طرز تهیه قیمه قاطی

قیمه قاطی , طرز تهیه قیمه قاطی , دستور پخت قیمه قاطی

قیمه یک خورش اصیل ایرابا طعم فوق العاده خوشمزه است.قیمه قاطی یا درهم که به قیمه شاه عباسی هم معروف است، یک روش برای تهیه خورشت قیمه محسوب می ‌شود. در این روش، خورشت را باید با برنج دم کرد. البته دستور تهیه آن به همین جا ختم نمی ‌شود. در این جا قیمه قاطی با گوشت تکه ای یا همان خورشتی آموزش داده شده است. این غذا را می توان جزو برنج های مخلوط نیز دسته بندی کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قیمه قاطی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی۳۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
پیاز متوسط۲ عدد
لپه۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
زردچوبه۱ قاشق چای خوری
روغنبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم
پودر دارچیننصف قاشق چای خوری
دانه هلبه میزان دلخواه

طرز تهیه قیمه قاطی

مرحله اول

برای تهیه قیمه قاطی در ابتدای کار، برنج را خوب می ‌شوییم و اجازه می‌ دهیم یکی دو ساعت در مخلوط نمک و آب خیس بخورد. لپه را هم خوب شسته و اجازه می ‌دهیم همین مدت در آب باشد. یکی دو مرتبه آب لپه را عوض می‌ کنیم تا نفخ آن از بین برود.

مرحله دوم

پیازها را شسته و پوست گرفته و به صورت نگینی خرد می ‌کنیم. یک تابه بزرگ یا قابلمه به ابعاد مناسب روی حرارت می‌ گذاریم. مقداری روغن در آن می ‌ریزیم تا داغ شود. پیازها را با روغن تفت می ‌دهیم تا نرم و سبک و طلایی شوند.

مرحله سوم

وقتی پیاز نرم و سبک شد، نوبت به اضافه کردن گوشت خورشتی می ‌رسد.گوشت خورشتی را تا حدی با پیاز تفت می‌ دهیم که تغییر رنگ بدهد. لپه ها را آبکش می‌ کنیم و در تابه می ‌ریزیم و آن ها را خوب به همراه گوشت تفت می‌ دهیم.

مرحله چهارم

حالا رب گوجه فرنگی و زردچوبه را اضافه می ‌کنیم و با هم مخلوط می‌ کنیم، سپس کمی تفت می دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود. یک یا دو پیمانه آب اضافه می‌ کنیم. مقداری پودر دارچین، هل و در صورت تمایل فلفل سیاه اضافه می ‌کنیم.

مرحله پنجم

اجازه می ‌دهیم خورشت قیمه قاطی به مدت دو الی دو و نیم ساعت با شعله ملایم خوب بپزد. زمان پخت به نوع گوشت و لپه وابسته است. حدود یک ساعت آخر پخت خورشت، نمک و در صورت تمایل زعفران دم کرده را اضافه می ‌کنیم.

مرحله ششم

یکی از گوشت ها را بر می‌ داریم و از پخته بودن آن مطمئن می‌ شویم. حالا آب برنج را خالی می‌کنیم. یک قابلمه را روی حرارت می ‌گذاریم و تا نصف آن آب می ‌ریزیم. وقتی که آب جوش آمد، برنج و نمک را به قابلمه اضافه می‌ کنیم تا بپزد.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید که در تهیه قیمه قاطی نیازی نیست برنج، مثل روش برنج آبکش کاملا بپزد تا آن را برداریم. این بار برنج را کمی دانه تر و اصطلاحاً زنده تر از روی حرارت بر می‌ داریم تا زمان مخلوط کردن با خورش خمیر نشود.

مرحله هشتم

سپس برنج را آبکشی می‌ کنیم. وقتی آب مواد خورشت قیمه جمع شد، اجاق گاز را خاموش می‌ کنیم.  کف یک قابلمه را با روغن چرب می‌ کنیم. ته دیگ دلخواه را در قابلمه قرار می‌ دهیم. می توان از سیب زمینی ورقه ایی یا نان استفاده کرد.

مرحله نهم

حالا یک لایه از برنجی را که آماده کرده ایم، روی ته دیگ می ‌ریزیم.  سپس یک لایه از قیمه روی آن ریخته و این مراحل را تکرار می ‌کنیم تا وقتی برنج و قیمه تمام شود. هم چنین می‌ توانیم تمام برنج و خورشت را با هم مخلوط کنیم.

مرحله دهم

در صورت تمایل مقداری زعفران دم کرده به برنج اضافه می‌ کنیم. مقداری آب، کره ذوب شده یا روغن حیوانی یا گیاهی روی مواد می‌ ریزیم. درب قابلمه را می‌ گذاریم و اجازه می‌ دهیم قیمه قاطی به مدت ۵۰ دقیقه دم بکشد.