برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟

برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟


منبع: نی نی بان

175

1400/4/26

11:12


برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟

حتما برای هر مادری، این سئوال به وجود می‌آید که برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کارهایی باید انجام دهد. با این حساب خوب است این مقاله را که دربرگیرنده جدیدترین تحقیق دراین‌باره است، مطالعه کنید.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که توسعه سیستم ایمنی در ماه‌های اول زندگی‌اش تعیین می‌شود. وقتی سیستم ایمنی بدن به درستی کار نمی کند، بدن در مراحل بعدی زندگی، ددر معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرد.
تقویت سیستم ایمنی تا حد ممکن پس از تولد به دفع بیماری‌ها کمک می‌کند. بهترین راه ایجاد سیستم ایمنی بدن از طریق شیر مادر و باکتری‌های سالم روده است.
محققان موسسه‌های Karolinska Institutet ،Evolve Biosystems و Inc ، از دانشگاه‌های کالیفرنیا دیویس، دانشگاه نبراسکا، لینکلن و دانشگاه نوادا، تشخیص داده‌اند که راه رسیدن به سیستم ایمنی سالم از طریق داشتن باکتری‌های روده سالم است.
طبیعتا داشن باکتری‌های روده سالم از زمان نوزادی شکل می‌گیرد و این اتفاق با استفاده از مصرف شیر مادر ایجاد می‌شود.

سیستم ایمنی سالم، آلرژی و آسم را کاهش می‌دهد
این مطالعه که در مجله Cell منتشر شده، نشان داده که با داشتن یک سیستم ایمنی سالم، امکان کاهش خطر آلرژی، آسم و بیماری خودایمنی وجود دارد.
این امر در نتیجه ثابت ماندن سیستم ایمنی بدن با گذشت زمان اتفاق می‌افتد. محققان به دنبال پیدا کردن راهی هستند تا مشخص کنند کدام باکتری‌های روده و شیر مادر به حفظ سیستم ایمنی بدن از روز اول تولد کمک می‌کند.
با این حال، به دلیل پیچیدگی‌های میکروبیوم روده، برای دانستن نحوه کار باکتری‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن، تحقیقات بیشتری لازم است.


بیشتر بخوانید: آنتی‌بادی کرونا در شیر مادر تشخیص داده شده است


توضیحی که محققان ارائه داده‌اند، درباره نحوه تعامل شیر مادر و باکتری‌های روده هنگام شیر دادن به نوزادان است.
نوزادان در نتیجه سیستم هضم نابالغ خود، قادر به تجزیه شیر مادر نیستند. اما با کمک باکتری‌های روده، اُلیگوساکاریدهای شیر انسان به راحتی تجزیه می‌شوند تا دستگاه هضم کودک بتواند سیستم را تغذیه کند.
اُلیگوساکاریدها، زنجیره‌های ساکاریدی هستند که در دیواره سلول‌های بدن انسان و سایر جانداران قرار دارند و شامل بین 3 تا 10 مولکول قند هستند.
طبق گفته محققان، هر چه تجزیه اُلیگوساکاریدها راحت‌تر باشد، از نظر پزشکی التهاب در روده کمتر است.


برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟


مصرف بیشتر شیر مادر، بیفوباکترهای بیشتر
بر اساس این مطالعه، هر چه نوزاد بیشتر شیر مادر مصرف کند، بیفیدوباکتریوم بیشتری در سیستم خود دارد.
بیفیدوباکترها، باکتری‌های تولیدکننده اسیدلاکتیک هستند.
دانشمندان می‌خواهند بدانند چگونه باکتری‌های روده و شیر مادر به تنظیم سیستم ایمنی بدن، کمک می‌کند تا برای آن گروه از ایجاد باکتری برای آن دسته از نوزادانی که سیستم ایمنی بدنشان به خطر افتاده، راهکاری پیدا کنند.

برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟
حتما برای هر مادری، این سئوال به وجود می‌آید که برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کارهایی باید انجام دهد. راهکارها خیلی ساده است:


برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟


1- شیر دادن
بله! همان‌طور که در بخش دیگری از این مقاله اشاره کردیم، شیر مادر دارای عناصر زیادی است که از سیستم ایمنی بدن کودک پشتیبانی می‌کنند. شیر مادر، شامل پروتئین، چربی، قندها، آنتی‌بادی‌ها و پروبیوتیک‌ها است.
روند کار به این شکل است: وقتی مادر با میکروب‌ها در تماس است، آنتی‌بادی تولید می‌کند تا از عفونت جلوگیری شود. به این دلیل که مادران و نوزادان معمولا در معرض میکروب‌های مشابه قرار دارند، با تولید این آنتی‌بادی‌ها از کودک هم محافظت می‌شود.


بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ شیردهی


نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند عفونت کمتری دارند. آن‌ها وقتی بیمارند زودتر از نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، بهبود می‌یابند.
با این حال، این نکته را بدانید که شیردهی نمی‌تواند از کودک شما در برابر عفونت‌های جدی و تهدیدکننده زندگی مانند فلج اطفال، دیفتری یا سرخک محافظت کند.
برای مادرهایی که قادر به شیردهی نیستند، یا ترجیح می‌دهند این کار را انجام ندهند، شیرخشک نوزاد، یک گزینه سالم است.


برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟


2- واکسیناسیون
واکسیناسیون کودکان، ایمن‌ترین و موثرترین راه برای محافظت از آن‌ها در برابر بیماری‌های جدی است.
با انجام واکیسناسیون اگر فرزند شما در آینده با بیماری واقعی تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او میکروب را تشخیص داده و به اندازه کافی سریع پاسخ می‌دهد تا بتواند از بیماری یا از عوارض جدی، جلوگیری کند.
زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری، برای سیاه‌سرفه واکسینه می‌شوند، بنابراین ایمنی را به نوزاد خود نیز منتقل می‌کنند.


بیشتر بخوانید: زمان‌بندی واکسیناسیون



برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟


3- رژیم غذایی و مکمل‌ها

  • مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند برخی از باکتری‌های روده را که برای ایمنی بدن مهم هستند، از بین ببرد.
  • پروبیوتیک‌ها اغلب به عنوان راهی برای تقویت ایمنی نوزادان بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک پیشنهاد می‌شوند.
  • استفاده از پروبیوتیک در اواخر بارداری و پس از تولد کودک، بی‌خطر است. قبل از اینکه به کودک پروبیوتیک بدهید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • در بیشتر موارد، شیر مادر و شیر خشک همه ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک را تامین می‌کند.
    مکمل‌های اضافی، برای نوزادان توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: پروبیوتیک برای کودکان


  • هنگامی که کودک شما غذای جامد را شروع کند، انواع مختلفی از غذاها مانند انواع مختلف سبزیجات و میوه‌های پوره‌شده برای سلامتی سیستم ایمنی بدن او کافی است.
  • سعی کنید تا زمانی که غذای جامد را برای کودک شروع می‌کنید، به او شیر بدهید.


اگر سئوالی درباره تغذیه و سلامتی کودک دارید، با متخصصان اطفال در کلینیک نی نی بان مطرح کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو