هورالعظیم جان می‌گیرد

منبع: برترین ها

142

1400/4/26

14:47


معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: به دنبال مشکلات ایجادشده در بخش‌های پایین‌دستی رودخانه کرخه در زمینه تامین منابع آب جهت مصارف شرب، نیاز آبی احشام و نیز حقابه تالاب هورالعظیم برنامه رهاسازی موجی از سد مخزنی کرخه در دستور کار قرار گرفت.

خبرگزاری فارس: معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: به دنبال مشکلات ایجادشده در بخش‌های پایین‌دستی رودخانه کرخه در زمینه تامین منابع آب جهت مصارف شرب، نیاز آبی احشام و نیز حقابه تالاب هورالعظیم برنامه رهاسازی موجی از سد مخزنی کرخه در دستور کار قرار گرفت.

علی شهبازی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: بدنبال مشکلات ایجاد شده در بخشهای پایین دستی رودخانه کرخه در زمینه تامین منابع آب جهت مصارف شرب، نیاز آبی احشام و نیز حقابه تلاب هورالعظیم برنامه رهاسازی موجی از سد مخزنی کرخه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این برنامه از تاریخ 23 تیرماه به اجرا گذاشته شده و بر این اساس خروجی سد کرخه به 130 مترمکعب در ثانیه افزایش یافت که تقریبا دو برابر برنامه مدیریت تنش خشکسالی استان است.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: جهت دستیابی به اهداف برنامه رهاسازی موجی و تامین نیازهای تعریف شده، هماهنگی‌های گسترده صورت گرفته در استان با محوریت استانداری خوزستان صورت گرفته و تیم‌های عملیاتی ویژه‌ای جهت کنترل برداشت‌ها در کل طول مسیر رودخانه تشکیل گردید.

وی ادامه داد: بر این اساس کل رودخانه به پنج بازه اصلی تقسیم بندی شد و در هر بازه دستگاه‌های اجرایی متولی حفظ آب تا رسیدن به بخشهای پایین دستی را بر عهده گرفته است.

علی شهبازی تصریح کرد: علاوه بر این تمهیدات ویژه‌ای برای ایجاد منابع آب پایدار برای مصارف شرب در بخشهای پایین دستی خصوصا رودخانه‌های نیسان و کرخه نور صورت گرفت است.

وی بیان کرد: متاسفانه کشت وسیع شلتوک در مسیر رودخانه کرخه در تیرماه در مسیر رودخانه کرخه بر خلاف برنامه مصوب خشکسالی، سبب تنشهای آبی قابل توجه در تامین منابع آب شرب و حقابه زیست محیطی تالاب در پایین دست رودخانه کرخه گردید.

شهبازی عنوان کرد: در شرایط کنونی با حجم انحرافات ایجاد شده در برنامه مدیریت خشکسالی استان ریسک‌های تامین مصارف در پاییز سال جاری در حال افزایش است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو