گرافت مو چیست؟ و آنچه باید درباره آن بدانید

گرافت مو چیست؟ و آنچه باید درباره آن بدانید


منبع: آرگا

122

1400/4/28

23:11


در این بخش از سلامت مو مجله آرگا به بررسی گرافت مو و تفاوت بین پیوند و فولیکول مو خواهیم پرداخت که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

اغلب افراد فارغ از جنسیتی که دارند پیش از رسیدن به سن میانسالی دچار ریزش مو و کم پشتی موها می شوند که این موضوع در آقایان بسیار رایج می باشد و حدود ۸۵ درصد از مردان پیش از رسیدن به سن ۵۰ سالگی دچار ریزش مو می شوند که این در حالی است که فقط ۴۰ درصد از خانم ها قبل از رسیدن به سن ۴۰ سالگی دچار کم پشتی موها می شوند. برخی از افراد با این مشکل کنار می آیند و تلاشی برای درمان آن نمی کنند ولی برخی از افراد نیز تمایل دارند به کمک روش های مختلف برای پرپشتی موهایشان اقدام نمایند. در ادامه گرافت مو که یکی از مراحل انجام کاشت مو است را توضیح خواهیم داد که امیدواریم اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورید.

تعریف گرافت مو

پیوند یا گرافت در علم پزشکی برای توصیف قطعه ای از بافت زنده که قرار است از بدن خارج شود استفاده می گردد که این پیوند ها بعد از خروج از مکان اصلی خود در قسمت دیگری از بدن برای ترمیم کردن قرار می گیرند. پیوند ها در بخش های مختلف پزشکی نظیر ترمیم پوست بعد از سوختگی و ترمیم پستان بعد از بهبودی سرطان و ترمیم قسمت های آسیب دیده در اثر ضربه یا تصادف مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر این گرافت ها نقش بسزایی در زیبایی افراد دارند.

گرافت مو

نمونه پیوند موی دوتایی

گرافت مو نیز مانند سایر گرافت ها شامل برداشتن فولیکول موی سالم و پیوند آن به منطقه دیگری که فولیکول آن زنده نیست اطلاق می شود و پیوند مو را می توان از هر قسمت بدن برداشت ولی به صورت معمول برای برداشتن پیوند از موهای موجود در ناحیه پشت سر استفاده می شود زیرا موهای این قسمت نسبت به سایر موها دارای پایداری بیشتری می باشند.

اندازه و شکل پیوند مو بستگی به فناوری و ابزارها و رویکردهای جراحی دارد و برداشتن مو از یک قسمت سالم که دارای توانایی رشد است و پیوند آن به قسمتی که توانایی رشد مو را از دست داده است هدف اصلی پیوند مو می باشد و استخراج در ناحیه دهنده به دو صورت زیر انجام می شود :

  1. برداشت نواری یا کاشت مو به روش FUT
  2.  برداشت در واحدهای جداگانه یا کاشت مو به روش FIT

پیوند مو

در روش FUT واحدهای فولیکول به صورت نواری برداشته می شوند و تا زمان پیوند نیز حفظ می شوند و به صورت معمول در یک واحد فولیکول دو تا پنج واحد مو قرار می گیرد و پزشک برش هایی را در پوست سر با ابعاد مورد نظر برای پیوند ایجاد می کند سپس پیوندها را به صورت یکی یکی در محل پیوند قرار می دهد. نحوه قرارگیری و کاشت پیوند ها باید به گونه ای باشد که الگوی موها را هم حفظ نماید و طولی متناسب با تار موها داشته باشد.

در روش FIT نیازی به برداشت نواری در قسمت دهنده نمی باشد بلکه در این روش واحدهای فولیکولی به صورت جداگانه از پوست سر استخراج می شوند و در زمانی مناسب آن ها به پوست سر پیوند زده می شوند.

بررسی گرافت مو

یک پیوند مو را می توان چگونه زنده نوشت ؟

نکته ای که در پیوند و کاشت مو باید مورد توجه قرار بگیرد این است که پیوند مو را از زمان برداشتن تا زمان پیوند زدن باید سالم و زنده نگه داشت ولی پیوند مو بسیار آسیب پذیر می باشد و در صورتی که بدرستی نگهداری نشود به زودی از بین می رود همچنین پیوند مو بیشتر از ۱۶ دقیقه در یک محیط خشک زنده نمی ماند از این رو برای افزایش این زمان لازم می باشد که پیوند ها را در یک محلول مانند آب نمک نگهداری نمود همچنین سرد نگه داشتن واحد فولیکولی می تواند از وارد شدن آسیب به آن جلوگیری نماید.

عامل موثر دیگر در طول عمر پیوند مو اکسیژن می باشد و زمانی که واحد فولیکولی از ناحیه اهدا کننده جدا می شود اکسیژن آن از دست می رود و اگر فرآیند اکسیژن رسانی به این واحدها به سرعت انجام نشود دیگر نمی توان از پیوند ها انتظار عملکردی درست را داشت.

تفاوت بین فولیکول و گرافت مو

بررسی تفاوت پیوند مو و فولیکول مو

به یک تار موی منفرد فولیکول گفته می شود و هر واحد فولیکولی نیز از ۱ تا ۴ فولیکول را در خود جای می دهد بنابراین هر واحد فولیکول از تعدادی فولیکول و هر پیوند مو نیز از تعدادی واحد فولیکول تشکیل شده و زمانی که صحبت از ۱۰۰ گرافت مو می شود این مجموعه حداقل شامل ۱۰۰ واحد فولیکولی می باشد بنابراین به صورت طبیعی این مجموعه می تواند حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰ فولیکول یا تار مو را به شما بیفزاید.

و به صورت کلی فولیکول مو در واقع مکانی می باشد که مو از آنجا بدست می آید و در زیر پوست قرار می گیرد همچنین از فولیکول مو تنها یک مو رشد نمی کند بلکه یک فولیکول می تواند زمینه رشد ۱ تا ۴ تار مو را به وجود بیاورد که به آن ها واحد فولیکولار گفته می شود. پیوند مو نیز در واقع فرآیند برداشتن واحدهای فولیکولار از قسمت سالم و پیوند آن به قسمت های آسیب دیده و خالی می باشد.

بررسی پیوند مو

توجه داشته باشید که علت اهمیت داشتن اطلاعات در مورد تفاوت میان فولیکول و گرافت مو این است که این موضوع می تواند متقاضیان کاشت مو را از افتادن در دام کلاه برداران نجات بدهد. در برخی از مراکز کاشت مو از این بازی با کلمه ها برای دریافت هزینه بیشتر استفاده می شود و ممکن است پزشک از شما ۱۵۰۰ پیوند مو را برداشت نماید و هزینه معادل ۶۰۰۰ پیوند را از شما بگیرید و به عبارت دیگر نیز در این مورد شما هزینه واحد فولیکولی و نه پیوند مو را می پردازید.

همچنین واضح می باشد که برداشتن یک واحد فولیکولار با ۴ فولیکول دشوارتر از برداشتن واحد فولیکولار با یک تار می باشد ولی پزشک اگر با تجربه و متعهد باشد با تشخیص درست واحد فولیکولار مناسب شما را از پرداخت هزینه های اضافه و بیهوده دور نگه می دارد از این رو داشتن شناخت نسبی از این اصطلاحات تخصصی می تواند در هنگام مراجعه به کلینیک های زیبایی باعث شود تا شما سوال هایی درست تر را بپرسید و از واقعی بودن هزینه ها نیز مطمئن شوید.

تفاوت بین فولیکول و گرافت

در این مطلب به بررسی گرافت مو پرداختیم که امیدواریم اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورده باشید و این مطلب مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو