خواص گیلاس

خواص گیلاس خشک کمپوت گیلاس برای سرطان مضرات وحشی در طب سنتی خواب فشار خون کم خونی

گیلاس یکی از میوه های بسیار پر طرفدار و محبوب فصل تابستان است که طبعی سرد و تر دارد، برای آشنایی بیشتر با مضرات و خواص گیلاس در ادامه با چیشی همراه باشید.

خاصیت های گیلاس

کاهش وزن و لاغری

یکی از مهم ترین دلایلی که می توانید از گیلاس در رژیم های لاغری استفاده کنید این است که این میوه دارای کالری بسیار پاینی می باشد، علاوه بر این گیلاس چربی بسیار کمی دارد و برای آب کردن چربی های اطراف شکم بسیار مفید است.

نکته دیگر در مورد خواص لاغری گیلاس این است که این میوه علاوه بر فیبر غنی، دارای انواع مواد مغذی و ویتامین ها می باشد و به همین دلیل می تواند به همراه احساس سیری طولانی،  انرژی مورد نیاز بدن را نیز فراهم کند.

خواص گیلاس برای دیابت

مصرف مواد غذایی که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند برای دیابتی ها مفید می باشد و گیلاس هم از این نوع مواد غذایی محسوب می شود، شاخص گلیسمی گیلاس ۲۲ می باشد و قند ان نسبت به میوه های تابستانی مثل زردآلو و هلو بسیار کمتر می باشد.

درمان کم خونی

برای درمان کم خونی هم می توانید روی کمک گیلاس حساب کنید. گیلاس حاوی مقادیر غنی از آهن می باشد و به همین دلیل می تواند باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شود که در نتیجه به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کند.

خواص گیلاس برای میگرن

جالب است بدانید که ترکیباب موجود در گیلاس می توانند مانند قرص های مسکن باعث کاهش درد سردردهای میگرنی شوند. گیلاس حاوی مقادیر مناسبی آنتوسیانین و انواع بیو فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های قوی می باشد که برای قطع سریع سردرد بسیار مفید هستند.

خواص ضد سرطان گیلاس

یکی از شناخته شده ترین خاصیت های گیلاس این است که می تواند به درمان انواع سرطان ها کمک کند. گیلاس حاوی مقادیر غنی از کورستین می باشد که این ماده به عنوان یکی از موثرترین مواد ضد سرطانی شناخته می شود.

علاوه بر این آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در گیلاس نیز می توانند مانع آیسیب رساندن رادیکال های آزاد مخرب به سلول های بدن شوند. ضمن اینکه مصرف گیلاس می تواند سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد.

درمان بی خوابی

جالب است بدانید مصرف گیلاس قبل از خواب مانند قرص خواب عمل می کند و باعث خوابی آرام و عمیق می شود. برای این منظور باید از آب گیلاس با طعم ترش استفاده شود که دارای مقادیر غنی از ملاتونین می باشد و علاوه بر رفع استرس و اضطراب به درمان بی خوابی هم کمک می کند.

تقویت قوای جنسی

مصرف گیلاس می تواند به درمان ناتوانی ها و بی میلی جنسی زنان و مردان کمک کند. گیلاس به دلیل وجود ویتامین های C و A می تواند سطح هورمون های تستوسترون و استروژن را افزایش دهد و علاوه بر افزایش میل جنسی، باعث افزایش حجم اسپرم های آقایان نیز شود.

خواص گیلاس برای فشار خون

مصرف گیلاس یکی از درمان های طبیعی فشار خون بالا نیز می باشد. همانطور که می دانید گیلاس حاوی مقادیر سرشار از پتاسیم می باشد و به همین دلیل می تواند باعث دفع سدیم اضافی موجود در بدن شود و فشار خون بالا را کاهش دهد.

خواص گیلاس برای نقرس

گیلاس برای بهبود و کاهش علائم نقرس بسیار مفید است. گیلاس به دلیل اینکه حاوی مقادیر مناسبی از آنتوسیانین می باشد و به همین دلیل می تواند باعث کاهش التهابات و رفع درد حاصل از مفاصل بسیار موثر باشد.

زیان های گیلاس

حساسیت و آلرژی

برخی افراد ممکن است به مصرف خوراکی یا موضعی گیلاس حساسیت داشته باشند. برای مصرف موضعی گیلاس حتما تست حساسیت پوست را انجام دهید و برای حساسیت و آلرژی خوراکی که نشانه های آن تنگی نفس، کهیر و … هستند به پزشک مراجعه کنید.