ضابطی‌ جهرمی و نگارش «نظریه و گفتمان‌های سینمای مستند» | ثبت و مستندسازی یک گویش کهن زبان فارسی

85

1400/4/29

01:21


احمد ضابطی‌جهرمی دو کتاب «فرهنگ واژگان، اصطلاحات و عبارات گویش فارسی جهرمی» و «نظریه و گفتمان‌های سینمای مستند» را در دست چاپ دارد.

ضابطی‌ جهرمی و نگارش «نظریه و گفتمان‌های سینمای مستند» | ثبت و مستندسازی یک گویش کهن زبان فارسی

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: احمد ضابطی‌جهرمی پژوهشگر و مستندساز، از آماده‌سازی چاپ دو کتاب خبر داد و به هنرآنلاین گفت: کتاب «نظریه و گفتمان‌های سینمای مستند» در سه حوزه نظریه و نظریه‌پردازی در سینمای مستند تالیف شده است و حاوی حوزه‌های «معرفی مکاتب و قطب‌های مستندسازی در سینمای امروز جهان»، «تاریخ و گونه‌شناسی فیلم مستند با تمرکز بر فرم و مستندهای نوظهور تلویزیونی در دوره معاصر» و «تاریخ‌نگاری سینمای مستند» است.

او با این توضیح که کتاب «نظریه و گفتمان‌های سینمای مستند» رویکرد پژوهشی و آموزشی دارد، افزود: این اثر می‌تواند به‌عنوان ماخذ و منبع تحقیقاتی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا مورد استفاده قرار بگیرد. نگارش کتاب را از سال ۱۳۹۷ آغاز کردم؛ این روزها در مرحله صفحه‌آرایی است و توسط انتشارات قلم شاملو منتشر می‌شود.

ضابطی‌جهرمی با بیان این که کتاب «فرهنگ واژگان، اصطلاحات و عبارات گویش فارسی جهرمی» نیز مرحله ویراستاری نهایی را در انتشارات قلم شاملو طی می‌کند، اظهارداشت: در حیطه مطالعه بین‌رشته‌ای فولکلور زبان و گویش یک زیر شاخه کهن از زبان فارسی بوده که در این فرهنگ منعکس شده است. در حقیقت به این دلیل مطالعه علمی بین‌رشته‌ای زبان‌شناسی و فولکلور است که نوعی ثبت و مستندسازی از گویشی صورت گرفته که به مرور زمان دارد در مسیر فراموشی قرار می‌گیرد. در نتیجه این فرهنگ ثبت و مستندسازی یک گویش کهن زبان فارسی است.

او با این توضیح که پژوهش و نگارش کتاب «فرهنگ واژگان، اصطلاحات و عبارات گویش فارسی جهرمی» بیست‌وسه سال زمان برده، ادامه داد: از سال ۱۳۷۷ کار روی این فرهنگ را آغاز کردم و نزدیک به ۱۰هزار مدخل دارد.

ضابطی‌جهرمی در سه سال گذشته مقالات علمی و پژوهشی نیز نوشته که به چاپ رسیدند؛ مانند دو مقاله «ساختارشناسی فیلم مستند توضیحی» و «تولید فیلم مستند آموزشی با ساختار تعاملی».

«پژوهش در سبک کلاسیک مونتاژ»، سینمای آمریکای لاتین (از مجموعه کتاب‌های سینمای کشورهای جهان سوم)»، «تاثیر متقابل ۲ سبک سینمای گریفیث و آیزنشتاین»، «پژوهشی در تاریخ سینمای شوروی (۱۹۳۱–۱۹۱۷)»، «سینمای نوین مجارستان»، «نگارش فیلمنامه داستانی کوتاه»، «تصویرگری شعری در شاهنامه فردوسی»، «تکنیک‌های تدوین (دو جلدی تدوین تداومی و غیر تداومی)»، «زیبایی‌شناسی، تاریخ و نظریه‌های تدوین»، «کاربردهای هنری و شکل‌شناسی صدای فیلم» ،«ساختار و سبک فیلم» و «فیلم مستند دورگه (فیلم‌های هیبرید)» از جمله آثار نشر یافته او محسوب می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو