تعداد کودکان بستری به شدت افزایش پیدا کرده است/ بخش کووید در بیمارستان‌ها پر شده است

43

1400/4/28

13:08


تعداد کودکان بستری به شدت افزایش پیدا کرده است/ بخش کووید در بیمارستان‌ها پر شده است

سلامت نیوز: دکتر شهنار آرمین، فوق تخصص عفونی اطفال و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پزشک مسئول کنترل عفونت بیمارستان امام خمینی درباره علایم ویروس کرونا دلتا در کودکان اظهار داشت: خوشبختانه کرونای دلتا در مورد کودکان موارد خیلی شدید نیست و بسیاری از آنها نیاز به بستری پیدا نمی کنند ولی هر بچه ای که تب دارد و بدن درد و بی حالی و سردرد دارد باید به کووید مشکوک شد و قرنطینه شد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر آرمین را می خوانید:

_ ابتلای کودکان به کرونای نوع دلتا خانواده ها را نگران کرده است. این بیماری در کودکان چقدر جدی است؟ و چه توصیه های تغذیه ای و بهداشتی می تواند برای خانواده ها داشت؟

تعداد کودکان بستری به شدت افزایش پیدا کرده است

در نوع دلتا یک بیمار می تواند دو تا سه برابر بیشتر از انواع قبلی آلودگی ایجاد کند

بخش کووید در بیمارستان های ما پر است

تنها راه پیشگیری؛ رعایت فاصله و شستشوی دست ها و زدن ماسک است

در مورد نوع دلتا ما آزمایشی برای پی سی آرهای مثبت انجام نمی دهیم که بتوانیم بگوییم این بیماری از کدام گونه است و اطلاعات ما از اپیدمی در کل کشور و آن چیزی است که وزارت بهداشت اعلام می کند و به نظر می رسد پیک جدید با گونه دلتا است و ما امروز نمی توانیم مبتلایان را جدا کنیم و بگوییم این درصد از گونه دلتا هستند و این درصد از نوع دیگر هستند. ولی چیزی که وجود دارد این است که امروز تعداد بچه های بستری به شدت افزایش پیدا کرده است و به نظر می رسد در این پیک سرایت بیشتر است و اگر قبلا در خانواده یک مریض می توانست سه نفر را آلوده کند امروز در نوع دلتا یک مریض می تواند دو تا سه برابر بیشتر از انواع قبلی آلودگی ایجاد کند و طبیعتا تعداد جمعیت درگیر افزایش پیدا می کند. ما این وضعیت را می بینیم و بخش کووید در بیمارستان های ما پر است و هر روز بچه هایی را می بینیم که متاسفانه با تب مراجعه می کنند. برخی اندیکاتون بستری ندارند و برخی ها اندیکاتون بستری پیدا کرده اند و مجبور هستیم آن ها را بستری کنیم. اینکه تغذیه چه نقشی دارد تنها در مواردی که کمبودی وجود دارد مطرح است؛ مثلا کمبود ویتامین دی است و یا کمبود زینک است و باید جبران شود ولی به صورت اختصاصی این طور نیست که بگوییم چیزی بخورند تا از این بیماری پیشگیری شود. نه چنین چیزی وجود ندارد و تنها راه پیشگیری؛ رعایت فاصله و شستشوی دست ها و زدن ماسک است. ولی این کار ها برای بچه ها بسیار سخت است از این رو توصیه می شود از تماس جلوگیری شود و دور همی ها را کنسل کنند متاسفانه والدین فکر می کنند بچه که جایی نرفته و پیش خاله ای بوده و پیش مارد بزرگ و پدر بزرگش بوده است ولی بچه ها به همین ترتیب بیمار می شوند و باید تماس ها را محدود کرد. ما در پیک هستیم و باید تا جایی که می شود و تا یکی دو هفته تنها به جاهایی بروند که واقعا ضروری است. خوشبختانه در مورد بچه ها مواد خیلی شدید نیست و بسیاری از آنها نیاز به بستری پیدا نمی کنند ولی هر بچه ای که تب دارد و بدن درد و بی حالی و سردرد دارد باید به کووید مشکوک شد و قرنطینه شد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

_ بیشترین علایم کویید ۱۹ در کودکان چیست؟

تب و سرفه و علامت تهوع و استفراغ است و گاهی با اسهال مراجعه می کنند. سیستم تنفسی در درجه اول درگیر می شود.

_کودکان را در چه صورت بستری می کنند؟

اگر بچه ها تب بالا داشته باشند یا مشکل تنگی نفس داشته باشند یا کودک بسیار مریض و بی حال باشد یا بیماری زمینه ای داشته باشد و سندرم التهابی کوید را نشان بدهد متاسفانه این سندرم در بچه ها دیده می شود و تقریبا می تواند ارگان های مختلفی مثل کبد و کلیه و پوست و مخاط را درگیر کند و اگر علایمی از آن وجود داشته باشد بچه ها را بستری می کنیم.

_ عوارض کرونا در کودکان چیست و بیماری چه به جا می گذارد؟

ما دیده ایم که بیمارانی بعد از بهبود از کرونا درگیری کلیه، ریه یا درگیری قلبی و عروق کرنری پیدا کرده اند و این موارد وجود دارد.

_ از زمان ابتلا تا بهبودی در کودکان چقدر طول می کشد؟

اگر سیر آن به صورت طبیعی پیش برود و مورد جدیدی نباشد معمولا ده روز بعد از اولین علامت همه چیز خوب می شود و نیاز به قرنطینه نیست اما اگر درگیری شدید باشد معمولا نیاز به بستری نیز وجود دارد.

_ خانواده ها با دیدن چه علایمی باید کودکان را به بیمارستان بیاورند و با چه علایمی باید درمان در خانه دنبال شود؟

هر بچه ای که تب بالا پیدا می کند باید به پزشک مراجعه کند تا تکلیف بچه مشخص شود. اگر تب ملایم است و حال عمومی بچه خوب است و می تواند بازی کند و تنگی نفس ندارد و تب بالا نمی رود می توان بچه را در خانه نگه داشت اما اگر تب بالا بود و ادامه پیدا کرد و بچه شش روز در تب است و اسهال شدید است و چشم ها قرمز شده و دل درد ها شدید است حتما باید مراجعه کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو