ذبیح الله مجاهد روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه "تی آر تی" ترکیه با اشاره به اینکه طالبان خواهان روابط خوب با ترکیه و دستیابی به صلح در افغانستان با حمایت کشورهای اسلامی است افزود: این امر به این معنی نیست که طالبان طرح ترکیه در محافظت از فرودگاه بین المللی حمید کرزای کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی را تحمل خواهد کرد.  

وی ادامه داد: ما خواهان برقراری روابط خوبی با ترکیه هستیم. ترکیه برادر ماست، از لحاظ اعتقادی نقاط مشترک زیادی با هم داریم. می‌خواهیم ترکیه فارغ از گذشته به حال و آینده تمرکز کند. پس از آن می‌توانیم گفت‌وگو کنیم.  

به نظر می‌رسد مجاهد به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در خصوص علاقه مندی آنکارا به مذاکره با طالبان برای حفظ امنیت نیروهای ترک در کابل اشاره دارد.  

سخنگوی طالبان توضیح داد: راه حل مساله افغانستان در گرو یک دولت اسلامی فراگیر است و طالبان تمایل دارد با کشورهای دیگر برای بازگرداندن صلح و امنیت و آغاز روند بازسازی در افغانستان همکاری کند.  

گروه طالبان با ادامه حضور نیروهای نظامی ترکیه در افغانستان مخالفت کرده و آن را ادامه "اشغال" افغانستان دانسته است.  

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تازگی اعلام کرده است که با آمریکا برای تأمین امنیت فرودگاه کابل به توافق رسیده و پس از خروج کامل نظامیان آمریکایی این کشور مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را برعهده خواهد گرفت.  

ترکیه ۵۰۰ نیرو در چارچوب ناتو در افغانستان دارد و گفته شده که اگر مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را بپذیرد، ممکن است به نیروی بیشتری نیاز داشته باشد.