اختصاصی/ چرت‌زدن سرحال می‌کند یا خواب‌آلوده‌تر؟

99

1400/4/29

12:23


چه کسی عاشق یک چرت کوتاه در عرص یا بعدازظهر نیست؟ درست است که خواب شب باتری انسان‌ها را دوباره شارژ می‌کند اما چرت‌زدن چه تاثیری در فرد دارد؟

اختصاصی/ چرت‌زدن سرحال می‌کند یا خواب‌آلوده‌تر؟

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، در حالی که چرت زدن برای خیلی از ما مطلوب و خوشایند است اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که چرت زدن باعث سرحال شدن می‌شود یا ما را خواب‌آلودگی‌تر می‌کند؟ برای اینکه با خیال آسوده به چرت زدن بپردازیم بهتر است بدانیم این کار بر الگوی خواب و سلامتی چه تاثیراتی دارد. همچنین بهتر است مطمئن شوید که از مزایای خوابیدن کوتاه‌مدت در طول رو بهره‌مند می‌شوید و نه فقط خود را بیشتر خسته می‌کنید.

فواید چرت‌زدن
 چرت یک خواب کوتاه یا سبک است که در طول روز، معمولاً بین ساعت ۱۲ تا ۲ بعد از ظهر انجام می‌شود. و نزدیک به زمان خواب اصلی در شب نیست. طبق مرکز تحقیقات پیو، حدود یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده به طور منظم در یک روز معمولی چرت می‌زنند.
مطالعات مختلف از منبع معتبر نشان می دهد که چرت زدن می‌تواند منجر به بهبود این موارد شود: زمان بروز واکنش، هوشیاری، استدلال منطقی، هوشیاری، خواب و خستگی.

انگیزه اصلی بسیاری از افراد برای چرت‌زدن این است که کمتر احساس خستگی کنند و یا انرژی خود را مجدد بازیابند.
چرت زدن به جز احساس سرحالی و ترمیم روح و جسم، فواید زیاد دیگری دارد، از جمله:  کاهش فشار خون، افزایش تحمل مثبت و کاهش ناامیدی، بهبود حافظه و تقویت توانایی یادگیری.

چرت‌زدن و الگوی خواب
اگرچه چرت‌زدن دارای مزایای مختلفی است اما برخورداری از این مزایا می‌تواند طولانی باشد. این عادت می تواند منجر به مشکلات خواب و اختلال در الگوی خواب شبانه‌روز شود.
چرت زدن همچنین می تواند باعث شود شما احساس خستگی، سستی بدن و کمبود خواب کنید. آبهیناو سینگ، مدیر پزشکی مرکز خواب ایندیانا در این زمینه می‌گوید: "چرت‌های طولانی‌تر- بیش از ۴۵ دقیقه – می‌تواند خواب طبیعی را مختل کرده و خوابیدن در شب را دشوار سازد." این می‌تواند چرخه مضر کمبود خواب و چرت‌های طولانی در طول روز برای مقابله با آن را تداوم بخشد و با استمرار آن، مشکلات طولانی‌مدت بروز کند.

نکته مهم این است که برای اینکه بتوانید تأثیرات مثبت یک چرت را بدست آورید، در بیشتر موارد فقط باید حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه چرت بزنید. چرت‌زدن بیش از ۴۵ دقیقه می‌تواند در خواب طبیعی اختلال ایجاد کرده و خوابیدن در شب را دشوار کند. مدت زمان چرت‌زدن نقش مهمی در احساس شما هنگام بیداری دارد.  چرت‌های کوتاهتر باعث می‌شود که شما احساس شادابی کنید، در حالی که چرت‌های طولانی‌تر می‌توانند حتی بیشتر احساس خواب آلودگی یا خستگی ایجاد کنند.

کارمل هارینگتون، دکترای تخصصی خواب می گوید: در حالی که فقط ۲۰ تا ۲۵ دقیقه می‌خوابید، در خواب سبکی هستید. به راحتی از خواب بیدار می‌شوید و کاملاً هوشیار هستید. برای اطمینان از اینکه بیشتر نخوابید مهم است که زنگ ساعت خود را تنظیم کنید. منبعی معتبر نشان می‌دهد که استفاده از یک خواب عمیق و طولانی می‌تواند احساس بی نظمی و حتی خستگی بیشتری را ایجاد کند. به گفته هارینگتون، یک خواب سبک است که می تواند حافظه و ظرفیت یادگیری را برای چند ساعت بعد از آن تقویت کند.

منبع: HealthLine/ جولای ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو