روایت تارانتینو از نویسندگان و رمان‌های محبوبش

منبع: ایران آرت

121

1400/4/30

14:09


کارگردان امریکایی فیلم‌هایی چون بیل را بکش، پالپ فیکشن، سگ‌های انباری و روزی روزگاری در هالیوود که اخیرا رمانی بر اساس آخرین فیلمش منتشر کرده است، از چند کتاب مورد علاقه خود گفته است.

ایران آرت: کوئنتین تارانتینو در مصاحبه‌ای که برای تبلیغ اولین رمان خود با پادکست «The Bigger Picture» داشت، علاوه بر صحبت‌هایی درباره مراحل نوشتن نخستین رمانش، از کتاب‌های مورد علاقه خود گفت. او همچنین از پتانسیل‌هایی که فیلم‌نامه سگ‌های انباری برای تبدیل شدن به رمان دارد و از هنر داستان‌نویسی سخن گفت. 

صرف نظر از اینکه طرفدار فیلم‌های تارانتینو باشید یا نه، شیرجه زدن درون دنیای کتاب‌ها، تفریحی تابستانی است که برای آن نیازی به خروج از خانه ندارید. تارانتینو نیز، علاوه بر کتاب خودش، پیشنهادهایی برای مطالعه دارد.

جان میناهان، رمان‌نویس مورد علاقه تارانتینو است و از میان آثار این نویسنده، رمان «۵۵/۹/۳۰» یکی از محبوب‌ترین‌ها برای این کارگردان سینما است. بر اساس این رمان، فیلم‌نامه‌ای نیز توسط جیمز بریجز نوشته و کارگردانی شد. این فیلم که نام آن به تاریخ مرگ ناگهانی جیمز دین، بازیگر محبوب امریکایی در اثر تصادف اشاره دارد، داستان دانشجویی در دانشگاه آرکانزاس است که با مرگ ستاره محبوبش در ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۵ دچار فروپاشی می‌شود. از آن‌جایی که این کتاب، اکنون کمیاب محسوب می‌شود، تماشای فیلم آن شاید تا حدودی بتواند ما را به فضای داستان کتاب و آنچه بر سر قهرمان آن می‌آید، نزدیک کند. 

رمان «شاهد عینی» یکی دیگر از رمان‌های مورد علاقه تارانتینو از نویسنده محبوبش جان میناهان است. از این رمان نیز برای ساخت فیلمی در سال ۱۹۸۱ به کارگردانی پیتر یتس اقتباس شد. این رمان، داستان یک سرایدار (در فیلم نقش او را ویلیام هرت بازی می‌کند) است که شاهد یک قتل است. تونی سوکولو (با بازی سیگورنی ویور در فیلم) گزارشگر تلویزیونی نامزد جوزف، دیپلماتی است که به یهودیان خارجی کمک می‌کند، سعی دارد که با داریل درباره موضوع قتل گفت‌وگو کند. از آن به بعد، ما روایت داریل را می‌بینیم. فیلم‌نامه این تریلر نئونوآر، نوشته استیو تسیج است که قبل از این فیلم نیز در فیلم رهایی(۱۹۷۹) با پیتر یتس همکاری کرده است. 

به گزارش همشهری آنلاین، رمان سینمارو یا Moviegoer، هر چند کتابی قدیمی است، اما از کتاب‌های داستانی مورد علاقه تارانتینو است. این رمان برنده جایزه کتاب ملی شده است و نویسنده آن واکر پرسی به عنوان یکی از صداهای برتر ادبیات جنوب (امریکا) شناخته شد. این رمان، داستان جک بینکس بولینگ، دلال جوان سهام در نیواورلئان پس از جنگ را در اواخر دهه ۱۹۵۰ روایت می‌کند. سقوط بازار در جنوب ایالات متحده، مشکلات خانواده و تجربیات آسیب‌زای او در جنگ کره، قهرمان داستان را از زندگی خود دور کرده است. او مرتبا خیالبافی می‌کند، در برقراری روابط پایدار با مشکل روبه‌رو است و بیشتر از زندگی روزمره، خود را در فیلم‌ها و کتاب‌ها غرق کرده و معنی مورد نظر خود را در آن‌ها می‌یابد. این کتاب هرگز به فیلم بدل نشد. هرچند ترنس مالیک در اواخردهه ۱۹۸۰ فیلم‌نامه‌ای با اقتباس از کتاب نوشت، اما پروژه ساخت آن هرگز عملی نشد. بعد از آنکه طوفان کاترینا نیواورلئان را ویران کرد، مالیک گفت که گمان نمی‌کند دیگر شهر مورد اشاره در کتاب وجود داشته باشد.

به گفته تارانتینو، طالع نحس (The Omen) نوشته دیوید سلتزر بسیار خوب از کار درآمده است. طالع نحس، داستان جرمی تورن، سفیر ایالات متحده در انگلیس و همسرش کاترین است که پدر و مادر پسربچه‌ای می‌شوند که با پیشگویی شیطانی به دنیا آمده است. از فیلم طالع نحس به کارگردانی ریچارد دانر در سال 1976 به عنوان یکی از بهترین آثار ژانر وحشت یاد می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو