آب نیست، سیل هست، واکسن نیست، سگ نباشد

آب نیست، سیل هست، واکسن نیست، سگ نباشد


منبع: برترین ها

100

1400/4/27

07:08


این روزها جامعه ایرانی بیشتر از همیشه دچار چندپارگی و تشویش است، در حالی که خوزستان از تب بی‌آبی می‌سوزد در کرمان سیل آمده و در حالی که کرونا دوباره اوج گرفته، برخی محافل تصمیم جدی برای مقابل با سگ‌گردانی گرفته‌اند،

برترین‌ها: این روز‌ها جامعه ایرانی بیشتر از همیشه دچار چندپارگی و تشویش است، در حالی که خوزستان از تب بی‌آبی می‌سوزد در کرمان سیل آمده و در حالی که کرونا دوباره اوج گرفته، برخی محافل تصمیم جدی برای مقابل با سگ‌گردانی گرفته‌اند، در این مطلب مرور کرده‌ایم این موضوعات را، مسائلی که بخش‌های مختلف جامعه را دچار خودش کرده، برخی سگ‌گردانی را مهم‌ترین معضل می‌دانند، برخی واکسن را و برخی مثلا بحران خشکسالی را، جالب این‌جاست هر گروه، دیگری را متهم به جهل می‌کند، با ما همراه باشید.

آب نیست، سیل هست، واکسن نیست، سگ نباشد

در خوزستان چه خبر است؟

روزنامه همدلی در این باره نوشت: روز‌های گذشته مشکل کم‌آبی رودخانه‌های خوزستان به ویژه کرخه به بروز مشکلاتی مثل کمبود آب کشاورزی و آب شرب در مناطق روستایی منجر شده است، مناطقی مثل حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز شاهد تجمعات خوزستانی‌ها در اعتراض به وضعیت بی‎آبی بوده است. برخی رسانه‌ها این تجمعات را بدون درگیری عنوان کرده اند، ‎، اما روز گذشته سرپرست فرمانداری شادگان از کشته شدن یک نفر در جریان تجمع اعتراضی حمایت از معترضان به وضعیت کم‌آبی‎، خبر داد.

آب نیست، سیل هست، واکسن نیست، سگ نباشد

امید صبری‌پور گفته جمعه شب برخی از مردم شادگان در حمایت از معترضان به وضعیت کم‌آبی در شهرستان‌های دیگر، در سطح شهر تجمع کردند. او ادامه داده است: در جریان این تجمع، افراد فرصت‌طلب و اغتشاش‌گر به سمت ماموران نیرو‌های امنیتی و تجمع‌کنندگان تیراندازی کردند که تیر به یک رهگذر که جوانی ۳۰ ساله بود، اصابت و منجر به مرگ او شد. صبری‌پور گفت: مسببان این حادثه توسط نیرو‌های انتظامی و امنیتی شناسایی و شب گذشته برخی دستگیر شده‌اند و دستگیری دیگر افراد نیز در دستور کار است.


چرا در ایران انقدر راحت سیل می‌آید؟

این روز‌ها شاهد پدیده عجیبی در کشورمان هستیم. در شرایطی که بسیاری از مناطق کشور حتی شمال ایران مردم درگیر بی‌آبی و کم آبی هستند شاهد سیل‌های تخریبگر در برخی استان‌ها هستیم. چرا چنین شده است؟ در حالی که امسال ما شاهد شدیدترین خشکسالی و کم‌ترین میزان بارندگی در کشور هستیم متاسفانه همچنان کوچک‌ترین بارندگی به سیل تبدیل می‌شود و خسارات زیادی را وارد می‌سازد. این در صورتی است که بسیاری از شهر‌های ایران درگیر مسئله کمبود آب هستند و حتی در شهر‌های شمالی نیز کمبود آب وجود دارد. زیرساخت‌های آبی کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و ضعف مدیریت نیز باعث شده است که بارندگی به جای فرصت در کشورما به تهدید تبدیل شود و ما نتوانیم از منابع آب روان بهره‌مند شویم.

آب نیست، سیل هست، واکسن نیست، سگ نباشد

دکتر حسین آخانی عضو هیئت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت: «سیل یک پدیده عجیب نیست و این روز‌ها بلژیک و آلمان نیز درگیر سیل هستند. امسال به دلیل یک نامنظمی عجیب در بارندگی وقوع سیل کاملا اجتناب ناپذیر است. در ایران هم سیل یک از پدیده‌های کاملا طبیعی است و اگر سیل نداشته باشیم موجب تعجب است. همچنین شکل‌گیری تمدن ایران، حیات بیابان‌ها و حیات کشاورزی به سیل وابسته است. پس از سیل نباید به عنوان یک پدیده غیر طبیعی و فاجعه یاد کرد. از سوی دیگر در رابطه با مهار آب‌های روان اتفاقا وزارت نیروی کشور ما در این چند دهه همه انرژی و بودجه خود را صرف مهار آب‌های روان کرد و اشتباه رخ داده نیز همین بود. یعنی ما فکر کردیم که اگر آبی روان است حتما باید مهار شود. به همین دلیل بیش از هزار سد در ایران طراحی شد و نزدیک به ۷۰۰ سد ساخته شد. گاهی در امتداد یک رودخانه بیش از ۵۰ سد وجود دارد؛ بنابراین مهار آب‌های روان در ایران اتفاق افتاده است. حتی سازمان جنگل‌ها و مراتع در یک اقدام بسیار ناشیانه و غلط در جلوی تمام مسیر آب‌های دره‌ها و کوه‌ها را به بهانه آبخیزداری سد ایجاد کرد. هزاران سد کوچک در ایران توسط آبخیزداری ایجاد شده است. تمام این اتفاقات منجر به خوب شدن حال این سرزمین نشد و نتیجه آن این شد که حتی شمال کشور الان با مشکل آب مواجه است.»


واکسن چی شد پس؟

آرمان ملی نوشت: با انتشار تصـاویر خیابان خوابی ایرانی‌ها در کشـور ارمنستان و سرگردانی آنهــا به امید زدن یک دُز واکسن، برخی از مسئــولان معتقدند که چرا کسی به حــرف‌های آن‌ها گوش نداده تا راهـی این سفر نشوند! اما آن‌ها هنوز به این باور نرسیده‌اند که اگر شرایــط واکسیناسیون در ایران مساعد بود، مردم به امید واکسن زدن راهــی این سفر به کشوری نمی‌شدند که به اندازه یکی از استان‌های ایران است و حالا سردرگم و «کاسه چه کنم چه کنم» به دست بگیرند.

آب نیست، سیل هست، واکسن نیست، سگ نباشد

این تصاویر در شرایطی در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود که گفته می‌شود تعداد زیادی از ایرانی‌ها تا وقتی نوبت واکسن‌شان برسد، در خیابان‌ها می‌خوابند. این در حالی است که سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: از ابتدای تیرماه سال جاری تا پایان روز گذشته، ۱۴ هزار و چهار نفر به ارمنستان سفر کردند که ۱۰ هزار و ۹۳ نفر آنان از مرز زمینی "نوردوز" در استان آذربایجان شرقی به سمت این کشور مسافرت کردند. ایـن اتفــاق در شــرایطــی رخ می‌دهــد که سعید نمکی وزیر بهداشـت در بازدید از مراکــز واکسیناسیون تهران گفت: «اکثر مردم از سرعت واکسیناسیون راضی هستند!» حالا از دید وزیر رضــایت به چه معناست، باید خــود او پاسخگو باشد.


چرا برخی نگران سگ‌گردانی شده‌اند؟

روزنامه آفتاب یزد نوشت: هر تغییری در زندگی و جامعه اگر با فرهنگ همراه نباشد، زیان‌های جبران ناپذیری می‌تواند داشته باشد و بالعکس هر زندگی و جامعه‌ای که با تغییرات خود را همسو نکند باز هم متحمل زیان خواهد شد، مثل همین پدیده نگهداری از حیوانات خانگی هچون سگ و گربه! نگهداری برخی دیگر از حیوانات است که در گام اول به دلیل مسائل شرعی و در گام دوم به دلیل خطرات احتمالی برای عده‌ای نامانوس و اذیت‌کننده است، در حالیکه نگهداری از سگ و گربه در سایر کشور‌های دنیا بخش بدیهی از زندگی آنان شده است.

آب نیست، سیل هست، واکسن نیست، سگ نباشد

در این میان یک تفاوت عمیق و بزرگ و البته قابل اهمیت وجود دارد و آن قوانین بازدارنده و کافی در سایر کشور‌های دنیا است. یعنی همان نقطه مغفول مانده و مهمی که در کشور ما ایران وجود ندارد. داشتن حیوانات خانگی همچون سگ و گربه و میمون و... بخشی از پدیده‌های وارداتی این سال‌ها در ایران است که به شدت هم مورد استقبال قرار گرفته است، اما ضروری به نظر می‌رسد در این زمینه قوانین و مقررات مناسبی همچون سایر کشور‌های دنیا وضع شود، بخشی از قوانین موجود در کشور‌های مختلف گویای چارچوب مشخصی برای نگهداری از حیوانات خانگی به خصوص سگ است، چنانچه مسئولیت‌های سنگینی متوجه دارندگان این حیوانات خانگی تعریف شده که در برخی از آن‌ها به حبس تا ۵ سال هم می‌رسد.

کاربری در این باره نوشت:ما تقریبا همیشه سگ داشته ایم. شدیدا هم معتقدم نگهداری سگ باید تابع قوانین و قواعدی باشه. از قلاده داشتن تا برداشتن مدفوع تا شرایط نگهداری. ولی این چیزی که این‌ها میگن، قاعده گذاشتن برای نگهداری سگ نیست بلکه سخت و سخت‌تر کردن زندگی برای کسانی است که دوست ندارن شبیه این‌ها زندگی کنن.

کاربر دیگری در این باره نوشت:من به عنوان یک‌شهروندی که از بچگی از سگ می‌ترسم، اگر سگی سر یک کوچه باشه و صاحبش کنارش نباشه، می‌رم دور می‌زنم و از اون سر کوچه میام، اعلام می‌کنم:هیچ مطالبه‌ای از پلیس برای برخورد با سگ گردانی ندارم.

دیگری نوشت: من به عنوان شهروندی که از سگ نمی‌ترسم و به فرزندانم هم نحوه مواجهه با سگ را یاد داده‌ام، از دولت میخواهم برای حمایت از حقوق حیوانات، سگ‌های خانگی را به پارک اختصاصی منتقل کند. سگ‌ها را با هزینه صاحبانشان در فضای باز نگهداری کند و به سگ گردانی خاتمه دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو