طرز تهیه شیر برنج

طرز تهیه شیر برنج برای 6 نفر زعفرانی دزفولی با عسل ماه رمضان 10 نفر با شیره انگور افغانی بدون شکر برای نوزادان رژیمی شمالی

شیر برنج یکی از دسرهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که امروزه بیشتر به عنوان یک غذای کامل سرو می شود. شیر برنج را به سلیقه خود می توانید به صورت ساده یا مجلسی درست کنیم، برای مجلسی تر شدن شیر برنج می توانیم در تهیه آن از خامه صبحانه و پودر مغزیجات استفاده کنیم، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیر برنج در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۲ لیوان
شیر۸ لیوان
شکر۱ لیوان
خامهنصف لیوان
گلاب۱ قاشق غذاخوری
پودر پسته۱ قاشق چایخوری
نمکنصف قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت شیر برنج

مرحله اول

ابتدا برنج را داخل یک ظرف حاوی آب قرار می دهیم تا خیس بخورد، سپس برنج را آبکشی می کنیم و به همراه ۳ لیوان آب و نصف قاشق چایخوری داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید.

مرحله دوم

پس از اینکه آب داخل قابلمه تبخیر شد و فقط نصف لیوان از آب باقی ماند، شیر را به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا برنج به طور کالم مغز پخت و باز شود. حالا شکر را در نصف لیوان آب جوش حل می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

پس از ضافه کردن شکر، باید شیر برنج را چند دقیقه متداوم هم بزنیم تا شکر به طور کامل حل شود، حالا باید صبر کنیم تا شیربرنج به غلظت کافی برسد. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، گلاب را به همراه پودر یا اسناس هل به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

شیر برنج غذایی است که خیلی سریع ته می گیرد، پس در تمام مراحل پخت باید حواس تان به غذا باشد تا ته نگیرد. پس از گذشت ۱۰ دقیقه قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و خامه را به شیر برنج اضافه می کنیم. بهتر است خامه را از قبل در دمای محیط قرار دهیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه خامه را اضافه کردیم یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار می دهیم و به مدت ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا شیربرنج به طور کامل جا بیفتد. پس از گذشت این زمان دم کنی را برمی داریم و شیر برنج را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با پودر پسته تزیین می کنیم.