رونمایی از مجموعه نمایشنامه‌های اولین دوره نخل سرخ | وزیر ارشاد: هشت سال دفاع مقدس فرصتی برای بروز و تحقق ابعاد مختلف وجودی انسان بود

107

1400/4/30

01:50


آیین رونمایی از مجموعه نمایشنامه‌های اولین دوره نخل سرخ روز دوشنبه 28 تیرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وی برگزار شد.

رونمایی از مجموعه نمایشنامه‌های اولین دوره نخل سرخ | وزیر ارشاد: هشت سال دفاع مقدس فرصتی برای بروز و تحقق ابعاد مختلف وجودی انسان بود

گروه تئاتر هنرآنلاین: در ابتدای این آیین که با حضور جمعی از نمایشنامه‌نویسان نخل سرخ در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی گزارشی از مجموعه اقدامات در حوزه مجموعه نمایشنامه‌های نخل سرخ ارائه کرد.

او گفت: نمایشنامه‌نویسی به عنوان اولویت اول اداره کل هنرهای نمایشی قرار گرفت و هم‌اکنون شاهد تولید آثار ارزشمندی از هنرمندان کشور در ساحت‌های مختلف هستیم و نخل سرخ هم یکی از این اقدامات در راستای گرامی‌داشت فتح خرمشهر است.

آشنا ادامه داد: نخل سرخ در سه سطح قلم روشن است. در گام اول مختص به دفاع مقدس است که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا بخش استانی جشنواره فتح خرمشهر را به استان‌ها واگذار کردیم و امروز در بخش ملی و بخش تولید هم مجموعه نمایشنامه‌های نخل سرخ رونمایی می‌شود.

او افزود: نخل سرخ فرصتی را فراهم کرد تا استعدادهای ناشناخته در این زمینه شناسایی شود و از همه هنرمندانی که با سعه‌صدر ما را در این حوزه یاری کردند تشکر می‌کنم.

دفاع مقدس اهرم بازدارنده وقوع جنگ‌های بعدی در کشور بود

در ادامه این آیین، سید عباس صالحی؛ وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس قدرت بازدارندگی برای وقوع جنگ‌های بعدی در کشور بوده،گفت: دفاع مقدس موضوع مهمی است و مجموعه نمایشنامه‌های نخل سرخ بر این موضوع متمرکز است و البته موضوعات دیگری از جمله شرایط جاری کشور و... را هم فرا گرفته که این امر تداوم و ادامه  موضوع دفاع مقدس است.

سید عباس صالحی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس اهرم باز دارنده وقوع جنگ‌های بعدی در کشور بود، افزود: ایام دفاع مقدس و 2هزار و 888 روز جنگ با دشمنان به تعبیری شبیه خوابی است که فرعون دید و حضرت یوسف آن را تعبیرکرد؛ یعنی 7 سال خشکسالی و در راستای آن 7 سال ترسالی. بنابراین هشت سال دفاع مقدس یک سرمایه انسانی و اجتماعی برای جامعه ایران از جهات مختلف فراهم کرد که برای همه مکشوف است.

او افزود: هشت سال دفاع مقدس از یک طرف برخی از ارزش‌های اخلاقی و وجودی و معنوی را که تا آن ‌زمان برای انسان مجسم نشده بود و بیشتر به عنوان اسطوره و افسانه به آن نگاه و توجه می‌شد، به یک اتفاق واقعی تبدیل کرد و فرصتی برای بروز و تحقق ابعاد مختلف وجودی انسان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم ادامه داد: از طرفی دیگر هشت سال دفاع مقدس در فضای اعتمادبه نفس ملی تاثیر قابل توجهی داشت. ما از دوره قاجار به بعد شاهدیم هر چه در کشورمان جنگ بود با شکست مواجه می‌شد که از آن‌جمله می‌توان به عهدنامه‌های گلستان و ترکمن‌چای و... اشاره کرد و دوره هشت سال دفاع مقدس تنها دوره‌ای‌ است که یک ملت در مقابل مجموعه‌‌ای از ابرقدرت‌های جهانی و منطقه‌ای به تنهایی ‌قرار گرفت و وجبی از خاک این سرزمین را واگذار نکرد. بنابراین هشت سال دفاع مقدس حافظه تاریخی شکست در کشور را به حافظه دیگری تبدیل کرد.

صالحی گفت: از طرف دیگر هشت سال دفاع مقدس قدرت بازدارندگی داشت. به این معنا که اگر در 40 سال گذشته جنگی صورت نگرفته باعث و دلیل آن همان هشت سال دفاع مقدس است. در واقع اتفاقاتی به وجود آمد که کشور را تا لبه پرتگاه جنگ کشاند اما هشت سال دفاع مقدس اهرم باز دارنده در این زمینه بود اگرچه در وجوه مختلف تلخ و سخت بود اما مانعی برای وقوع جنگ‌های بعدی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: یکی از بخش‌های قابل توجه در هشت سال دفاع مقدس همچنین فضای انسجام ملی و همگرایی اقوام درکشور بود. ایران بعد از انقلاب اسلامی در آستانه بسیاری از مشکلات ازجمله تجزیه و درگیری‌های داخلی اقوام قرار داشت ولی هشت سال دفاع مقدس منجر به ایجاد همگرایی در اقوام و مذاهب مختلف در کشور شد و به نحوی ایران را برای وحدت ارضی کشور به یکدیگر متصل کرد.

صالحی تاکیدکرد: با این نگاه به هشت سال دفاع مقدس، روایت آن به دو چیز نیاز دارد. اول روایت خوب است. به این معنا که مستندنگاری وخاطره‌نگاری ایام هشت سال دفاع مقدس تقویت شود و این حوزه دامنه وسیعی برای روایت شدن دارد. دومین نیاز در این بخش که از نیاز اول هم مهمتر است، خوب روایت کردن است. به این معنا که ما از ماده‌های لازم چگونه می‌توانیم یک روایت خوب داشته باشیم.

او در عین حال تصریح کرد: کارهایی که در حوزه هنر انجام می‌شود یک هسته مرکزی دارد و آن ادبیات خلاق است و همچنین دارای یک حاشیه است که در قالب فیلم، نمایش و ... اجرا می‌شود. هسته مرکزی که ادبیات خلاق است دارای سه ضلع است که خوب دیدن اولین ضلع آن است. اینکه چه را ببینیم و برآن متمرکز شویم که کمتر دیده شده و به آن پرداخته شده است. بنابراین خوب دیدن یک کار هنرمندانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دومین ضلع این هسته مرکزی در ادبیات خلاق، فراوری و ترکیب‌سازی خوب است. اینکه چگونه می‌توان این ماده را فراوری کرد.

او افزود: خوب توصیف کردن سومین ضلع هسته مرکزی در این حوزه است. اینکه به یک معنا ماده را تبدیل کردن است. معنایی که در جان مخاطب نفوذ کند و او را درگیر با آن معنا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بنابراین ما اگر بخواهیم دفاع مقدس را به عنوان یک سرمایه بدانیم روایت خوب کردن و خوب روایت کردن آن از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود.

او در پایان سخنان خود با اشاره به مجموعه نمایشنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی با عنوان‌های راه روشن و نخل سرخ و پروژه‌های 1400 گفت: لازم است این اقدام مدل‌سازی شود و به عنوان یک اقدام از ایده تا اجرا به آن توجه داشته باشیم. زیرا میدان‌های وسیعی برای خلق هنر در ایران اسلامی وجود دارد که باید در جهت تقویت آن‌ها اهتمام داشته باشیم.

این اقدام هم حاصل پژوهشی است که از قبل فراهم شده بود

در بخشی از این آیین سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مجموعه نمایشنامه‌های نخل سرخ گفت: این اقدام مدلی بود که منحصر به ایران نبود و تقریبا توجه به ادبیات در جهان مورد اهتمام و توجه است.

او افزود: بنابراین هرچقدر به ادبیات توجه داشته باشیم با آثار ارزشمند و هنری متنوع‌تری مواجه هستیم و این اقدام هم حاصل پژوهشی است که از قبل فراهم شده بود.

معاون امور هنری ادامه داد: علاوه بر قلم روشن، راه روشن و نخل سرخ، بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم دارای 31 نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس است که در آن مشارکت داشته و از آن‌ها رونمایی کرده ‌است.

او افزود: غیرازکارهای جاری معاونت امورهنری، خوشحالم بالغ بر 200 جلد اثر تا پایان ماموریت این دوره در 6 سرفصل و در حوزه‌های آفرینش‌های هنری و نمایشنامه‌ مهیا می‌شود که در 4 سال گذشته پدید آمده و به اذعان بسیاری از کارشناسان از نظر کیفی آثار ارزشمندی است.

از مرحله طراحی تا نهایی شدن نمایشنامه، هنرمندان را همراهی می‌کنیم

همچنین در بخش دیگری از این آیین سعید اسدی مدیر پژوهش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از مجموعه اقدامات پژوهشی و نشر این اداره ارائه کرد.

او گفت: نخل سرخ شامل 11 نمایشنامه از هنرمندان سراسرکشور است و از کل این 11 اثر نمایشنامه‌هایی از شهرستان‌هایی مانند بروجرد، فلاورجان اصفهان، زاهدان و... وجود دارد.

اسدی ادامه داد: از مرحله طراحی که طرح‌ها به دست ما رسید تا نهایی شدن طرح و نمایشنامه، هنرمندان را با هدف ارتقای کیفی آثار همراهی می‌کنیم.

او با اشاره به روند اقدامات انتخاب آثار نخل سرخ افزود: 100 اثردراین زمینه به دست ما رسیدکه 15 اثر از این تعداد حائز کیفیت بود و از بین 15 اثر در نهایت 11 نمایشنامه به مرحله انتخاب نهایی رسید که در 3 مجلد تولید و چاپ شده است.

اسدی ادامه داد: قلم روشن دو در ادامه قلم روشن یک است. بیش از 105 اثر به این مرحله ارسال شدکه 20 اثر از آن انتخاب و در نهایت 12 اثر به مرحله نهایی و چاپ رسید. همچنین قلم روشن 3 هم از دیگر اقدامات است. پروژه 1400 هم یکی دیگر از اقدامات است که در حوزه کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر است و قرار است 35 نمایشنامه از آن به عنوان خروجی کار داشته باشیم.

او تاکید کرد: امیدواریم تا پایان سال نزدیک به 100 نمایشنامه تولید شود.

اسدی افزود: درحوزه پژوهشی و آموزش و نشر نمایش برنامه‌های جدی را پیش گرفته‌ایم. علاوه بر طراحی نشست‌های پژوهشی، نشست گزارش‌پژوهی با هدف معرفی پژوهش‌های دانشگاهی هم انجام می‌شود. همچنین یکی دیگر از اقدامات در این بخش تاکید بر تاریخ تئاتر ایران است.

او ادامه داد: درحوزه آموزش هم فارغ از رقابت، سعی در برطرف کردن خلاءهای موجود داریم. همچنین نسخه‌های صوتی،آموزشی و پژوهشی هم به فعالیت‌های پژوهشی این مرکز افزوده شده و تلاش می‌کنیم فهرست نمایش‌های امسال را در قالب کتاب منتشرکنیم.

همچنین در ادامه، پژمان شاهوردی، لیلا بیگوند و مجید دیندار و مجید محبی ازنمایشنامه‌نویسان مجموعه نخل سرخ که در این آیین حاضر بودند، به ارائه روند و چگونگی تولید آثار و نیز مطرح ساختن نظرات خود پرداختند.

پایان‌بخش این نشست رونمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه نمایشنامه‌های اولین دوره نخل سرخ بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو