طرز تهیه نان فطیر آستارا

نان فطیر آستارا , طرز تهیه نان فطیر آستارا , دستور پخت نان فطیر آستارا

نان فطیر آستارا یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه آستارا است. این شیرینی ظاهری شبیه به پیراشکی دارد و با موادی مشابه حلوا پر می شود. این نان بسیار خوشمزه را می توان در کنار چای یا قهوه برای صبحانه یا عصرانه تهیه و سرو کرد. از آن جا که آرد تفت داده می شود بسیار مقوی و خوشمزه است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان فطیر آستارا در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان فطیر آستارا
تخم مرغ۲ عدد
ماست یا شیر ولرم۱ لیوان
روغن مایعنصف لیوان
آب گرمنصف لیوان
خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
نمکنصف قاشق غذا خوری
زردچوبهیک هشتم قاشق چای خوری
آرد بربری۶ لیوان
مواد میانی
آرد۱ لیوان
شکرسه چهارم لیوان
روغن مایعنصف لیوان
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران غلیظکمی

طرز تهیه نان فطیر آستارا

مرحله اول

برای تهیه نان فطیر مغزدار به روش آستارا در ابتدای کار، مواد میانی را تهیه می کنیم. برای این کار، آرد را درون یک تابه می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و حدود ۱۰ دقیقه تفت می دهیم. سپس آن را الک کرده و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

در این مرحله دوباره تابه را روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه روغن را روی آن اضافه می کنیم. زردچوبه را به آن اضافه کرده و کمی هم می زنیم تا تفت داده شود. آرد را به آن اضافه کرده و حدود ۵ دقیقه دیگر تفت می دهیم.

مرحله سوم

شکر را به تدریج اضافه می کنیم و مرتب مخلوط می کنیم تا شکر حل شود. وقتی شکر کمی حل شد از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم تا خنک شود. برای خمیر، یک کاسه برداشته و شکر و خمیر مایه و آب ولرم را به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس درب آن را می بندیم و به مدت ۵ دقیقه استراحت می دهیم تا خمیر مایه به عمل آید و کف کند. در ادامه به مقدار ۵ لیوان آرد را درون یک کاسه الک می کنیم. حالا خمیر مایه آماده را به آن اضافه کرده و ورز می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله باقی آرد را در صورت نیاز کم کم به آن اضافه کرده تا یک خمیر نرمی که به دست نچسبد بدست آید. در ادامه خمیر را درون یک کاسه می گذاریم و در یک جای گرم استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله شش

سپس هوای خمیر را با دست می گیریم و آن را به ۱۰ چانه تقسیم می کنیم. سپس ۵ دقیقه دیگر استراحت می دهیم. اولین چانه را با دست به صخامت نیم سانت پهن می کنیم و از مواد میانی در یک طرف دایره می گذاریم.

مرحله هفتم

سپس آن را مانند پیراشکی جمع کرده و می پیچانیم. در ادامه روی آن را با چنگال به سلیقه خود طرح می اندازیم. سپس در سینی فر که کف آن را کاغذ روغنی پهن کرده ایم به ترتیب در کنار هم قرار می دهیم.

مرحله هشتم

روی نان ها را با ترکیب زرده تخم مرغ و زعفران رومال می کنیم. با چنگال چند سوراخ روی نان ها ایجاد کرده و در فر گرم با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد در فر گازی و ۱۸۰ درجه سانتی گراد در فر برقی قرار می دهیم تا طلایی شود.

مرحله نهم

در مرحله پایانی حدودا ۲۵ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا فطیر ها بپزند و طلایی شود. وقتی که نان ها پخته شد، از فر خارج کرده و وقتی از داغی افتاد از سینی فر جدا می کنیم و در ظرف مناسب می چینیم و سرو می کنیم.