت ACTIVE و PASSIVE است.  

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

ویژگی‌های سامانه پدافندی یا زهرا (س) 

این سامانه پدافند موشکی کوتاه برد یکی از سامانه های پدافندی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان است که از سلاح‌های پدافندی موثر در حوزه پدافند کوتاه برد به شمار می‌رود. این سامانه پدافندی با قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیماها، بالگردها و پهپادهای دشمن در برد کوتاه یکی از سامانه‌های موفق در رده خود است. سامانه یا زهرا (س) با قابلیت اتصال به شبکه پدافندی ایران می‌تواند در هر موقعیتی مستقر شود و مأموریت خود را انجام دهد.

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

قابلیت درگیری با چند هدف و انهدام آن‌ها به‌طور همزمان، استقرار در شرایط آب و هوایی مختلف، سرعت عمل بالا و ردیابی کاملاً خودکار از دیگر ویژگی‌های این سامانه پدافندی است. رادار این سامانه یک رادار تک پالس با برد در حدود ۲۰ کیلومتر و قابلیت شناسایی ۳۰ هدف همزمان و رهگیری ۱۲ هدف را دارد. موشک‌های شهاب ثاقب این سامانه با طول ۲/۹۳ متر و وزن ۸۴ کیلوگرم قادر هستند تا با سرعت ۷۴۰ متر بر ثانیه به سوی اهداف متجاوز حمله‌ور شوند.

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

سامانه پدافند موشکی یا زهرا (س) می‌تواند در مقابل اهدافی با سرعت ۴۰۰ متر بر ثانیه تا برد ۱۱ کیلومتری موشک‌های خود را روانه آن‌ها کند. موشک‌های این سامانه توان درگیری با اهدافی تا سقف پرواز ۵ هزار و ۵۰۰ متر و بیشینه سرعت ۴۴۰ متر بر ثانیه را دارند.

شکارچی نیروهای مسلح ایران را بشناسید و ببینید +تصاویر

این سامانه به دلیل استفاده از دانش بومی و بهره گیری از روش‌های هدایت فرمان به خط دید خودکار قیمت کمتری داشته و نیروهای پدافندی کشورما می‌توانند به علت قیمت پایین این سامانه از تعداد بسیار این سامانه در سایت‌های پدافندی استفاده کنند. جدیدترین نمونه این سامانه با نام یازهرا (س) ۳ با قابلیت‌های منحصر به فردی برخوردار است که آن را نسبت به نسخه اولیه آن پیشرفته‌تر است.