با انحصار شدن در طیف خاصی از مدیران بازنشسته؛ «کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری» اعلام موجودیت کرد!

منبع: سینما پرس

90

1400/4/29

13:36


سینماپرس: مهدی فرجی با اشاره به یک معضل که در حال حاضر فقط پلتفرم‌ها می‌توانند برای ساخت سریال فیلمنامه به ساترا ارائه کنند، بیان کرد که کانون می‌تواند مرجعی برای معرفی تهیه‌کنندگان به ساترا باشد.

کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری

سینماپرس: مهدی فرجی با اشاره به یک معضل که در حال حاضر فقط پلتفرم‌ها می‌توانند برای ساخت سریال فیلمنامه به ساترا ارائه کنند، بیان کرد که کانون می‌تواند مرجعی برای معرفی تهیه‌کنندگان به ساترا باشد.

به گزارش سینماپرس، نشست کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری روز گذشته ۲۸ تیرماه با حضور فرشاد صادقی مدیرعامل، مهدی فرجی رئیس هیات مدیره و برخی از اعضای هیات مدیره از جمله مریم جلالی، نوید محمودی، سعید ابوطالب، مجید قناد و… برگزار شد.

مهدی فرجی در ابتدای این نشست با اشاره به جلسات کانون با نهادهای مختلف بیان کرد: ما در چند وقت گذاشته جلسات خوبی با نهادهای مختلف داشتیم و به نتایج مثبتی هم رسیدیم که از جمله آنها معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، ناجی هنر بود. ضمن جلسه تفاهم شد برخی از کارهای کوتاه و مستند را که دوستان ما تولید می‌کنند با نامه و مجوز کانون به انجام برسد. کارت کانون هم برای ناجی هنر به رسمیت شناخته شود و در تولیدات مشکلی نباشد.

وی ادامه داد: همچنین جلسه‌ای با احسان قاضی زاده عضو شورای نظارت بر صداوسیما داشتیم و برای حل مسائل صنفی مثل بیمه و مالیات هم جلساتی با کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد. همچنین جلساتی با کانون هلال احمر، مدیر کل امور مالیات و… برگزار کرده‌ایم.

فرجی در ادامه درباره فعالیت‌های کانون و تصور احتمالی مبنی بر رقابت تهیه کنندگان آن با صداوسیما عنوان کرد: کانون رسانه‌های دیداری می‌تواند بازوی صداوسیما باشد و نه نقطه مقابل.

رئیس هیت مدیره در ادامه با اشاره به برخی مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای برای تهیه کنندگان عنوان کرد: به دنبال این هستیم در بیمه سهم کمتری به عنوان بیمه پرداخت کنیم و بخش بیشتری به خود عوامل یک پروژه برگردد.

وی با اشاره به یکی از معضلات تولید سریال خانگی برای تهیه کنندگان تصریح کرد: تصمیم داریم با مجوزی که کانون می‌دهد امکان تولید در بخش نمایش خانگی هم فراهم شود و از طرف ساترا برای تهیه کنندگان مورد نظر مجوز صادر شود. در حال حاضر فقط پلتفرم‌ها می‌توانند به ساترا اثری معرفی کرده و درخواست مجوز داشته باشند و غیر از پلتفرم‌ها کسی نمی‌تواند برای سریال خانگی اقدام کند. درواقع ثبت را آن پلتفرم‌ها انجام می‌دهند و تهیه کننده‌ای که می‌خواهد سریال بسازد باید سابقه‌ای داشته باشد و کانون سعی دارد در آثار غیرسینمایی مرجعی باشد که بتواند این امکان را برای تهیه کنندگان دیگر هم فراهم کند. ما هم قرار است چنین تهیه کننده‌هایی را که سوابقی ندارند به ساترا معرفی کنیم و کانون مرجعی خواهد بود که این تهیه کنندگان را به رسمیت بشناسد.

این تهیه کننده با سابقه صداوسیما با تاکید روی مرجعیت کانون رسانه‌های دیداری طی یک بازه زمانی تصریح کرد: ما تاکنون موفق شده‌ایم کارت اعضا را با حدود ۴۰۰ عضو صادر کنیم. همچنین کارگروه‌های مختلفی هم تشکیل شده است مثل کارگروه آموزش و پژوهش که برای انتقال تجربه تهیه کنندگان پیشکسوت به جوان ترهاست.

وی با اشاره به رتبه بندی تهیه کنندگان در کانون گفت: پیش بینی اولیه این بود که افرادی که عضو می‌شوند عضو پیوسته و موقت باشند کسانی که بیش از چند هزار دقیقه برنامه و سریال دارند عضو پیوسته باشند و پایین‌تر عضو وابسته و باقی هم عضو موقت باشند. این رتبه بندی تغییرات دیگری هم دارد.

فرجی با اشاره به یک معضل دیگر در ساخت سریال‌های خانگی عنوان کرد: تلاش کانون بر این است که در حوزه ساخت سریال در شبکه خانگی، سرمایه گذار و اسپانسر جذب کند. خیلی‌ها فیلمنامه‌های خوب دارند اما سرمایه گذار ندارند و قصد داریم بتوانیم به این افراد کمک کنیم.

وی با اشاره به فضای کار در پلتفرم‌ها و شبکه خانگی تصریح کرد: امروز بازار کار فراوانی به وجود آمده است تولیدات بین‌المللی تولیدات فضای مجازی و شبکه خانگی که جای آنها در سینما نیست در این فضای جدید رو به رشد است، این دامنه گسترده‌تر شده و تهیه کنندگان مختلفی وارد کار می‌شوند. برخی بدون اطلاع از قوانین نمی‌توانند در این فضا کار کنند و یا عده‌ای به مشکلات مالیاتی خورده‌اند و یا از بیمه برخوردار نیستند. در کشور ما برای تهیه کنندگان سینما این اصناف وجود داشته است اما برای تهیه کنندگان حوزه تلویزیون و شبکه خانگی نبوده است.

رئیس هیات مدیره کانون درباره آیین نامه کانون نیز گفت: ما یک اساسنامه داریم که شرح وظیفه هیات مدیره و مدیرعامل در آن آمده است اما کافی نیست، نواقصی دارد که باید برطرف شده و به تصویب مجمع عمومی کانون برسد.

کانون رسانه‌های دیداری رسما اعلام حضور کرد/ حل یک معضل شبکه خانگی

همچنین فرشاد صادقی مدیرعامل کانون درباره فعالیت‌های کانون عنوان کرد: فعالیت‌ها به صورت رسمی چند ماهی است که آغاز شده است، ثبت آموزشگاه و مجله الکترونیکی را برای کانون انجام داده‌ایم و دیدارهایی با مسئولان رده بالا داشته‌ایم و تلاشمان این است که متولیان امر کانون را به رسمیت بشناسند.

وی با اشاره به بخشی از کارگروه‌های کانون رسانه‌های دیداری عنوان کرد: در این مدت چارت سازمانی کانون، شورای داوری و راهبردی شکل گرفت و هشت کارگروه تخصصی ایجاد شد. کارگروه آموزش و پژوهش، کارگروه بیمه، کارگروه مالیات، کارگروه جشنواره‌ها برای برگزاری جشنواره مختلف و کارگروه نمایش خانگی از جمله اینهاست.

همچنین سعید ابوطالب از اعضای هیات مدیره کانون در سخنانی بیان کرد: ایده اینکه برای صنف تهیه کنندگان، کانونی به عنوان یک محل صنفی تشکیل شود پیش از این هم بوده است و همین تهیه کنندگان پیش از این مجامعی را هم به ثبت رسانده بودند اما اینها با محور موضوعات خرد صنفی بوده است. اما هدف از تشکیل کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری این بود که در خلا تدریجی سینما که در همه دنیا سینما دارد جا را به نفع رسانه‌های دیگر کمرنگ می‌کند، فعالیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: ساختاری مثل نتفلیکس نه سینماست و نه تلویزیون و در بستر جدید فعالیت دارد. این کانون هم برای فعالیت باید به آینده نگاهی باز داشته باشد و از تجربه طولانی مدت همه افرادی که در صداوسیما و یا حوزه‌های دیگر فعالیت کرده‌اند استفاده کند و این امکان برایشان فراهم باشد که کار را ادامه دهند.

این تهیه کننده باسابقه عنوان کرد: بستر بزرگی در خارج از تلویزیون مثل وی‌اودی‌ها فراهم آمده است و یا با ابزاری مثل موبایل‌ها که باید از این ظرفیت بهره گرفت. اگر بخواهیم فیلمسازی را صنعتی کنیم باید صنف و کانونی داشته باشیم که تولیدات داشته باشد و برای ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشد.

وی گفت: هیات مدیره کانون با این نگاه کارش را شروع کرده است اما در حوزه‌های دیگر مثل بیمه، مالیات و امور رفاهی هم کارگروه‌هایی را فعال کرده است. برای انبوه تهیه کنندگانی که عضو هستند این خدمات دیده شده است و بازار بزرگی هم در داخل و بین الملل داریم که در افق این کانون دیده می‌شود.

ابوطالب در پایان بیان کرد: معتقدم کانون تهیه کنندگان خودش باید وی او دی اختصاصی، شهرک سینمایی و زیرساخت‌های لازم‌های لازم را داشته باشد. کار صنفی انجام دهیم، کار سیاسی نمی‌کنیم و یا رقیب تلویزیون نیستیم. ما می‌دانیم خیلی از مراکز پول دارند اما از آنها فیلم بیرون نمی‌آید. ضمن اینکه در این کانون اغلب تهیه کنندگان با قوانین سازمان آشنا هستند و می‌توان به آنها اطمینان کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو