همه چیز درباره کود شیمیایی سفید و نحوه مصرف آن

همه چیز درباره کود شیمیایی سفید و نحوه مصرف آن


منبع: آرگا

158

1400/4/26

14:06


به طور کلی استفاده از کود شیمیایی سفید برای تغذیه گیاهان می تواند بسیار مفید و مغذی باشد زیرا این کود بخش عظیمی از مواد مورد نیاز گیاهان در حال رشد را در خود جای داده که در این مقاله سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم.

توجه داشته باشید که کود شیمیایی سفید در واقع یک نوع ماده معدنی یا آلی و بیولوژیک است که دارای عناصر غذایی خواهد بود و مصرف آن می تواند باعث بالا بردن حاصل خیزی خاک و همچنین با تیمار گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کم محصول می شود.

آشنایی با کود شیمیایی سفید

امروزه کود های شیمیایی با عنوان کود سیاه و کود سفید در تامین چیزی حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد از منابع غذایی جهان نقش دارند. در واقع کود های شیمیایی شامل یک یا چند منبع غذایی مورد نیاز گیاهان هستند که می توانند به هر سه صورت فازهای جامد مایع و یا گاز یافت شوند. بهتر است بدانید که این نوع کود می تواند هم به خاک اضافه شود و هم مستقیم به خود گیاه پاشیده شود و یا حتی آن را در آب حل نمود و به خاک گیاه اضافه نمایید. عمدتا از این کود به عنوان ارتقاء کیفیت خاک، افزایش میزان محصول و ارتقاء کیفیت محصول تولیدی مورد استفاده قرار خواهد کرفت. جالب است بدانید که قدمت بهره گیری از این کود به قرن نوزدهم میلادی برمی گردد و زمانی که با گسترش صنعت کشاورزی، میزان کود های حیوانی و یا گیاهی مورد نیاز به محدودیت مواجه شد.

خصوصیات کود شیمیایی سفید

همچنین اولین تلاش ها برای تولید کود شیمیایی در مقیاس صنعتی از استخراج از معادن آلمان در سال ۱۸۶۰ شروع شد که در حدود همان سال ها نیز اولین واحد تولید کود شیمیایی فسفات اوره در مقیاس تجاری نیز شکل خواهد گرفت. توجه داشته باشید که کود شیمیایی سفید در انواع مختلفی یافت می شود که می توانید از آن برای گلدان و گلهای آپارتمانی استفاده نمایید. همچنین نیتروژن یکی از مواد مورد نیاز خاک است که اغلب در اثر تغییرات مختلف میزان نیتروژن موجود در خاک دستخوش تغییر شده است. نحوه مصرف کود سفید آسان است و ترکیبات درون آن به راحتی در آب حل می شود و به درختان خواهد رسید.

مزیت های استفاده از کود سفید

موارد استفاده از کود سفید:

بهتر است بدانید که کود های شیمیایی سفید دارای موارد مصرفی مختلفی شامل درختان و گلدان ها هستند که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

تغذیه درختان:

به طور کلی خاک و گیاهان به عناصر غذایی بسیار بیشتری از نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند و همچنین تحقیقات نشان داده که این سه ماده اصلی مواد مغذی مورد نیاز برای تولید بیشتر هستند. برای تولید اغلب محصولات کشاورزی با توجه به هزینه های موجود و با قیمت پایین محصولات نیاز به کود های شیمیایی سفید برای درختان است تا گیاه بتواند بهتر روند رشد خود را طی کند و محصول بیشتری تولید کند.

همچنین از آنجایی که کود های معدنی اغلب عناصر غذایی ریز مورد نیاز خاک و درختان را تامین نمی کنند به تدریج خاک بستر از تعادل خارج شده و بیماری ها و علف های هرز چند برابر می شوند که برای مقابله با آن کشاورز محبور است از انواع سموم برای گیاهان استفاده کنند.

موارد استفاده از کود سفید

تغذیه گلدان ها:

بهتر است بدانید که برای مصرف کود شیمیایی سفید در گلدان ابتدا باید نیاز خاک را بسنجید زیرا کوددهی گلدان اهمیت زیادی داشته و باید تمامی مواد مغذی درون خود را از همان مقدار خاکی که در اختیارشان است تهیه کنند. کود سفید که بدان کود ازته به دلیل نیتروژن درون آن بر روی برگ گیاه اثر مثبت دارد و به رشد شاخه های گل کمک هخواهد کرد. همچنین با تلاش برای تولید کلروفیل در برگ های گیاه گلدان به مراتب رنگ سبز بهتری را به گل های شما می بخشد.

زمان استفاده از کود سفید

زمان ایده آل برای مصرف کود:

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای مصرف کود شیمیایی ارتباط مستقیمی با عملکرد گیاه یا درخت دارد و همچنین استفاده از آن در زمان مناسب باعث افزایش بازدهی گیاه، کاهش صدمات به گیاه، کمک به رشد گیاه و عدم آسیب به محیط زیست خواهد شد. در مقابل نیز استفاده از کود شیمیایی در زمانی نامناسب در مواردی موجب از دست رفتن کود و آسیب رساندن به محیط زیست و آب های روان خواهد شد که به همین خاطر دانستن بهترین زمان برای مصرف کود سفید برای گیاهان اهمیت پیدا می کند.

دستورالعمل مصرف کود شیمیایی

دستورالعمل مصرف:

روند استفاده از کود سفید نیاز به دقت و توجه بسیاری دارد و همچنین مصرف کود شیمیایی در زمان های نامناسب باعث آبشویی و خارج شدن کود از دسترس گیاهتان خواهد شد به ویژه در خاک های شنی که به دلیل سطح تبادل پایینی که دارد استفاده از آن در زمان نامناسب باعث از رفتن تاثیر کود خواهد شد.

چنانچه کود شیمیایی سفید خیلی زودتر از زمان آن استفاده شود ممکن است بخش قابل توجهی از کود هدر رود و به همین خاطر توصیه می شود مصرف نیتروژن یا کود ازته پیش از برداشت گیاه در کمترین میزان خود باشد. در صورتی که کود شیمیایی در زمان نیاز به گیاه نرسد به تدریج سرسبزی آن از بین رفته و به رنگ زرد تبدیل خواهد شد. به صراحت می توان گفت که بهترین زمان برای مصرف کود سفید بر اساس مراحل رشد گیاهتان است که در هر مرحله از رشد استفاده از کود می تواند باعث بهبود رشد، باروری و سرسبزی گیاهتان شود.

قیمت کود های شیمیایی

لیست قیمت کود های شیمیایی:

برای تهیه کود شیمیایی سفید یا مشاهده لیست قسمت های آن می توانید از چندین روش اقدام نمایید. در روش اول مراجعه به مغازه ها و شرکت های فروش کود است که می توانید قیمت های جدید و به روز کود را برای خرید کود شیمیایی سفید به دست بیاورید.

توجه داشته باشید در روش دوم که بهترین روش خرید کود های شیمیایی سفید هم محسوب می شود با مراجعه به فروشگاه های اینترنتی می توانید قیمت روز انواع کود شیمیایی را به دست بیاورید. از خصوصیات مثبت خرید اینترنتی این است که بدون مراجعه حضوری به فروشگاه ها و از طریق چندین لینک می توانید از قیمت جدید کود شیمیایی سفید، کود شیمیایی سیاه یا هر نوع کود دیگری اطلاع پیدا کنید. مزیت دیگر آن، این است که می توانید با متخصصان و افراد کاردان حوزه کود شیمیایی در مورد زمان مصرف کود و شیوه مصرفی آن مشورت نمایید تا بتوانید انتخاب و خریدی ایده آل و اصولی داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو