طرز تهیه رب ازگیل

رب ازگیل , طرز تهیه رب ازگیل , دستور پخت رب ازگیل

ازگیل یک میوه جنگی است که در خطه شمالی کشور می روید. از این میوه می توان رب یا ترشی تهیه نمود و برای مزه دار کردن گوشت و مرغ پرنده های محلی از آن استفاده کرد. این رب در غذا مزه ترش مایل به ملسی ایجاد می کند و می توان در انواع خورش ها اضافه کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رب ازگیل در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم رب ازگیل
ازگیلبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم

طرز تهیه رب ازگیل

مرحله اول

برای تهیه رب خوشمزه و مخصوص با ازگیل ابتدا ازگیل ها را به خوبی می شوییم. سپس درون یک قابلمه ریخته و با آب می گذاریم روی حرارت تا ۳ ساعت بپزد بهتر است ازگیل های جنگلی و ترش مزه استفاده شود.

مرحله دوم

در این مرحله وقتی که ازگیل ها به طور کامل پخت، آن را از صافی رد می کنیم تا پوست و هسته های آن جدا شود. به مایه گوشتی کمی آب اضافه کرده تا رقیق شود. از پارچه تمیز رد می کنیم تا گوشت و آب آن جدا شود.

مرحله سوم

در این مرحله آب شفاف را می گذاریم روی حرارت بسیار ملایم تا به مدت ۳ ساعت دیگر بجوشد و کم کم رنگش تغییر کند و غلیظ شود. در این مدت باید مراقب باشیم رب نشوزد. بعد از سرد شدن کامل، کشدار و غلیظ می شود.

مرحله چهارم

اگر گوشت را از آب جدا کنیم ترشی براق و شفاف می شود و می توان برای غلیظ تر شدن آن، مقداری گوشت آن را با آب جوشاند که کمی مزه آن تغییر می کند. اگر از ظرف آهنی برای جوشاندن استفاده شود رنگ رب تیره می شود.