اختصاصی/ علائم کرونای طولانی‌مدت در هفته نخست بیماری

67

1400/4/28

19:57


آن دسته از افرادی که به نوع طولانی‌مدت و شدید کرونا مبتلا می شوند در هفته نخست، علائم ویژه‌ای را تجربه می‌کنند.

اختصاصی/ علائم کرونای طولانی‌مدت در هفته نخست بیماری

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، بر اساس نتایج یک بررسی مطالعاتی، افرادی که بیش از پنج علامت عفونت SARS-CoV-2 را در هفته اول نشان می‌دهند، بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت، به نوع طولانی‌مدت این بیماری دچار شده‌اند.  در کووید۱۹ طولانی، بیماران علائم طولانی مدت را تجربه میکنند؛ نشانگانی که گاهی اوقات برای ماهها ادامه دارد.

در این بررسی که نتایج آن در نشریه Royal Society of Medicine (JRSM) منتشر شد، خلاصه تحقیقات فعلی در مورد شیوع علائم، عوارض و مدیریت طولانی مدت بیماری کرونا قید شده است. محققان دانشگاه بیرمنگام خاطرنشان کردند که داده‌های جمع‌آوری شده درباره شیوع بیماری در این بررسی، ۱۰ علامت شایع کووید طولانی‌مدت را برجسته می کند. اینها ده علامت شامل: خستگی، تنگی نفس، درد عضلانی، سرفه، سردرد، درد مفاصل، درد قفسه سینه، تغییر در حس بویایی، اسهال و تغییر حس چشایی است.

محققان دو دسته اصلی علائم کووید طولانی را شناسایی کردند: مواردی که منحصراً شامل خستگی، سردرد و بروز مشکل در دستگاه تنفسی فوقانی است و دسته دوم، افرادی با شکایت‌ از مشکلات چند سیستمه مانند تب مداوم و علائم گوارشی. اولاکان آیگبوسی، نویسنده اصلی این تحقیق در این زمینه گفت: شواهدی وجود دارد که تأثیر COVID-19 حاد بر بیماران-صرف نظر از شدت آن- فراتر از بستری‌شدن در شدیدترین موارد، کیفیت زندگی، سلامت روان و اشتغال است.

آیگبوسی تصریح کرد: افرادی که با COVID طولانی زندگی می‌کنند به طور کلی این احساس را دارند که توسط ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی رها و از کار اخراج شده‌اند.  این افراد از مشاوره‌های محدود یا متناقض برخوردار ‌می‌شوند. بیش از یک سوم بیماران در یکی از مطالعات موجود در این بررسی گزارش کرده‌اند که آنها در ۸ هفته از شروع COVID-19 هنوز احساس بیماری می‌کنند یا در وضعیت بالینی بدتری قرار دارند.

محققان خاطرنشان کردند که هنوز نه مکانیسم‌های بیولوژیکی یا ایمنی شناختی کووید طولانی و نه منطقی برای اینکه چرا افراد خاصی در معرض ابتلا به این اثرات هستند، مشخص نیست و همین امر توسعه درمان‌ها را محدود می‌کند. در مقایسه با ویروس‌های مختلف کرونا، محققان پیشنهاد می کنند که در کووید۱۹طولانی مدت، بیماران ممکن است سیر بیماری مشابه با بیمارانی که SARS یا MERS داشتند را تجربه کنند.


منبع: HindustanTimes/ جولای ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو