طبع اسفناج : اسفناج (پخته / خام) سرد است یا گرم ؟

طبع اسفناج : اسفناج (پخته / خام) سرد است یا گرم ؟


منبع: دلگرم

113

1400/4/29

10:37


طبع اسفناج : اسفناج (پخته / خام) سرد است یا گرم ؟

طبع اسفناج چیست ؟

اسفناج بومی ایران است و در قرون وسطی توسط صلیبیان به اروپا منتقل شد. میزان کالری اسفناج و ارزش غذایی بالای این سبزی آن را به یکی از پرطرفدارترین سبزی‌ ها تبدیل کرده است. اما قبل از مصرف این سبزی پرخاصیت بهتر است با طبع آن آشنا شوید تا در صورت لزوم آن را با مصلح مصرف کنید.

در این مقاله از مجله دلگرم ما به شما خواهیم گفت که طبع اسفناج چیست و چه مصلحاتی دارد. همچنین شما را با خواص و مضرات این سبزی خوشمزه آشنا خواهیم کرد.

طبع اسفناج

این سبزی برگ‌ های پهن و نسبتا گوشتی دارد و دارای دو نوع بهاره و پاییزه است. از دیدگاه طب سنتی طبع اسفناج سرد و‌ تر بوده، اما میزان سردی اسفناج زیاد نیست و طبع آن رو به معتدل است.

حتی برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند اسفناج طبع معتدلی دارد. اکثر متخصصان طب سنتی معتقدند این سبزی با هر مزاجی چه گرم و چه سرد سازگار است. گرم مزاجان می‌توانند این سبزی را در هر فصل از سال مصرف کنند، اما سردمزاجان بهتر است آن را در فصل گرم سال بیشتر مصرف کنند.

طبع اسفناج پخته

پختن یا خام بودن اسفناج تاثیری روی طبع آن نمی گذارد و می توان نتیجه گرفت که طبع اسفناج پخته هم سرد و تر است اما سردی آن زیاد نیست. پس مصلحاتی که در ادامه خواهیم گفت را برای مصرف اسفناج پخته نیز می توان استفاده کرد.

طبع اسفناج

طبع اسفناج پخته چیست ؟

طبع اسفناج با ماست

همانطور که می دانید طبع ماست سرد است و هنگامی که با اسفناج که طبع سردی دارد ترکیب شود، این ترکیب سردی می شود و نیاز به مصلحات دارد. مصلحات اسفناج با ماست زعفران و گردو است.

افرادی که دنبال رژیم های لاغری هستند، معمولا می خواهند غذاهای کم کالری با فیبر بالا استفاده کنند. لازم به ذکر است که اسفناج با ماست یکی از بهترین پیشنهادها برای این افراد است.

همچنین این ترکیب برای خانم های باردار نیز مناسب است و باعث رسیدن اسید فولیک به بدن شده و از نقص مادرزادی جلوگیری می کند اما به یاد داشته باشید که خانم های باردار قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند.

مصلحات اسفناج

اگرچه سردی اسفناج کم است، اما توصیه می‌شود افراد سردمزاج این سبزی را با فلفل و دارچین مصرف کنند و یا آن را همراه با روغن بادام بپزند. فلفل و دارچین طبع گرم و خشکی دارند و طبع روغن بادام شیرین گرم رو به معتدل و طبع روغن بادام تلخ گرم و خشک است،

بنابراین مصرف اسفناج با این مواد غذایی به اعتدال طبع آن کمک می‌کند. روغن یا گره گاو و گوسفند نیز از مصلحات اسفناج به شمار می روند.

خواص اسفناج

1. اسفناج و سلامت چشم

زآگزانتین یک کاروتنوئید خوراکی حیاتی است که برای جلوگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته سن (تباهی لکه‌ی زرد)، به داخل چشم جذب می‌شود. بنابراین، زآگزانتین آنتی‌ اکسیدان و خواص محافظتی فیلتر نور برای چشم‌های شما دارد.

لوتئین موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد چشم و جلوگیری از تحلیل شبکیه می‌شود. اگر شما وقت زیادی را در مقابل کامپیوتر یا لپ تاپ خود سپری می‌کنید خوردن اسفناج بسیار برایتان فایده دارد.

لوتئین با تجمع در بافت‌های چشم، تنش را در چشم کاهش می‌دهد. در واقع، لوتئین همچنین مانع از بروز مشکلات چشم مرتبط با پیری می‌شود.

2. خواص اسفناج برای بیماری آلزایمر

ویتامین K همچنین باعث کاهش آسیب عصبی در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. ویتامین K برای سلامت مغز مهم است، به همین دلیل است که حتی می‌تواند از بروز آلزایمر نیز پیشگیری کند در صورتی که به صورت منظم مصرف شود.

3. اسفناج و سطح انرژی

اسفناج همچنین غنی از ویتامین‌های گروه B است. ویتامین ب کمپلکس سطح انرژی شما را در طول روز بالا نگه می‌دارد.

4. خواص اسفناج برای سیستم ایمنی

اسفناج سرشار است از ویتامین A و B و صد گرم اسفناج حاوی ۲۸.۱ میلی‌گرم ویتامین C است که ۴۷ درصد از ارزش روزانه‌ی این ویتامین را برای بدن تامین می‌کند. در مقایسه با اسفناج، صد گرم گریپ‌ فروت فقط کمی بیش‌تر از اسفناج ویتامین C دارد ( ۳۱.۲ میلی‌گرم).

ویتامین C یک آنتی‌ اکسیدان مهم است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و کمک می‌کند که بدن‌ تان با عفونت‌ها مبارزه کند و آن را از رادیکال‌های آزاد ناشی از اکسیژن پاکسازی می‌کند.

طبع اسفناج

طبع اسفناج گرم است ؟

5. پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و کم خونی با اسفناج

اسفناج همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که بدن شما از آن برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف قلبی و تنظیم فشار خون استفاده می‌کند. پتاسیم نیز ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می‌کند.

از آن‌ جایی که اسفناج آهن فراوانی دارد (۲.۷میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم)، با خوردن آن به صورت روزانه از بروز کم‌خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می‌کنید.

6. اسفناج برای دستگاه گوارش

با خوردن اسفناج، می‌توانید یبوست را فراموش کنید، زیرا اسفناج با توجه به فیبر و آب فراوانی که دارد، فعالیت دستگاه گوارش را منظم می‌کند. اسفناج هم فیبر محلول و هم فیبر غیر محلول دارد که هر دو دارای اثرات مفید روی سلامت شما دارند.

در حالی که فیبر نامحلول از یبوست جلوگیری می‌کند و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد، فیبر محلول باعث جلوگیری از جذب چربی و کلسترول از مواد غذایی توسط بدن می‌شود.

7. خواص اسفناج برای تنظیم قند خون و کلسترول

فیبر محلول همچنین قند خون و کلسترول را تنظیم می‌کند و به بدن شما کمک می‌کند که سموم را از بین ببرد و به این ترتیب در طول روز احساس خوبی خواهید داشت.

8. اسفناج برای دیابت

اسفناج دارای خواصی است که از بدن در برابر دیابت محافظت می‌کنند.

اگر دچار دیابت هستید، می‌توانید سطح قند خون خود را با خوردن اسفناج، تقویت حساسیت به انسولین و جلوگیری از تغییرات اکسیداتیو در بدن به لطف مقدار فراوان آنتی‌ اکسیدان موجود در این گیاه خوراکی به نام اسید آلفا لیپوئیک کاهش دهید.

در واقع نوروپاتی محیطی و/یا نوروپاتی اعصاب خودکار (اتونوم) در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند به واسطه‌ی اسید آلفا لیپوئیک کاهش بیابد.

با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد هر کدام از این مزایای کنترل دیابت برای مصرف خوراکی اسید آلفا لیپوئیک درست باشد، زیرا بیشتر مطالعات با استفاده از اسید آلفا لیپوئیک داخل وریدی انجام شده‌اند.

9. خواص اسفناج برای سرطان

اسفناج همچنین می‌تواند از سرطان جلوگیری کند، به دلیل کلروفیل فراوانی که در آن وجود دارد. کلروفیل اثرات سرطان‌زایی آمین‌های هتروسیکلیک را از بین می‌برد. این آمین‌ها زمانی آزاد می‌شوند که مواد غذایی در معرض دمای بالا باشند.

بنابراین افزودن اسفناج به سس باربیکیو یک ایده‌‌ی عالی است. اسفناج همچنین در برابر سرطان ریه از بدن محافظت می‌کند، زیرا مقدار فراوانی ویتامین A دارد.

خواه شما سیگاری باشید یا قبلا سیگار می‌کشیده‌اید و خواه فقط در معرض دود سیگار قرار می‌گیرید، مصرف اسفناج خطر ابتلا به سرطان ریه را در شما کاهش می‌دهد.

10. اسفناج و التهاب

اسفناج دارای خواص ضد التهابی است، به همین دلیل است که مصرف آن اغلب از سوی دندانپزشکان به عنوان یک داروی مفید برای درمان التهاب در لثه‌ها و گلو توصیه می‌شود.

طبع اسفناج

طبع اسفناج سرد است ؟

مضرات اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات پر خاصیت است که سرشار از آهن می باشد و مصرف آن سبب پیشگیری از بسیاری بیماری ها می شود. اما حتی زیاده روی در خوردن این سبزی پرخاصیت هم می تواند سبب بروز مشکلاتی برای سلامت شما شود.

کارشناسان به تازگی دریافته اند مصرف سبزیجات حاوی آهن از جمله اسفناج می‌تواند در مغز فرآیندی شبیه به زنگ زدگی سطح فلزات ایجاد و زمینه ساز ابتلا به بیماری آلزایمر شوند.

اسفناج به علت داشتن اگزالات، برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ کلیه و مثانه مناسب نیست.

همچنین بخوانید:

خواص عجیب و باور نکردنی اسفناج ،چه زمانی خوردنش مضر است؟

۱۰ غذای سالم و ساده با اسفناج


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو