خواص بوقناق و مهمترین کاربردهای دارویی آن

خواص بوقناق و مهمترین کاربردهای دارویی آن


منبع: آرگا

162

1400/4/26

20:10


بوقناق از دیگر گیاهان دارویی موثر برای درمان دیابت معرفی شده است که در بخشی از نواحی ایران قابل کشت است. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با خواص بوقناق و نکاتی در رابطه با آن آشنا شوید.

به طور کلی بوقناق از دیگر گیاهان گل دار می باشد که چیزی در حدود ۲۵۰ از گونه‌های گیاه را شامل می گردد. از تاثیرات درمان این گیاه می‌توان به از بین بردن قند و تحریک سلول های پانکراس برای ترشح انسولین اشاره کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی با خواص بوقناق آشنا شوید.

معرفی خواص بوقناق

آشنایی با گیاه بوقناق

قابل به ذکر است که در اصطلاح فارسی به بوقناق بابا خارزن نیز می‌گویند که این گیاه با ارتفاع چیزی در حدود ۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر از تارهای پنبه به رنگ سفید و آبی روشن پوشیده گردیده است. بسیاری از قسمت‌های ساقه و شاخه های این گیاه بال دار می باشد که در کنار آن خارهای متعددی وجود دارد. به طور کلی برگ های این گیاه به شکل بیضی نسبتاً بزرگ و کشیده است که اطراف آن را خار و گل های بنفش رنگ ضخیم و پد تراکمی پوشش داده است.

به طور کلی انتهای این گل ها با خار پوشیده شده است که در در انتهای ساقه گل دهنده آن ها و در فصول تابستان رویش می گردد. طبق باور بسیاری از افراد متخصص در طب سنتی ریشه و میوه این گیاه خواص دارویی متعددی را دارا است. همچنین در استان‌ های آذربایجان، همدان، اصفهان  کردستان و دامنه های البرز و زاگرس این گیاه قابل رویش می باشد.

  • موارد مصرف این گیاه

از خواص درمانی این گیاه می توان به از بین بردن مرض قند به با کمک تحریک سلول های پانکراس و ترشح انسولین اشاره کرد  که این این شرایط سبب کاهش قند خون و در نهایت درمان دارویی آن می گردد. همچنین قابل ذکر است که درمان اصلی بیماری دیابت به پیروی از رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش، از بین بردن الگو غلط زندگی می‌باشد، که در حالتی دیگر نیز با مصرف عرق بوقناق می‌توان در روند درمان تسریع ایجاد کرد. همچنین برخی از افراد در این باورند که با ایجاد تغییر در برخی از اصول های زندگی خود می توانند بدون کمک گرفتن از روش های مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی به درمان بیماری های خود بپردازند.

چگونگی مصرف عرق بوقناق

  • چگونگی مصرف

به طور کلی افراد متخصص در طب سنتی بیشتر به مصرف عرق بوقناق می‌پردازند و نحوه مصرف آن به شرح زیر می باشد.

نوشیدن ۲ الی۴ استکان از عرق بوقناق در طی روز می تواند تاثیرگذار باشد و افراد مبتلا به دیابت با توجه به شرایط گفته شده در ادامه مطلب بایستی به مصرف آن بپردازند.

  1. مقدار قند خون ناشتا
  2. نحوه پاسخگویی سلول های بدن عرق بوقناق
  3. احوال عمومی فرد بیمار
  4. توجه به روند درمان بیماران مبتلا به دیابت
  5. هنگامی که مقدار قند خون فرد بیمار از ۲۰۰ بالاتر می باشد، بایستی هر چهار ساعت یکبار یک استکان از این عرق گیاهی را میل نمایند.
  • منع مصرف

  1. افراد مبتلا به دیابت که قرص های با ترکیبات شیمیایی جهت افت قند خون مصرف می‌نماید باید توجه داشته باشند که امکان دارد مصرف همزمان داروی شیمیای با این عرق گیاهی در تداخل باشد، از این رو از مصرف همزمان آن ها پیشگیری نمایید.
  2. خانم های باردار خوب است که از مصرف این عرق اجتناب پذیرند.
  3. و در پایان نیز خانم های شیرده نباید از این عرق گیاهی مصرف نمایند، چراکه مشتقات آن می‌تواند به کاهش شیر آن ها منجر گردد.

آشنایی با خواص بوقناق

بوقناق را می توان از جمله داروهای بسیار تاثیر گذار در طبیعت به میان آورد که برخی از افراد بر این باورند که خداوند تنها برای درمان گیاهی افراد مبتلا به دیابت این گیاه را در دسترس انسان ها قرار داده است.

چگونگی پاکسازی کبد

  • پاکسازی کبد

به طور کلی این گیاه از خواص ضد مسمومیت برخوردار است که برای پاکسازی کبد موثر می باشد. عرق بوقناق برای پاک سازی کبد و از بین بردن انسداد های مجاری کبد بسیار تاثیرگذار شناخته شده است. همچنین عرق بوقناق برای بهبود و فعالیت آنزیم های کبدی موثر است.

  • از بین بردن آکنه

در روش دیگر نیز از خواص بوقناق می‌توان برای درمان آکنه و از بین بردن جوش ها استفاده نمود چرا که مصرف این عرق می تواند به شفاف سازی پوست صورت بپردازد و در نهایت با تسویه خون و پاکسازی کبد به درخشانی پوست شما منجر گردد. از این رو بسیاری از افراد متخصص در طب سنتی از این نوع عرق گیاهی برای درمان جوش و شفافیت پوست استفاده می نمایند.

  • بهبود سیستم گوارشی

از دیگر خواص بوقناق می توان به سلامت دستگاه گوارش، درمان نفخ معده و روده، درمان یبوست و نرم کردن روده اشاره کرد. همچنین برای درمان کولیت  تولید صفرا و تجزیه چربی ها بسیار موثر معرفی شده است.

  • فعالیت پانکراس ها

به طور کلی این عرق گیاهی سبب فعال شدن غدد فوق کلیه و تنظیم ترشح آدرنالین می گردد، که به مراتب استرس، عصبانیت و اضطراب را از بین می‌برد.

  • از بین بردن حملات قلب و مغز

در اصطلاح دیگر عرق بوقناق می‌تواند از ایجاد حمله های مغزی و قلبی جلوگیری نماید و افراد متخصص در طب سنتی به کمک خواص بوقناق به درمان ضعف عضله قلب می‌پردازند.

چگونگی رفع کم خونی

  • رفع کم خونی

همچنین مصرف عرق بوقناق می‌تواند به درمان کم ‌خونی منجر شود چرا که گلبول های قرمز خون را به مراتب افزایش داده و می‌تواند به رفع بسیاری از بیماری‌های خونی به مانند کم خونی و کمبود پلاکت منجر شود.

  • رفع ورم و سنگ کلیه

از دیگر خواص درمانی این عرق می توان به درمان ورم، سنگ کلیه و مثانه اشاره کرد.

  • کاهش قند خون و درمان دیابت

همان طور که در ابتدای مطلب مطالعه کردید درمان اصلی دیابت به تغییر اصول غلط زندگی بستگی دارد. اما در حالتی دیگر مصرف عرق بوقناق نیز می‌تواند به کاهش قند خون و درمان بیماری دیابت منجر گردد. به طور کلی این عرق با تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده به افزایش این هورمون می پردازد، که در نهایت به کاهش قندخون نیز منجر می‌گردد.

از این رو بیماران مبتلا به دیابت بایستی هر ۴ ساعت یک بار یک استکان از این عرق را می نماید و در نهایت از تاثیرات شگفت انگیز این عرق گیاهی بهره مند گردند.

  • درمان دیگر بیماری ها

همچنین از دیگر خواص بوقناق می‌توان به درمان دیگر بیماری گفته شده در ادامه مطلب اشاره کرد.

آشنایی با بوقناق

  1. درمان بیماری هایی به مانند کم خونی
  2. بهبود بیماری های تنفسی به مانند آسم
  3. درمان بیماری های تنگی نفس
  4.  از بین بردن بیماری های ضعف عضله قلبی
  5. جلوگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی

به طور کلی برای درمان تمام بیماری های گفته شده می توانید یک استکان از این گیاه را به صورت دمنوش و یا عرق آن میل نمایید. همچنین در این رابطه بایستی توجه داشته باشید که با برخی از وضعیت های بالینی شما در تداخل نباشد، چرا که در برخی از مواقع می تواند به افت شدید فشار خون منجر گردد. از این پیشنهاد می گردد که به همراه این گیاه دارویی خرما و یا عسل میل نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو