آنچه باید درباره قرص یوریناسین بدانید

منبع: آرگا

104

1400/4/31

09:11


قرص یوریناسین که با نام تجاری Vesicare می باشد و دارای نام ژنریک Solifenacin است، در دوز یوریناسین ۱۰mg و یوریناسین ۵mg در بازار دارویی عرضه می شود.

قرص یوریناسین (Urinacin) در طبقه بندی درمانی، جزو داروهای شل کننده عضلات صاف ادراری_تناسلی می باشد و در رده داروهای مجاری ادراری قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با اطلاعات دارویی این قرص می توانید با این مطلب همراه شوید.

تداخل دارویی یوریناسین

آشنایی با قرص یوریناسین

استفاده از این قرص سبب می شود، تا اسپاسم(تنجش) دستگاه ادراری و عضلات مثانه کاهش بیابد، به همین خاطر مصرف این قرص از سویی پزشک برای بهبود علائم مثانه تحریک پذیر و پیش فعال نظیر نشست ادرار یا دفع غیر ارادی ادرار، تکرر ادرار و فوریت در ادرار تجویز می گردد.

میزان مصرف :

این قرص دارای دو دوز ۵ میلی گرمی و ۱۰ میلی گرمی می باشد. مصرف آن برای بزرگسالان به منظور کنترل دفع غیر ارادی ادرار و همچنین تکرر ادرار روزانه ۵ میلی گرم است، که دوز ۱۰ میلی گرمی قرص یوریناسین با توجه به شرایط بیمار از سویی پزشک تجویز می گردد. در صورت فراموشی مصرف دوز تجویز شده، به محض یادآوری در همان روز، آن را مصرف نمایید و روزهای آتی طبق روال گذشته دوز را در ساعت مقرر مصرف کنید. البته از مصرف دوز فراموش شده همزمان با دوز بعدی دارو خودداری نمایید.

عوارض جانبی یوریناسین

یوریناسین را باید دقیقا مطابق توصیه و تجویز پزشک تان مصرف کنید. نباید این دارو را به مقدار کمتر یا بیشتر از زمان توصیه شده، مصرف کنید. مصرف این قرصها اغلب یک بار در روز بوده که باید به همراه غذا استفاده شود.

همچنین قرص یوریناسین باید همراه آب مصرف شود و از تکه تکه کردن آن، جویدن و نیز شکستن قرص پرهیز شود، از این رو آن را به طور کامل و درسته مصرف کنید. ضمن اینکه دارو در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

موارد منع مصرف :

افرادی که مبتلا به بیماری ها و مشکلات زیر می باشند، نباید این دارو را مصرف نمایند.

  1. افرادی که دارای بیماری گلوکوم یا آب سیاه(اختلالات چشمی) می باشند.
  2. افرادی که مبتلا به احتباس ادراری هستند.
  3. افرادی که مبتلا به انسداد روده و معده می باشند.

عوارض جانبی داروی :

تشنگی زیاد، پوست گرم و خشک، یبوست یا درد شدید معده به مدت ۳ روز و یا بیشتر از آن، احتباس ادراری(عدم توانایی در ادرار کردن)، سوزش و یا درد به هنگام ادرار کردن، گیجی و یا بروز توهمات، تاری دید و اختلال در بینایی و … از جمله عوارض جانبی مصرف این دارو می باشد. که در صورت مشاهده هر یک از این عوارض، مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک معالج مشورت نمایید. همچنین مصرف این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال و همچنین زنان در طول بارداری و شیردهی توصیه نمی گردد.

تداخل دارویی :

پیش از مصرف این قرص برای پیشگیری از تداخل دارویی، در صورتی که از داروهای دیگری همچون موارد زیر استفاده می کنید، باید پزشک را مطلع سازید. این داروها عبارتند از:

  • nefazodone
  • imatinib
  • داروهای فشار خون و یا قلب-عروقی ( کینیدین و نیکاردیپین)
  • داروهای ضد قارچی (کتوکونازول، ووریکونازول، ایتراکونازول و پوساکونازول)
  • داروهای تشنج (فنیتوئین و کاربامازپین)
  • آنتی بیوتیک ها (تلیترومایسین و کلاریترومایسین)
  • داروهای ضد ویروسی (saquinavir ،indinavir ،ritonavir ،efavirenz ،atazanavir boceprevir ،fosamprenavir و …)

قرص یوریناسین

توصیه های پزشکی:

  1. در صورت ابتلا به بیماری های کبدی، کلیوی، انسداد روده یا معده، سندرم QT و گلوکوم حتما پیش از مصرف این دارو، بیماری خود را با پزشک در میان بگذارید.
  2. در طی دوران مصرف این دارو، از انجام ورزش و پیاده روی در هوای گرم خودداری کنید، همچنین این قرص می تواند میزان تعریق را کاهش دهد، بنابراین ممکن است خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش دهد.
  3. برای انجام کارهای همچون رانندگی که به هوشیاری کامل نیاز دارید، از مصرف این دارو خودداری کنید. زیرا مصرف قرص یوریناسین ممکن است، سبب تاری دید و کاهش هوشیاری شود.
  4. از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز کنید.
  5. این دارو را به دور از گرما و رطوبت نگهداری نمایید.

عوارض مصرف دارو برای جنین

از آنجا که در مورد مصرف این دارو و عوارض آن بر روی جنین اطلاعات زیادی در دسترس نمی باشد، بنابراین افرادی که یوریناسین مصرف می کنند، در صورت باردار بودن و یا اینکه اقدام به بارداری حتما باید با پزشک خود مشورت نمایند.

در مورد انتقال این دارو از طریق شیر مادر به جنین و ضرر آن برای نوزاد نیز شیرخوار اطلاعاتی در دسترس نمی باشد، حال برای احتیاط بیشتر، در دوران شیردهی باید از مصرف این دارو و بسیاری از دارو های دیگر خودداری شود.

در صورت مشاهده علائم زیر باید مصرف دارو را متوقف و با پزشک تماس بگیرید :

یبوست یا معده درد شدید به مدت سه روز و یا بیشتر

درد یا سوزش به هنگام ادرار کردن

بروز توهمات و گیجی

درد چشم، تغییرات دید و یا دیدن هاله در اطراف چراغ

قطع ادرار و یا کم شدن آن

داشتن احساس تشنگی، گرمای شدید، تعریق شدید، پوست خشک و گرم، عدم ادرار کردن

علائم پتاسیم بالا همچون ضربان قلب آهسته یا غیر عادی، حالت تهوع، ضعف و از دست دادن حرکت

واکنش های شدید پوستی مانند تب، تورم در صورت و زبان، گلودرد، سوزش چشم، درد پوستی، بثورات پوستی قرمز یا بنفش به ویژه در صورت و بالاتنه که منجر به ایجاد تاول و یا پوسته پوسته شدن می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو