چرا لباس کاروان ایران در المپیک جنجالی شد؟/ پشت پرده اعمال نظر مدیران

منبع: ایران آرت

131

1400/4/29

10:38


به‌گفته یکی از طراحان لباس، طراح این دوره از بازی‌های المپیک هم طرح‌های اولیه زیبایی را برای لباس ورزشکاران ارائه داده اما نظرات مختلف باعث شده که بازهم لباس‌های المپیک حاشیه‌ساز شوند.

ایران آرت: بار دیگر پوشاک طراحی شده ورزشکاران ایرانی برای حضور در المپیک 2020 توکیو نقدها و حواشی زیادی به‌همراه داشت؛ اتفاقی که تازه نیست. زمانی که کامران بختیاری که حالا به‌واسطه طراحی لباس‌ها به یک برند معروف‌تر و مشهورتر تبدیل شده، لباس‌های ورزشکاران را برای المپیک2016 طراحی کرد، در مراسم رونمایی حواشی زیادی به‌دنبال داشت. حالا 4سال می‌گذرد و به‌گفته یکی از طراحان لباس، طراح این دوره از بازی‌های المپیک هم طرح‌های اولیه زیبایی را برای لباس ورزشکاران ارائه داده اما نظرات مختلف باعث شده که بازهم لباس‌های المپیک حاشیه‌ساز شوند.

نسیم ملکی یکی از طراحان لباس است که دلیل نتیجه‌نگرفتن را اعمال سلیقه‌های شخصی و غیرکارشناسی عنوان می‌کند. ملکی به همشهری توضیح می‌دهد: "فکر می‌کنم یکی از دلایلی که باعث شده ما نتیجه خوبی از یک رویداد نگیریم این است که افراد مختلف در منصب‌های مختلف نظرات خود را اعمال می‌کنند و همین سلیقه‌ها و نظرات باعث می‌شود، وقتی کار به یک طراح سپرده می‌شود، آن طراحِ لباس پای کار خود نایستد. طراحان وقتی نتیجه کار را می‌بینند از معذوریت‌ها می‌گویند و اینکه انتخاب رنگ براساس نظر آنها نبوده و هربار مدل لباس را تغییر داده‌اند".

ملکی همچنین می‌گوید: "وقتی پای نظرات مختلف در میان باشد دیگر طرح براساس ایده یک طراح شکل نمی‌گیرد و طراح نمی‌تواند از کارش دفاع کند. در دوره قبل هم مانند این دوره طرح‌های اولیه و زیبایی ارائه شد اما نتیجه آن، چیز دیگری بود. می‌دانم که لباس‌های این دوره هم توسط یک مزون معتبر و حرفه‌ای طراحی شده اما در نهایت نتیجه رضایت‌بخش نبوده است". 

ثثث12-1



ملکی البته به این نکته هم اشاره می‌کند که طراحی لباس برای رویداد بین‌المللی ورزشی با یک رویداد سینمایی و تلویزیونی متفاوت است. به‌نظرم اگر یک لباس ساده، شکیل و پوشیده برای بانوان طراحی می‌شد شاید جذابیت بیشتری داشت . ما می‌توانستیم خلاقیت خود را بر المان‌ها و نمادهای زیبا و ظریف روی لباس بگذاریم که هویت‌بخش باشد."
 

228-202824-01624317

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو