آشنایی با آبشار تیرکن (هفت آبشار) و بازدید از این منطقه زیبا

آشنایی با آبشار تیرکن (هفت آبشار) و بازدید از این منطقه زیبا


منبع: آرگا

95

1400/4/28

10:27


آبشار تیرکن از آیپبشارهای زیبای مجاور روستای تیرکان، و از توابع شهرستان سوادکوه، شهرستان بابل و همچنین استان مازندران شمال کشور ایران می باشد. این آبشار که متشکل از ۷ آبشار است به نام دیگر «هفت آبشار» نیز شناخته می شود.

آبشار تیرکن که به هفت آبشار نیز شهرت دارد، یکی از مناطق دیدنی و چشم نواز واقع در شهرستان بابل، و در نزدیکی آبادی تیرکن در استان مازندران به شمار می رود. می توانید برای داشتن یک سفر خاطره انگیز و خلق لحظاتی ناب این آبشار را برای سفر و بازدید از جاذبه های آن همچون جنگل مامن آن، کوه مجاور آن، گیاهان و درختان ارزشمند، و شوخی نقاش طبیعت در فصل پاییز انتخاب کنید.

معرفی آبشار تیرکن یا همان هفت آبشار

استان مازندران به واسطه ی داشتن رودخانه ها و دریاچه های بزرگ، آبشارهای زیبا و چشم نواز، کوههای بلند و ستبر و همچنین جنگل های حجیم و سرسبز واقع در شهر سوادکوه به یکی از مهمترین مکان های توریستی و گردشگرپرور کشور ایران تبدیل شده است که به «بهشت طبیعت گردی و گردشگری ایران» نیز شناخته می گردد. یکی از جاذبه هایی که موجب دارا شدن مازندران به این اهمیت شده است، منطقه ی گردشگری «هفت آبشار» واقع در شهرستان بابل است. در ادامه بیشتر به معرفی این آبشار دیدنی خواهیم پرداخت.

آبشار تیرکن

آشنایی با هفت آبشار

برای شناخت بیشتر با دیدنی های مازندران کلیک کنید.

دلایل نامگذاری و جغرافیای آبشار تیرکن

به این خاطر به این آبشار «هفت آبشار» نیز می گویند که متشکل از ۷ آبشار کوچک و بزرگ می باشد. این آبشار در نزدیکی آبادی «تیرکن» در دهستان درازکلا؛ واقع در محدوده شهرستان های سوادکوه و بابل استان مازندران جاخوش کرده است. و اما دلیل نامگذاری دیگر آبشار به اسم «تیرکن» واقع شدن در مجاورت آبادی «تیرکان» است. آبشار نامبرده در فاصله ی ۳ کیلومتری (با پیاده روی) جنگل و چراگاه کالبکوشت قرار گرفته که آبشار اصلی آن مشمول بلندی به اندازه ۹ متر می باشد.

در قسمت تحتانی آبشار مکانی برای آب تنی نیز وجود دارد، این ناحیه با مساحتی حدودا ۲۰۰,۰۰۰ کیلومتری مشمول درخت هایی همچون ممرز، ازگل، انجیلی، کهلو، شیردار و افرا است. البته باید گفت که در طی سال های پایانی انواع گیاهان ملج، وولی، نمدار به دلیل انگل کرم درخت خوار نابود شده اند.

آشنایی با هفت آبشار

در آبشار تیرکن می توانید چه تفریح هایی انجام دهید؟

ممکن است از خودتان سوال بپرسید که با سفر به این منطقه می توانید از چه تفریحاتی بهره مند شوید. علاوه بر لذت بردن و مستفیض شدن از طبیعت زیبا و خارق العاده ی آبشار و اطراف آن، می توانید خود را به شنا و آب تنی، جنگل نوردی، پیک نیک، عکاسی و خاطره سازی، خرید فرآورده های محلی و همچنین برخی مواد، وسایل به عنوان سوغات مشغول سازید.

آبشار تیرکن استان مازندران

خدمات و تجهیزات آبشار تیرکن

غیر از اندک تجهیزاتی که در بدو ورود به راه جنگلی واقع شده است، درون جنگل به دلیل دست نخورده بودن، هیچ نوع وسایل خدمات رسانی و تجهیزاتی موجود نیست. به همین دلیل بهتر است هر چیزی را که جهت جنگل نوردی و یا کمپینگ نیاز دارید, از قبل آماده سازید. چون غیر از تعدادی دکه در بدو ورود مسیر، هیچ مغازه ای وجود ندارد. نبود سرویس بهداشتی و آب نوشیدنی یکی دیگر از نبود امکانات است.

گفتنی است که در مسیر اصلی زمینی وسیع مربوط به یکی از مردمان همان منطقه قرار دارد که در قبال ۱۰,۰۰۰ تومان هزینه در اختیار شما قرار می گیرد تا ماشین خود را در آنجا پارک، و همچنین در آنچا چادر زده شب را بگذرانید.

معرفی آبشار تیرکن

چه وسایلی همراه ببرید؟

  • آب نوشیدنی به اندازه لازم
  • مواد غذایی
  • کفش (جهت پیاده روی)
  • لباس گرم و لباس اضافه
  • حوله
  • عینک آفتابی
  • پلاستیک زباله
  • موبایل و شارژر آن (نصب نقشه آفلاین)
  • دوربین عکاسی
  • مدرک های شخصی
  • اجاق گاز ویژه کمپینگ

چه زمان برای سفر به آبشار تیرکن بهتر است؟

همانطور که بارها و بارها در مطالب گردشگری و در بخش زمان مناسب پیشنهادی سفر گفته ایم، نمی توان تنها یک فصل و یا یک ماه را در اولویت قرار داد. واقعا که هر فصلی زیبایی خودش را دارد. تابستان های شرجی و گرم اینجا موجب می شود تا شنا و آب تنی در خنکای آبشار لذتی دوچندان داشته باشد. در پاییز درخت های این منطقه با مداد رنگی های نارنجی و زرد نقاشی شده و تصویری بالاتر از حد تصور را در طبیعت آن رقم می زنند.

در زمستان آب و هوای این منطقه سرد همراه با بارش های برف می باشد که البته خالی از لطف نیست، اما یارای رقابت با دیگر فصل ها از جمله بهار را ندارد. در پایان بهار به گونه ای زمانی عالی برای سفر و بازدید به شمار می رود. در این فصل به خصوص ماه اردیبهشت آن به دللی بارش های زیادتر، آبشار پرآب تر، طبیعت اطراف چشم نوازتر و هوای آن دلچسب تر می شود.

معرفی هفت آبشار مازندران

مسیر دسترسی به آبشار

چنانچه از طرف تهران و شهرهای مجاور آن قصد رفتن به آبشار تیرکن را دارید، لازم است ابتدا از مسیر جاده فیروزکوه عبور کرده و به شهرستان سوادکوه و شیرگاه بروید. و سپس به طرف شهرستان بابل جرکت کنید.

مسیر دیگری نیز وجود دارد: ابتدا وارد جاده چالوس و یا در صورت تمایل جاده هزار شوید. بعد تقریبا در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان سوادکوه و یک مسیر فرعی به طرف دهستان «درازکلا» به طرف آبادی تیرکن بروید. پس از رسیدن به این آبادی می توانید با ۳ کیلومتر پیاده روی آبشار را مشاهده کنید.

معرفی هفت آبشار مازندران

در صورت قصد داشتن به رفتن از طرف شمال شرق و یا شمال غرب به آبشار تیرکن؛ نخست به شهرستان بابل بروید. سپس به طرف بابلکنار بروید و به وسیله ی جاده پادگان به آبشار تیرکن برسید. جهت دسترسی به این آبشار همچنین می توانید از طرف جاده گنج افروز در جنوب شهرستان بابل، به دوراهی درازکلا رفته و در نهایت به سمت آبشار تیرکن حرکت کنید.

همانطور که گفته شد حدفاصل آبشار نخست با آبشار هفتم تقریبا ۳ کیلومتر می باشد. چنانچه راه خوب و مناسب را برای دسترسی به آبشار را برای حرکت انتخاب نکنید، قطعا به مشکل خواهید خورد. خوب است که جهت انتخاب راه مناسب تر برای دسترسی به ابشارهای دیگر (دوم، سوم و الی آخر) پس از رسیدن به آبشار نخستع از رودخانه نباید بگذرید و همچنین در سر دو راهی انتهایی راه پیش از نخستین آبشار، به طرف چپ حرکت کنید.

معرفی آبشار تیرکن

گزینه های انتخابی برای اقامت

  1. چادر زدن و کمپینگ در جنگل و طبیعت اطراف آبشار، به خصوص در فصل تابستان که آب و هوای جنگل تا مقدار زیادی شرجی می شود می توانید چادر زدن خود را به بلندی ها انتقال دهید.
  2. اقامت در خانه های روستایی آبادی تیرکان
  3. سپری کردن شب در اقامتگاههای محلی گردی در مجاورت آبشار
  4. اقامت در ویلاها و هتل های شهرهای پیرامون مانند بابل، سوادکوه، شیرکوه و …

آبشار تیرکن

آبشار تیرکن واقع در شهرستان بابل

از اینکه تا انتهای این مطلب اختصاص داده شده به گردشگری همپا و همراه ما بودید، بی نهایت متشکریم. امیدواریم مورد توجه و پسند شما واقع شده باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با سایر آبشارهای معروف کشورمان از جمله: آبشار لاتون گیلان، آبشار کبودوال گلستان، آبشار نوژیان لرستان بر روی لینک های ارائه شده کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو