بارداری ماهی به چه صورت است؟

منبع: بیتوته

88

1400/4/30

08:24


بارداری ماهی به چه صورت است؟



بارداری ماهی, بارداری ماهی به چه صورت است, بارداری ماهی چیست

بارداری در ماهی

 

همه چیز درباره بارداری ماهی

بارداری در ماهی به صورت های مختلفی صورت می گیرد. مانند بچه زا که به آن زنده زا می گویند. تخم گذار که به صورت تخم گذاشتن، تولید مثل می کنند. در ادامه با بارداری ماهی آشنا می شوید.

برخی از محبوب ترین ماهی های گرمسیری مانند گوپی ، پلاتی، مولی و دم شمشیر همه ی آن ها در جوانی بچه بدنیا می آورند و مشکل این است که اغلب نمی توانند بچه بدنیا بیاورند، بلکه آنها را متوقف می کنند! ماهی های زنده زا ماده هنگام بارداری شکم شان متورم می شوند، و شکم آنها واقعا بزرگ می شود که نشانگر این است که به زودی آنها به دنیا می آیند.

 

متأسفانه، ما همیشه نمی توانیم بگوییم که چه کسی این کار را انجام می دهد یا در وهله اول چه زمانی باردار شده اند. اغلب ماده های زنده زا در هنگام خرید آنها باردار هستند زیرا آنها با ماهی های نرها در فروشگاه های آبزی و تأمین کنندگان نگهداری می شوند. اما در اینجا نشانه ای از مدت بارداری هر یک از گونه های محبوب وجود دارد:

 

گوپی 21-35 روز

پلاتی 24-35 روز

دم شمشیر 28 روز

مولی 50-70 روز 

 

همانطور که مشاهده می کنید می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد و این به سن و اندازه ماهی، شرایط آب، غذا و سطح استرس بستگی دارد. دقیقاً مانند پستانداران، حیوانات زنده زا نیز می توانند زودهنگام به دنیا بیایند و گاهی اوقات فقط چند بچه دارند. به طور کلی، هرچه بزرگتر می شوند، تمایل دارند هر بار نوزاد یا تخم بیشتر و بیشتری آزاد کنند. می بینید که دوره بارداری برای مولی ها دو برابر گوپی است و این به این دلیل است که بچه  های آن خیلی بزرگتر است و رشد آن طولانی تر است. 

 

بنابراین دانستن اینکه ماهی شما دقیقاً چه موقع بچه می گذارد می تواند مشکل باشد. گوپی های ماده رنگی ساده چیزی به نام لکه برآمده روی شکمشان نشان می دهند که با رشد بچه ها بزرگتر و تیره می شود. 

 

بارداری ماهی چگونه است, روش های بارداری ماهی, آشنایی با انواع بارداری ماهی

تصاویری از انواع بارداری ماهی

 

اگر آنها را برای زایمان در آکواریوم اصلی رها کنید، ماهی های دیگر و حتی مادر خود آنها را می خورند! تماشای این موضوع می تواند ناراحت کننده باشد، بنابراین اکثرا ماهی های زنده زا باردار را در یک آکواریوم کوچک مخصوص قرار می دهند. این ماده را جدا می کند و سپس هنگام تولد بچه ها از طریق شکاف وارد قسمت دیگری می شوند و از آنها در برابر ماده محافظت می کنند. ماده را می توان پس از زایمان مجدداً در آکواریوم اصلی قرار داد و بچه ها را در تله پرورش یا تور بزرگتر پرورش داد.

 

در حالت ایده آل، ماده های باردار باید به تنهایی در یک آکواریوم جداگانه با بسیاری از گیاهان پر که در آن می توانند در یک محیط بدون استرس زایمان کنند، قرار گیرند. سپس دوباره، پس از آزاد شدن بچه ماهی، او را به مخزن اصلی برگردانده و می توان بچه را جداگانه پرورش داد. هرچه فضای بیشتری برای زایمان در اختیار آن ها قرار دهید سریعتر رشد می کند. از رژیم های غذایی مخصوصاً در مورد ماهیان نوزاد، از بچه های زنده زا استفاده کنید.     

 

پس از بزرگتر شدن نوزادها، آن ها را به آکواریوم اصلی انتقال دهید.

 

بارداری ماهی چیست, درباره ی بارداری ماهی, نحوه ی بارداری ماهی

مراحل بارداری در ماهی

 

انواع تولید مثل و بارداری :

بارداری به طور سنتی به عنوان دوره ای شناخته می شود که طی آن جنین های در حال رشد پس از اتحاد تخمک و اسپرم در بدن انکوبه می شوند. علیرغم شباهت های زیاد بین نشاط در پستانداران ، محققان از نظر تاریخی تمایلی به استفاده از اصطلاح "حاملگی" برای غیر پستانداران ندارند ، زیرا شکل بسیار شادابی در انسانهای فرنگی دارد. تحقیقات اخیر در مورد تغییرات فیزیولوژیکی، مورفولوژیکی و ژنتیکی مرتبط با تولید مثل ماهی، شواهدی را نشان می دهد که دوره نهفتگی یا کمون در برخی از گونه ها یک فرم کاملاً تخصصی از تولید مثل شبیه به سایر اشکال زنده زا است. اگرچه اصطلاح "بارداری" اغلب به حیوانات پستاندار اطلاق می شود، اما در عناوین بسیاری از مقالات علمی بین المللی، بررسی شده درباره ماهی ها نیز به کار رفته است ، به عنوان مثال

 

پنج حالت تولید مثل را می توان در ماهی بر اساس روابط بین زیگوت ها و والدین تفکیک کرد:

 

• تخمک گذاری : لقاح تخم ها خارجی است. زیگوت ها از خارج رشد می کنند.

 

• تخم گذاری : لقاح تخم مرغ داخلی است. زایگوتها به صورت تخمهای با لگن بزرگ رشد می کنند.

 

• تخم ریزی : لقاح داخلی است. زیگوتها در ماده (یا مرد) حفظ می شوند اما بدون فعل و انفعالات عمده تغذیه ای (تغذیه) بین زایگوت و والدین (ممکن است فعل و انفعالات جزئی مانند حفظ سطح آب و اکسیژن وجود داشته باشد). جنین برای زنده ماندن به زرده آنها بستگی دارد.

 

زنده زایی یا بچه زایی در بین ماهی ها دو نوع است.

 

• زنده زا بودن هیستو تروفیک ("خوردن بافت") : زیگوت ها در مجاری تخمک ماده ایجاد می شوند، اما او هیچ تغذیه مستقیمی ایجاد نمی کند. جنین ها با خوردن تخمک های او یا خواهر و برادرهای متولد نشده آنها زنده می مانند.

 

• زنده زا بودن هموتروپیک ("خون خواری") : زیگوت ها در ماده نگهداری می شوند و توسط او مواد مغذی تأمین می شود که اغلب از طریق نوعی جفت تأمین می شود.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو