تشخیص الماس با همین ترفندهای ساده

تشخیص الماس با همین ترفندهای ساده


منبع: آرگا

161

1400/4/27

14:12


برای این که بتوانید جواهرات اصلی را از تقلبی تشخیص بدهید همراه ما باشید تا شما را با تکنیک های ان کار آشنا کنیم. البته انجام تکنیک ها دل و جرعت می خواهد که برخی از افراد دوست ندارند این کار را انجام دهند.

زمانی که یک جواهر می خرید باید آن را آزمایش کنید تا از اصل بودن آن مطمئن شوید. تشخیص الماس از شیشه و سایر سنگ ها کمی دشوار می باشد ولی در ادامه شما را با روش هایی ساده برای این کار آشنا می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید به راحتی اصل بودن و تقلبی بودن آن را تشخیص دهید.

تکنیک های تشخیص الماس

تکنیک های تشخیص الماس

بسیاری از افرادی که جواهر می خرند نگران تقلبی بودن جواهرشان می باشد زیرا امروزه با استفاده از روش های مختلف می توانند شیشه را جایگزین الماس کنند و با قیمت بسیار بالایی به فروش برسانند. تکنیک هایی برای تشخیص جواهر ها وجود دارد که در ادامه روش تشخیص الماس را برایتان بیان می کنیم زیرا بسیاری از سنگ هایی که به جای الماس قرار می گیرند بسیار فریبنده اند و با نگاه کردن به آن ها نمی توانید تشخیص دقیقی بدهید و حتی با استفاده مداوم از آن ها پس از سال ها متوجه تقلبی بودن آن نمی شوید. البته روش هایی که در ادامه برایتان بیان می کنیم بستگی به مواد اولیه الماس جواهر شما دارد و باید از چندین روش استفاده کنید تا بتوانید بر اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

انعکاس رنگ

یکی از روش هایی که می توانید به اصل بودن الماس برسید انعکاس رنگ در آن می باشد. در واقع الماس های واقعی رنگ و نور سفید را منعکس می کنند بنابراین باید آن را زیر نور خورشید بگیرید و به رنگ هایی که از خود منعکس می کند توجه کنید. این رنگ ها باید شامل ۷ رنگ و رنگ سفید باشد و تنها رنگ سفید نمی تواند تاییدی بر اصل بودن آن باشد. اگر تنها یک رنگ از این جواهر عبور کرد بهتر است آن را تقلبی بدانید زیرا الماس ۸ رنگ را از خود عبور می دهد که ۷ رنگ آن مربوط به رنگ های رنگین کمان است و یک نور آن سفید بوده که قابل تشخیص می باشد.

اذیت نشدن چشم

یادتان باشد نور هایی که از الماس عبور می کند چشم ها را نمی زند. این نوع تشخیص کمی سخت و پیچیده می باشد. اگر جواهر شما از سنگ های دیگر باشد ممکن است درخشش رنگ های رنگین کمانی آن به قدری باشد که چشم هایتان را آزار دهد و شما با این نوع تشخیص می توانید به تقلبی بودن الماس خود پی ببرید. البته رنگ هایی که از الماس عبور می کنند ظرافت خاص و نور های ظریف تری دارند. الماس واقعی درخشان است اما اگر الماسی که در دست دارید بیش از حد درخشان می باشد باید به اصل بودن آن شک کنید.

بخار نگرفتن الماس اصل روشی برای تشخیص آن از نوع تقلبی است.

بخار نگرفتن

سریع ترین راهی که می توانید برای تشخیص الماس از آن استفاده کنید این است که روی آن نفس بکشید. همانطور که می دانید شیشه ها بخار می کنند ولی الماس بخار نمی کند. اگر از سنگ های دیگری برای ساخت الماس استفاده شده باشد بخار زمان بیش تری روی آن ها می ماند. بهترین و سریع ترین روشی می باشد که برای تشخیص الماس مورد استفاده قرار می گیرد و برای این کار چند ثانیه زمان بیش تر لازم نیست.

مقاومت در برابر خراش

الماس دارای درجه سختی بسیار بالایی می باشد و اگر با هر چیزی روی آن را خراش دهید هیچ اتفاقی برای آن نمی افتد. اگر دوست دارید و شجاعت این را دارید که با اصل بودن و یا تقلبی بودن الماس خود رو به رو شوید می توانید با استفاده از یک چاقو سنگ الماس خود را خراش دهید. اگر خراش روی آن ایجاد شد جواهرتان تقلبی بوده است زیرا الماس واقعی به سختی خراش بر می دارد در حالی که شیشه و سایر سنگ ها درجه سختی کم تری دارند و سریعا دچار خش و خط می شوند.

تشخیص الماس

مقاومت در برابر تغییر دما

شاید برایتان جالب باشد که بدانید الماس در دما های بالا خرد نمی شود. اگر بتوانید این آزمایش را انجام دهید از اصل بودن سنگ جواهر های خود مطمئن می شوید. برای انجام این آزمایش باید سنگ الماس را بر روی حرارت بگیرید و بعد از مدتی آن را درون آب یخ بیندازید. این آزمایش آزار دهنده می باشد زیرا همه جواهر های تقلبی در این آزمایش خرد می شوند و از بین می روند.

فرو رفتن در آب

الماس از معدود جواهر هایی می باشد که چگالی بسیار بالایی دارد و زمانی که آن را در آب بیندازید به زیر آن فرو می رود. این روش خطرات بسیار کمی دارد و منجر به خراب شدن جواهر شما نخواهد شد. اگر الماس خود را به درون آب انداختید و روی آب ماند بدین معنا می باشد که تقلبی است و اگر در همان لحظه به زیر آب رفت اصل می باشد. این آزمایش نمی تواند تعیین ۱۰۰ درصدی بر اصل بودن الماس باشد زیرا ممکن است در ساخت جواهر های شبیه به الماس از مواد بسیار سنگین استفاده شده باشد و این آزمایش دچار خطا شود.

الماس تقلبی روی آب می ماند.

ابزار تشخیص خانگی

مطمئن ترین راهی که برای تشخیص الماس می توانید از آن استفاده کنید این است که یک دستگاه تشخیص خانگی تهیه کنید. البته شایان ذکر است که این دستگاه ها به سختی پیدا می شوند و به عبارتی دیگر نایاب اند ولی اگر دوست دارید واقعا از اصل بودن الماس خود اطمینان پیدا کنید می توانید با کمی گشتن این دستگاه را پیدا کنید و خیال خود را بابت جواهری که دارید راحت کنید.

استفاده از تجربیات جواهر فروشان

روش های خانگی سریع تر و قابل اطمینان تر می باشد ولی نمی توانید بدون خطا این کار را انجام دهید. در واقع جواهر فروشان تجربیات بسیار زیادی دارند و شما می توانید به راحتی و با مراجعه به آن ها از اصل بودن الماس خود اطمینان پیدا کنید. بهتر است برای این کار به یک جواهر فروش معتمد مراجعه کنید تا خیالتان راحت باشد. در واقع جواهر فروشان می توانند با ابزار های کار خود این تشخیص را سریعا انجام دهند و شما را از نگرانی در بیاورند.

اندازه گیری وزن

آخرین راهی که می توانید برای تشخیص الماس مورد استفاده قرار بدهید این است که آن را اندازه گیری کنید. یادتان باشد که باید حتما ترازو مربوط را تهیه کنید و یک سنگ تقلبی به اندازه همان جواهرتان داشته باشید. وزن سنگ های تقلبی کم تر از الماس می باشد و اگر اندازه سنگ تقلبی با الماس شما برابر بود بدین معنا می باشد که الماس شما تقلبی است.

ابزار تشخیص الماس

دانستن ملاک های تشخیصی به شما کمک می کند تا بتوانید جواهرات اصلی را بخرید و برای فروش آن ها مشکلی برایتان ایجاد نشود. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه روش تشخیص طلا، تشخص نقره و تشخیص طلا از برنج مشاهده کرده و در هنگام خرید بیش تر به نکات گفته شده توجه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو