دهان‌شویه را بلافاصله پس از مسواک زدن استفاده نکنید

115

1400/4/27

14:39


دهان‌شویه را بلافاصله پس از مسواک زدن استفاده نکنید

سلامت نیوز:در تمیز کردن دندان، کار ممکن است از محکم‌کاری عیب کند و اگر از آن دسته افرادی هستید که بلافاصله بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از محلول دهان‌شویه هم استفاده می‌کنید، بهتر است این عادت را کنار بگذارید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آنا پترسون، دندان‌پزشک انگلیسی در این باره می‌گوید: استفاده از دهان‌شویه بلافاصله پس از مسواک زدن، فواید خمیردندان را از بین برده و می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.


این دندان‌پزشک توضیح می‌دهد که شستشوی دهان با دهان‌شویه بلافاصله پس از مسواک زدن، می‌تواند برخی از محافظت‌هایی را که خمیردندان برای دندان ایجاد می‌کند، از بین ببرد.


دکتر پترسون در توضیح این مطلب می‌گوید: خمیردندان حاوی مقداری فلور، یک ماده معدنی طبیعی است که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. دهان‌شویه‌ها نسبت به خمیردندان میزان بسیار کمتری فلور دارند که برای محافظت از دندان‌ها در برابر مواد قندی، کافی نیست. وقتی بلافاصله پس از مسواک زدن از دهان‌شویه استفاده می‌کنید، فلور با غلظت پایین‌ترِ دهان‌شویه، لایه محافظتی که توسط فلوراید با غلظت بالاترِ خمیردندان ایجادشده بود را شسته و از بین می‌برد.


راهنمای سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS) هم گفته‌های این دندان‌پزشک را تائید می‌کند و بر اساس آن، استفاده از دهان‌شویه حاوی فلور می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند، اما پس از مسواک زدن مستقیما از دهان‌شویه حتی نوع حاوی فلور آن استفاده نکنید، چرا که دهان‌شویه، فلور با غلظت بالا را که خمیردندان روی دندان‌های شما به جاگذاشته، پاک می‌‎کند.


چه زمان باید از دهان‌شویه استفاده کرد؟
به گزارش ایندیپندنت، سازمان بهداشت عمومی بریتانیا توصیه می‌کند که بهترین زمان برای استفاده از دهان‌شویه‌ها در نوبت‌های مختلف در طول روز یا پس از غذا خوردن است. هر چیزی که شما می‌خورید حاوی نوعی از قند است. این قند در دهان شما اسیدی می‌شود و PH را پایین می‌آورد.


خمیردندان PH را افزایش خواهد داد و بنابراین استفاده زیاد از آن برای دندان‌ها خطرناک است چرا که محیط اسیدی به بافت دندان‌ها آسیب می زند. پس بهترین راه برای مراقبت از دندان‌ها پس از غذا یا میان وعده‌های غذایی استفاده از دهان‌شویه به‌جای خمیردندان است.
با این حال این نظرات مخالفانی هم دارد که می‌گویند هیچ شاهدی بر این ادعا که دهان‌شویه‌ها، فلوراید خمیردندان را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند وجود ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو