دلایل ثابت ماندن وزن یا ثبات وزنی چیست؟

دلایل ثابت ماندن وزن یا ثبات وزنی چیست؟


منبع: آرگا

112

1400/4/30

20:13


در این مطلب شما را با دلایل بسیار مهم ثبات وزنی آشنا می کنیم و شما می توانید با روش های مناسب و استفاده از غذاهای پروتئین دار مشکل ثابت ماندن وزن را از بین ببرید.

بسیاری از افراد بعد از این که مدتی وزن کم می کنند دچار ثبات وزنی می شوند. این افراد دلیلی برای کم نکردن وزن در خود نمی بینند بنابراین نگران می شوند و به دنبال دلیل منطقی هستند. در ادامه شما را با ثابت ماندن وزن آشنا می کنیم و روش هایی را برای رفع این مشکل پیشنهاد می دهیم.

دلایل مهم ثبات وزنی

دلایل مهم ثابت ماندن وزن

وزن کم کردن در ماه های ابتدایی به راحتی صورت می گیرد ولی بعد از مدتی دیگر وزنتان تغییر نمی کند. این مشکل می تواند برای همه افراد ایجاد شود و هیچ فردی از این قاعده مستثنی نمی باشد. ولی باشد بدانید که علت این امر چیست تا بتوانید با استفاده از روش های درست مشکل ثبات وزنی را از بین ببرید و دوباره وزن کم کنید.

لاغری پنهانی

بسیاری از افراد زمانی که عددی را روی ترازو می بینند که بعد از گذشت چند روز تغییر نکرده است وحشت زده می شوند و فکر می کنند تلاش هایشان بی نتیجه بوده است در حالی که بدن شما بعد از انجام فعالیت ورزشی چربی سوزی دارد ولی ممکن است به مدت ۳ الی ۱۰ روز یک عدد را به شما نشان دهد.

گاها وزن بدن می تواند در مدت ۱ الی ۳ هفته تنها چند گرم چربی سوزی داشته باشد و این ها بستگی به رژیم غذایی شما دارد بنابراین بهتر است با آرامش سعی کنید رژیم غذایی خود را بررسی کنید. البته دلیل دیگری که وزن شما ثابت می ماند این است که در کنار از دست دادن چربی عضله اضافه می کنید که این هم یک مزیت به حساب می آید و می توانید بدون استفاده از ترازو از تغییرات خود با خبر شوید. هر چند که این اتفاق بیش تر برای افرادی می باشد که به تازگی ورزش را شروع کردند.

خهوردن غذای زیاد و ثبات وزنی

خوردن همه غذاها

برخی از افراد دوست دارند که همه غذاها را بخورند و ورزش کنند و به لاغری و اندامی ایده آل برسند. اگر دوست دارید به طور طبیعی وزن کم کنید باید بیش تر حواستان به غذاهایی باشد که مصرف می نمایید زیرا رژیم غذایی مناسب به همراه ورزش کردن و انجام دادن فعالیت های ورزشی کمک می کند تا وزن بیش تری کم کنید.

عدم مصرف پروتئین

اگر بعد از انجام فعالیت های ورزشی پروتئین مصرف نمی کنید نباید انتظار کاهش وزن داشته باشید زیرا این ماده یکی از مهم ترین موادی می باشد که به کاهش وزن شما کمک می کند. در طی روز باید ۳۰ درصد از کالری مصرفی شما دارای پروتئین باشد تا بتواند باعث افزایش متابولیسم شده و به کاهش وزن کمک کند.

صبحانه نخوردن

اگر ورزش می کنید و صبحانه نمی خورید نباید توقع لاغری سریع داشته باشید. در واقع صبحانه منبع بسیار مهمی از پروتئین می باشد و اگر این وعده غذایی را از یاد نبرید و به آن اهمیت بدهید کم تر در طی روز احساس گرسنگی می کنید و در نتیجه غذای کم تری می خورید. بهترین زمان صرف صبحانه ساعت ۷ الی ۹ صبح می باشد.

ثابت ماندن وزن

مصرف کالری اضافی

اگر بر روی غذا هایی که می خورید نظارت نداشته باشید ممکن است کالری اضافی به بدن برسانید در این صورت وزن کم نمی کنید و دچار ثبات وزنی خواهید شد. البته اگر فعالیت ورزشی نداشته باشید و کالری مصرفی را افزایش دهید ممکن است به چاقی مبتلا شوید.

تمرین های ورزشی نا مناسب

یادتان باشد که تمرین های هوازی به همراه تمرین های استقامتی می بتواند به شما کمک کند تا از ثابت ماندن وزن رها شده و به اندام ایده آل خود برسید. وزنه زدن یکی از مهم ترین ورزش های مقاومتی می باشد که در حین کاهش وزن می توانید از آن استفاده کنید.

پرخوری غذا های سالم

زمانی که رژیم می گیرید باید حواستان به خودتان باشد تا به پرخوری دچار نشوید. پرخوری غذا های سالم یکی از عوارضی می باشد که بعد از مدتی رژیم گرفتن به سراغ افراد می آید و آن ها را دچار ثبات وزنی می کند. باید در نظر داشته باشید که غذا های سالم هم ممکن است کالری بالایی داشته باشند بنابراین باید خود کنترلی خود را افزایش دهید و زمانی که از رژیم های غذایی استفاده می کنید صبر بسیار زیادی در برابر هوس خود داشته باشید.

ثابت ماندن وزن

تمرینات قلبی

انجام ندادن تمریناتی مانند شنا، دویدن و پیاده روی می تواند بر سلامت شما اثرات منفی داشته باشد و دچار ثبات وزنی شوید. انجام دادن این حرکات به شما کمک می کند تا متابولیسم بدنتان افزایش یابد و برای رفع چربی های شکم بسیار موثر است.

قند می خورید.

خوردن قند و نوشیدنی های قند دار اجازه نمی دهد که از ثابت ماندن وزن رها شوید و به اندام ایده آل خود برسید. همانطور که قبلا گفته شد بهتر است بر نوشیدنی ها و غذاهایی که می خورید نظارت بیش تری داشته باشید.

خواب نا کافی

خواب یکی از مهم ترین بخش های زندگی می باشد و اگر فردی خوب نخوابد ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای اعضای بدنش ایجاد شود و همچنین خواب بی کیفیت زوال عقل را افزایش می دهد. اگر به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دهید بهتر است خواب کافی داشته باشید تا زمانی که ورزش می کنید و رژیم می گیرید کاهش وزن هم داشته باشید.

نداشتن خواب مناسب و کم نکردن وزن با یک دیگر رابطه دارند.

خوردن کربوهیدرات

برای این که از مشکل ثابت ماندن وزن رها شوید باید یک رژیم مناسب و کم کربوهیدرات را استفاده کنید. اگر از این رژیم استفاده کنید دو الی سه برابر نسبت به رژیم های دیگر کاهش وزن را تجربه می کنید و اگر در ثبات وزنی گیر کرده اید توصیه ما به شما این است که خوردن کربوهیدرات ها را محدود کنید.

نخوردن آب

کاهش مصرف آب می تواند از کاهش وزن پیشگیری کند بنابراین توصیه می کنیم قبل از صرف وعده های غذایی یک لیوان آب بنوشید تا بتوانید کاهش وزن بیش تری داشته باشید و به اندام ایده آل خود برسید.

مصرف الکل

جالب است بدانید که الکل یکی از دلایلی اصلی چاقی و اضافه وزن می باشد زیرا هر گرم از آن ۷ کالری دارد که این میزان بسیار زیاد است. برای کاهش وزن بهتر است ابتدا مصرف نوشیدنی های الکلی را کنار بگذارید و تا زمانی که الکل ها به طور کامل از بدن شما خارج نشده اند نمی توانید وزن کم کنید.

نا آگاهی در غذا خوردن چاقی را افزایش می دهد.

غذا خوردن نا آگاه

بسیاری از افراد بدون آگاهی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب بعد از ورزش کردن دوست دارند که وزن کم کنند و این کار امکان ناپذیر می باشد. برای این که بتوانید آگاهی خود را نسبت به غذایی که می خورید و حجم آن بالا ببرید بهتر است به نکاتی که در ادامه بیان می کنیم توجه داشته باشید.

  • غذا خوردن باید در محیطی آرام و به دور از استرس باشد و سعی کنید زمان صرف وعده های غذایی تلویزیون را خاموش کرده و گوشی همراه خود را روی حالت سکوت قرار دهید.
  • غذا را با آرامش و آرام صرف کنید و سعی کنید لقمه های غذایی را با دقت بجوید و به رنگ و طعم و مزه غذا دقت بیش تری داشته باشید.
  • حتما لازم نیست تا بشقاب خود را خالی کنید و زمانی که اولین سیگنال سیری را دریافت کردید بر میل خود غلبه کنید و مقداری آب بنوشید و از سر میز غذا بلند شوید زیرا نشستن بر سر سفره غذا هر فردی را وسوسه می کند تا غذای بیش تری را میل کند.

داشتن مشکلات پزشکی

برخی از مشکل های پزشکی هستند که کاهش وزن را غیر ممکن و سخت می کنند. بنابراین اگر نتوانستید ثابت ماندن وزن خود را رفع کنید بهتر است آزمایش بدهید. بیش تری بیماری هایی که در عدم کاهش وزن دخیل اند عبارت هستند از :

  • کم کاری تیروئید
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • آپنه در خواب

انتظار نا مناسب داشتن

کاهش وزن به آرامی صورت می گیرد همانطور که آدم ها یک شبه چاق نمی شوند نمی توانند یک شبه به لاغری برسند. بسیاری از افراد انتظار های نا مناسبی از بدن خود دارند و دوست دارند در هفته چندین کیلو وزن کم کنند که امری غیر ممکن است و نهایتا در دو هفته بتوانید یک کیلو وزن کم کنید و اگر نتوانید رژیم درستی داشته باشید دوباره آن یک کیلو به بدن شما باز می گردد. بهتر است برای کاهش وزن انتظار بسیار زیادی از بدن خود نداشته باشید و سعی کنید به تغییرات وزنی خود رضایت بدهید.

مضرات رژیم های دراز مدت و عدم کاهش وزن

رژیم های دراز مدت

داشتن رژیم های دراز مدت نمی تواند تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد و ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. یادتان باشد که بهترین نوع رژیم ها آن هایی هستند که همه مواد آلی و مدنی در آن ها وجود دارد و کوتاه مدت اند.

همانگونه که در مطلب بالا با دلایل ثابت ماندن وزن آشنا شدید با مطالعه دیگر مطالب مرتبط با رژیم های غذایی مناسب کاهش وزن نظیر رژیم لاغری آلکالاین و رژیم لاغری برای شکم و پهلو می توانید از این مطالب دیدن فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو