به گزارش خبرگزاری آناتولی، اتحادیه اروپا در واکنش به رویدادهای امروز در قدس شرقی و یورش شهرک‌نشینان یهودی به مسجدالاقصی خواستار خویشتنداری طرفین شد.

نمایندگی اتحادیه اروپا در فلسطین با انتشار بیانیه‌ای در حساب توئیتر خود با ابراز نگرانی از بروز درگیری در مسجد الاقصی افزود: مقامات اسرائیلی و یهودیان تندرو و همه طرف‌ها باید فورا برای جلوگیری از افزایش درگیری‌ها و اطمینان از برقراری ثبات و آرامش همکاری کنند.

در بیانیه مذکور تاکید شده است که باید از اقدامات تحریک آمیز اجتناب کرده و به وضع موجود احترام گذاشت.

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه بازداشت گروهی از فلسطینیان اعم از زن و کودک توسط نظامیان اسرائیل در مسجدالاقصی را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حمله امروز پلیس اسرائیل به فلسطینیان در مسجدالاقصی اعلام کرد: بازداشت گروهی از فلسطینیان از جمله کودکان و زنان توسط نیروهای امنیتی اسرائیل را که با نقض کرامت انسانی انجام می‌گیرد، محکوم می‌کنیم.

در بیانیه مذکور آمده است: نیروهای امنیتی اسرائیل صبح امروز (۱۸ ژوئیه) بار دیگر حرمت حرم شریف را نقض کرده و به گروه‌های یهودی نژادپرست اجازه حمله به مسجد الاقصی را دادند. نظامیان اسرائیلی نیز با بمب‌های صوتی به فلسطینیان یورش برده و برخی از آنان از جمله زنان و کودکان را بازداشت کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه خواستار توقف فوری اقدامات تحریک آمیز اسرائیل شده و تصریح کرد: ادامه چنین اقدامات تحریک آمیزی در فضای کنونی که تنش و درگیری ناشی از حملات اسرائیل به مسجد الاقصی در ماه رمضان امسال هنوز در خاطر همه است، بسیار خطرناک خواهد بود.

وزارت امور خارجه فلسطین نیز از جامعه جهانی خواست که برای جلوگیری از ادامه حملات اسرائیل به مسجدالاقصی اقدامات جدی انجام دهد.

وزارت امور خارجه فلسطین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: جامعه جهانی برای جلوگیری از ادامه حملات اسرائیل اشغالگر به مسجدالاقصی اقدامات جدی انجام دهد.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما یورش امروز افراطگرایان یهودی به مسجدالاقصی را شدیدا محکوم می‌کنیم. اسرائیل مسؤول این حملات بوده و پیامدهای آن بر عهده این کشور است.

این در حالی است که بیش از ۵۰۰ تن از شهرک‌نشینان یهودی صبح امروز با حمایت نظامیان اسرائیل به مسجدالاقصی در قدس اشغالی یورش بردند.

پلیس رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۳ به این سو به شهرک‌نشینان یهودی اجازه یورش به محوطه مسجدالاقصی را داده است.

اداره اوقاف اسلامی در شهر قدس وابسته به وزارت اوقاف اردن این اقدام را محکوم کرده و خواستار توقف آن شد.

گفتنی است صبح امروز شهرک‌نشینان یهودی به مسجدالاقصی در قدس اشغالی با حمایت نظامیان اسرائیل به مناسبت «سالروز تخریب معبد سلیمان» که از آن به عنوان روز ماتم یاد می‌کنند، یورش بردند.

به دنبال آن، فلسطینیان نیز واکنش نشان دادند که با مداخله پلیس اسرائیل مواجه و تعدادی از آنان از جمله زنان و کودکان بازداشت شدند.

پلیس رژیم صهیونیستی موانعی را در دروازه‌های شهر قدیمی که مسجد الاقصی در آن واقع شده قرار داده و به فلسطینیان زیر ۴۰ سال اجازه ورود به مسجدالاقصی را نمی‌دهد.