آشنایی با خواص درمانی گیاه آگریمونیا

آشنایی با خواص درمانی گیاه آگریمونیا


منبع: بیتوته

84

1400/4/28

09:57


آشنایی با خواص درمانی گیاه آگریمونیا



فواید گیاه آگریمونیا, عکس گیاه آگریمونیا, درمان اختلالات قاعدگی با آگریمونیا

آگریمونیا یک گیاه با گل های زردرنگ همراه با خاصیت درمانی بسیار است

 

آشنایی با خواص درمانی گیاه آگریمونیا

آگریمونیا گیاهی است که به موجب خواص درمانی حائز اهمیتی که دارد، در درمان بیماری های مختلف از قبیل استرس، سم زدایی، شفافیت پوست و مو و... مورد استفاده  قرار می گیرد.

گیاه آگریمونیا

آگریمونیا گیاهی با خاصیت درمانی است که برای سلامتی تمام موجودات زنده مفید است.

آگریمونیا حاوی عنصر تانن است و با تأثیر گذاری بر غشای مخاطی بر بهبود و جذب ترشح تاثیر می گذارد. در علم پزشکی از این گیاه با عنوان آگریمونیا یوپاتوریا یاد می کنند و در زبان فارسی به اسم غافث شناخته شده است.

 

غافث نام سرده ای از نژاد تیره گلسرخیان است. تیره گلسرخیان یا تیره ی گل سرخ جزو تیره های گیاهی هستند که میوه های هلو، زردآلو، آلو، ازگیل و سیب در این نوع تیره جای دارند.

رایج ترین نوع گیاه  آگریمونیا در فصل بهار به رنگ زرد رشد می کند. این گیاه در سرتاسر مناطق اروپا، نیمکره ی شمالی و قسمت هایی از آفریقا به شکل خودرو وجود دارد.

 

در ادوار گذشته از گیاه آگریمونیا در پخت نان، محلول ها و تونیک استفاده می کردند. برگ و گل های این گیاه دارای ترکیبی شیمیایی فوق العاده ای هستند که قابلیت ضدالتهابی، سم زدایی و منقبض کننده دارد.

 

مزایای گیاه آگریمونیا

 

عوراض جانبی آگریمونیا, آگریمونیا, گیاه آگریمونیا

گیاه آگریمونیا در مناطق اروپا و آفریقا یافت می شود

 

گیاه آگریمونیا از خواص درمانی بسیار زیادی برخوردار است. درحقیقت این نوع گیاه به دلیل ساختار و مواد سازنده ی منحصر به فرد مورد توجه پزشکان و متخصصان طب سنتی قرار گرفته است.

 

خواص درمانی گیاه آگریمونیا به شرح زیر است:

• دفع سموم از بدن

• تسکین دهنده زخم 

• تکسین دهنده ی ناراحتی گلو

• ضد التهاب به موجب ترکیبی فعال با نام اسید اورسولیک

• کاهنده ی خونریزی

• کاهش سندرم قبل از قاعدگی

• درمان سندرم روده تحریک پذیر

• کاهش اسهال 

• کاهش تب

• درمان و پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی

• کنترل کننده ی مثانه

• خاصیت آنتی اکسیدان 

 

مهمترین مزیت های گیاه آگریمونیا 

 

خاصیت دارویی گیاه آگریمونیا, مزایای گیاه آگریمونیا, خواص گیاه آگریمونیا

از خاصیت های پزشکی آگریمونیا به شفاف کردن پوست می توان اشاره کرد

 

سم زدایی از بدن با آگریمونیا 

فعالیت های آنزیمی در شکل گیری سموم بدن نقش دارند. درواقع بدن انسان پتانسیل تولید سم را دارد.

مواد فعالی از قبیل کاتچین، تیامین و کوکریتین در آگریمونیا وجود دارد که سم های موجود در بدن را از طریق کبد دفع می کند. این گیاه با بهنیه سازی عملکرد بدن در کیسه صفرا و کبد، مواد زائدی که در سلامتی تداخل ایجاد می کنند را از بین می برد.

 

درمان اختلالات قاعدگی  با آگریمونیا 

آگریمونیا با خاصیت منعقد کنندگی میزان خونریزی ها را کاهش می دهد و در درمان زخم های عمیق کمک شایانی می کند.

روند قاعدگی زخم پوستی نیست اما مصرف خوراکی گیاه آگریمونیا التهابات، سندرم، درد و خونریزی قاعدگی را کاهش می دهد.

داروسازان در عصر حاضر داروهایی با خاصیت آگریمونیا برای کاهش علائم سندرم قاعدگی تدارک دیده اند.

 

درمان دیابت با آگریمونیا 

بر اساس تحقیقات انجام شده، وجود اجزای فعال در آگریمونیا روند جذب انسولین و گلوکز در بدن را تسریع می بخشد. لذا می توان با مصرف خوراکی آگریمونیا میزان قند خون را کاهش داد.

 

درمان اختلالات پوستی با آگریمونیا 

مصرف آگریمونیا به صورت موضعی بسیاری از بیماری های پوستی از قبیل جوش، آکنه، اگزما، پسوریازیس و لکه های پوستی را کاهش می دهد.

به دلیل خاصیت انقباضی این داروی گیاهی کبودی ها و خونریزی های پوستی را بهبود می بخشد.

 

بهبود هضم غذا با آگریمونیا 

گیاه آگریمونیا حاوی خواص ضدالتهابی می باشد. لذا مصرف ان موجب کاهش التهابات غشایی و سوزش معده می گردد. همچنین برای جلوگیری و درمان سندرم روده ی تحریک پذیر و مشکلات گوارشی به خصوص اسهال مورد استفاده قرار می گیرد.

دمنوش آگریمونیا از فیبر خوراکی برخوردار است و برای درمان یبوست های مزمن توصیه می شود. درواقع فیبر ها خروج مدفوع ازلوله های گوارشی را تسریع می بخشد.

 

خاصیت ضد سرطانی آگریمونیا 

ترکیبات آنتی اکسیدانی و پتانسیل کاتچین های موجود در آگریمونیا در درمان سرطان موثر هستند. درواقع این ترکیبات رشد سلول های سرطانی را مهار می کنند.

رادیکال های آزاد با تکثیر سلولی موجب بروز توده های سرطانی در نواحی مختلف بدن می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در گیاه آگریمونیا از آن جهت که رادیکال های آزاد را خنثی می سازد می تواند مانع جهش های سلولی و بروز سرطان در اقصی نقاط بدن گردد.

 

تقویت مو و ناخن با آگریمونیا 

 

مزایای گیاه آگریمونیا, خواص گیاه آگریمونیا, مضرات گیاه آگریمونیا

وجود اسید سالیستیک در آگریمونیا به روشنی ناخن ها کمک می کند

 

ترکیبی منحصر به فرد با عنوان اسید سالیستیک در ساختار آگریمونیا وجود دارد. درواقع این اسید از شکستگی و مات شدن ناخن ها به طرز چشمگیری مراقبت می کند.

علاوه براین، این گیاه خاصیت پاک کنندگی دارد. لذا استفاده از داروی آگریمونیا پس از حمام به رشد، نرمی و لطافت موها کمک می کند و ریزش موها را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

 

درمان التهابات با آگریمونیا 

یکی دیگر از ترکیبات فعال در آگریمونیا، اسید اورسولیک است. این نوع اسید خاصیتی ضد التهابی دارد و از وقوع بیماری های مزمن ممانعت می کند.

به منظور تاثیر گذاری بیشتر گیاه آگریمونیا برای کاهش التهابات توصیه می شود آن را به صورت دمنوش مصرف کنید.

 

درمان مشکلات تنفسی با آگریمونیا 

آگریمونیا روشی بسیار مناسب برای درمان التهابات و مشکلات تنفسی از قبیل سرماخوردگی، ناراحتی های گلو، سرفه، گلودرد، مشکلات سینوسی و برونشیت به شمار می رود.

یکی از خاصیت های منحصر به فرد گیاه آگریمونیا در آماده سازی صدا نمایان می شود. در حقیقت با پاک سازی  تارهای صوتی میزان شفافیت و وضوح صدا را بالا می برد.

 

کاهش استرس و اضطراب با آگریمونیا 

همان طور که بیان کردیم عنصر تانن یکی از اجزای سازنده ی گیاه آگریمونیا است. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، تانن روند هضم پروتئین ها و میزان انرژی متابولیسمی را کاهش می دهد.

 

جلوگیری از عدم کنترل مثانه با آگریمونیا 

با کهولت و افزایش سن، کارایی اندام های بدن رو به زوال می رود. یکی از اندام هایی که اغلب افراد در سالمندی  کنترل آن را از دست می دهند، مثانه است.

بر اساس آمارو تحقیقات صورت گرفته، 50 درصد از افراد پس از 60 سالگی کنترل مثانه خود را از دست می دهند. 

گیاه آگریمونیا به طرز چشمگیری از بروز این عارضه جلوگیری می کند. حتی مصرف این گیاه برای کودکان نیز عوارض جانبی ندارد.

 

معایب و مضرات گیاه آگریمونیا

 

گیاه آگریمونیا, خاصیت دارویی گیاه آگریمونیا, مزایای گیاه آگریمونیا

استفاده از گیاه آگریمونیا برای کسانی که از یبوست رنج می برند توصیه نمی شود

 

بهره گیری از گیاه آگریمونیا در دوز های مقرر شده تنها در بازه ی زمانی مشخصی ایمن است.

در واقع گیاه آگریمونیا حاوی عنصری به نام تانن است. تانن یا تانوئید ماده ای شیمایی است که در میوه ها و گیاهان یافت می شود و استفاده مکرر مواد حاوی تانن موجب شکل گیری حالت گسی از قبیل بی حسی زبان، انقباض گلو ،جمع شدن دهان و بروز مشکلات گوارشی  می شود. لذا از مصرف این گیاه در دوز های بالا خودداری کنید.

 

آگریمونیا در صورت تماس با پوست، موجب بروز حساسیت های پوستی در برابر اشعه آفتاب می شود. این عارضه با عنوان فتودرماتیت شناخته می شود.

استفاده از این گیاه برای افرادی که از یبوست، نارسایی کبد و کلیه رنج می برند توصیه نمی شود. 

 

به دلیل اثر بخشی گیاه آگریمونیا بر میزان قند خون، از مصرف این گیاه به مدت دو هفته قبل از عمل خودداری کنید. همچنین مصرف آگریمونیا برای افرادی که باردار هستند، ممنوع است.

لازم به ذکر است گیاه آگریمونیا با داروهای تاناستوم، کوردیسپس، پروتامین سولفات، ترپروستینیل، دروسپیرنون، نتونال و جینکوبیلوبا تداخل دارویی دارد.

 

سخن پایانی

همان طور که بیان کردیم، آگریمونیا نامی است که به تیره ی گیاهان گل دار گفته می شود.  این گیاه مانند سایر گیاهان دارویی در کنار خواص درمانی، اختلال هایی را در بدن ایجاد می کند. 

البته مزیت های گیاه آگریمونیا بسیار بیشتر از عوارض جانبی آن است. در طب سنتی و حتی تولید داروهای مختلف از آگریمونیا برای درمان بیمار های پوستی، اختلالات تنفسی، اسهال، سرطان و... استفاده ی گسترده ای می شود.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو