طرز تهیه نان بربری

طرز تهیه نان بربری سنتی بدون فر خشک بدون خمیر مایه بدون بهبود دهنده خانگی بدون فر شف طیبه رومال فرانسوی آموزش پخت در نانوایی بدون جوش شیرین

نان بربری یکی از انواع نان های محبوب میان ایرانیان است که مانند نان شیرمال یا پنکیک معمولا برای صبحانه یا عصرانه استفاده می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان بربری در ادامه با سایت چیشی همراه باشید.

مواد لازم نان بربری
آرد نانوایی۳۵۰ گرم ( ۲٫۵ پیمانه )
بهبود دهنده ( اختیاری )نصف قاشق چایخوری
آب ولرم۱ پیمانه
شکر۱ قاشق چایخوری
خمیر مایه۱ قاشق سوپخوری
کره۲۰ گرم
روغن مایع۳۰ گرم
نمک۱ قاشق چایخوری
کنجد۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان بربری

مرحله اول

ابتدا خمیر مایه را به همراه آب ولرم و شکر داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس درب ظرف را می بندیم و اجازه می دهیم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه خمیر مایه عمل بیاید و روی ان حباب بزند.

مرحله دوم

یک ظرف گود و جادار انتخاب می کنیم و نصف آرد را به همراه بهبود دهنده، روغن مایع، خمیر مایه عمل آمده و نمک داخلش می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، در ادامه باقیمانده آرد را کم کم اضافه می کنیم تا زمانی که خمیر جمع شود.

مرحله سوم

پس از اینکه خمیر جمع شد کره را که قبلا از یخچال خارج کرده ایم تا نرم شود را به خمیر اضافه می کنیم و کمی ورز می دهیم تا کره جذب خمیر شود. در پایان خمیر ما باید کمی چسبندگی داشته باشد و نباید کاملا آردی و خشک باشد.

مرحله چهارم

یک ظرف گود که دارای حجم دوبرابر خمیر باشد را با کمی روغن چرب می کنیم و خمیر را داخلش قرار می دهیم. روی ظرف را سلفون می کشیم و یک دستمال تمیز هم رویش قرار می دهیم، سپس در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر ور بیاید.

مرحله پنجم

پس از گذشت یک ساعت و سی دقیقه خمیر را روی یک سطح صاف کمی ورز می دهیم تا هوای موجود در خمیر خارج شود، سپس خمیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم و به شکل بیضی آنرا با وردنه یا دست صاف می کنیم.

مرحله ششم

حالا با دست روی نان را خط می اندازیم و داخل سینی فر می گذاریم و رویشان را با یک ناسلون تمیز می پوشانیم تا خشک نشوند. حالا اجازه می دهیم خمیرها سی دقیقه دیگر در حالت باز شده داخل سینی فر استراحت کنند.

مرحله هفتم

پس از گذشت سی دقیقه مجددا با دست روی خمیرها خط می اندازیم و با دست رومال را روی خمیرها می مالیم و در صورت تمایل کمی کنجد هم روی خمیرها می پاشیم. فر را از ۲۰ دقیقه قبل با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود.

مرحله هشتم

برای ایجاد رطوبت در فر یک کاسه فلزی را آب جوش پر می کنیم و داخل فر قرار می دهیم. نان ها را به مدت ۲۵ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا به طور کامل بپزند. اگر روی نان ها رنگ نگرفته بود چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روش نان ها نیز طلایی شود.

مرحله نهم

پس از اینکه پخت نان بربری به پایان رسید سینی را از فر خارج می کنیم و چند دقیقه صبر می کنیم تا نان ها کمی خنک شود، سپس نان ها را با قیچی برش می زنیم و به قطعات کوچکتر تبدیل می کنیم. برای اینکه نان ها خشک نشوند آنها را داخل نایلون قرار می دهیم.

نکات طرز تهیه نان بربری

طرز تهیه رومال نان بربری

نانوایی ها برای رومال از مخلوط آرد و آرد استفاده می کنند. برای تهیه رومال با این روش ۴ قاشق سوپخوری آب را به همراه نصف قاشق چایخوری آرد روی حرارت تفت می دهیم تا کمی غلیظ شود سپس برای رومال استفاده می کنیم.

راه دیگر استفاده از ۱ عدد زرده تخم مرغ و ۱ قاشق روغن مایع است. توصیه می کنیم از تخم مرغ و روغن استفاده کنید، زیرا علاوه بر اینکه رنگ نان زیباتر و پر رنگ تر می شود، باعث می شود که نان شما بعد پخت کمی براق تر شود.

نان بربری برای صبحانه

اگر می خواهید برای صبحانه نان بربری تازه درست کنید پس از اینکه خمیر اماده شد نیاز نیست بگذارید استراحت کند. بلافاصله آنرا در یک ظرف که از قبل چرب کرده اید قرار داده و رویش سلفون بکشید، سپس در یخچال قرار دهید.

صبح برای پخت نان کافیست که خمیر را از یخچال خارج کنید و به مدت ۳۰ دقیقه در دمای آشپزخانه قرار دهید تا با دمای محیط یکسان شود. پس از اینکه خمیر هم دمای محیط شد می توانید آنرا به دو قسمت تبدیل کنید و مانند بالا باقی مراحل را انجام دهید.

طرز تهیه نان بربری در توستر

برای پخت نان بربری در توستر ابتدا توستر را با حرارت ۲۲۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. سپس یک کاسه آب جوش داخل توستر قرار دهید. پس از قرار دادن نان ها در طبقه وسط توستر یک فویل آلومینیومی جلوی المنت بالایی توستر قرار دهید تا روی نان را خشک نکند. پس از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه که نان پخت و کاملا پف کرد، فویل آلومینیومی را از جلوی المنت بالایی توستر بردارید تا روی نان ها نیز طلایی شود.