فقط ۷درصد DNA ما منحصر به انسان مدرن است

منبع: برترین ها

73

1400/4/27

09:40


دانشمندان با استفاده از ابزاری جدید گام دیگری در جهت حل یکی از رمز و راز‌های «انسان امروزی» برداشته‌اند که می‌تواند منجر به مقایسه دقیق‌تری بین DNA انسان مدرن و اجداد منقرض شده ما شود.

دیجیاتو: دانشمندان با استفاده از ابزاری جدید گام دیگری در جهت حل یکی از رمز و راز‌های «انسان امروزی» برداشته‌اند که می‌تواند منجر به مقایسه دقیق‌تری بین DNA انسان مدرن و اجداد منقرض شده ما شود.

بر اساس مطالعه‌ای که در ژورنال Science Advances منتشر شده، فقط ۷ درصد از ژنوم ما به طور منحصر به فرد با انسان‌های دیگر مشترک است و در اجداد اولیه ما دیده نمی‌شود.

دانشمندان این پژوهش را با استفاده از DNA استخراج شده از بقایای فسیلی نئاندرتال‌ها و دنیسووان‌های منقرض شده‌ای که قدمت آن‌ها به حدود ۴۰ یا ۵۰ هزار سال پیش برمی‌گردد و مقایسه آن با ۲۷۹ انسان مدرن از سراسر جهان انجام دادند. آن‌ها پیش از این می‌دانستند که مقداری از DNA افراد مدرن با نئاندرتال‌ها مشترک است، اما افراد بخش‌های مختلفی از ژنوم را به اشتراک می‌گذارند. بنابراین یکی از اهداف این تحقیق جدید شناسایی ژن‌های منحصر به فرد انسان‌های مدرن است.

فقط ۷ درصد DNA ما منحصر به انسان مدرن است

«جان هاوکس»، «دیرین‌‌انسان‌شناس» در دانشگاه «ویسکانسین-مدیسن» که در این تحقیقات حضوری نداشته، می‌گوید:

«این موضوع یک مشکل آماری بسیار دشوار است و محققان ابزار ارزشمندی توسعه داده‌اند که داده‌های از دست رفته در ژنوم‌های باستان را نیز بررسی می‌کند.»

محققان همچنین با انجام این تحقیق متوجه شدند که حتی بخش کوچکی از ژنوم ما (۱.۵ درصد) مخصوص گونه‌ ما بوده و در بین تمام افراد زنده امروزی به صورت مشترک دیده می‌شود. این دسته از DNA ممکن است حاوی مهم‌ترین سرنخ در مورد «وجه تمایز انسان‌های مدرن» باشد.

در سال ۲۰۱۰ «ریچارد گرین»، زیست شناس محاسباتی «دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز» و یکی از محققان این پژوهش، در تولید مقاله‌ای تحت عنوان «دنباله ای از دنباله ژنوم نئاندرتال» نقش داشت و چهار سال بعد یک متخصص ژنتیک به نام «جاشوا آکی» با نوشتن مقاله‌ای نشان داد که انسان‌های مدرن برخی از بقایای DNA نئاندرتال‌ها را به همراه دارند. از آن زمان تاکنون، دانشمندان به تجزیه و تحلیل مواد ژنتیکی فسیل‌ها و اصلاح روش‌های استخراج ادامه داده‌اند.

آکی درباره انسان‌های مدرن عنوان می‌کند: «این یافته‌ها تاکید می‌کند ما در واقع یک گونه بسیار جوان هستیم و همین چندی پیش، کره زمین را با سایر تبارهای انسانی تقسیم کرده‌ایم.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو