مضرات زنجبیل و عوارض مصرف زیاد آن برای کودکان و بزرگسالان

مضرات زنجبیل و عوارض مصرف زیاد آن برای کودکان و بزرگسالان


منبع: آرگا

127

1400/4/31

20:12


مصرف زیاد از حد زنجبیل یا زنجفیل مضر است. از مضرات زنجبیل می توان به کاهش فشارخون، مشکلات قلبی، سوزش و ناراحتی معده، افزایش قندخون، تشدید خونریزی، گاز و نفخ شکم، اسهال، التهاب دهان و سوزش پوست اشاره کرد. که باید قبل از مصرف این داروی گیاهی با دکتر مشورت کرد تا تداخل دارویی نداشته باشد.

خوردن و مضرات زنجبیل این که فرد را با مشکلات قلبی و افزایش فشار خون و اسهال مواجه می کند. امکان این که مصرف بیش از حد آن احتمال خطر سقط جنین را بالا ببرد وجود دارد. یکی از گیاهان محبوب در طب سنتی که قرن ها برای درمان خیلی از بیماری استفاده می شد زنجبیل بود. با این حال این گیاه یکسری عوارض خاصی دارد که به خاطر مصرف زیاده از حد کم اتفاق می افتد ولی بهتر است با آن شناخت داشته باشید. که بعضی مواقع با مصرف همزمان آن با داروها و مکمل های دیگر موجب تداخل خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

مضرات و عوارض آب زنجبیل

مضرات مصرف زیاد زنجبیل

میزان مصرفی زنجبیل با داشتن دوز هزار و پانصد میلی گرمی در روز برای درمان حالت تهوع مشخص شده است که استفاده زیاده از حد آن امکان دارد عوارض جانبی ایجاد نماید. با این که اطلاعات دقیقی نیستولی بهتر است در صورت ابتلا به بیماری و شرایطی خاص پیش از مصرف آن با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایید. دوزهایی که گفته می شود برای استفاده از ریشه زنجبیل ایده آل است که به شرح زیر می باشد:

  1. برای کودکان از سن دو تا شش سال تا دو میلی گرم ریشه زنجبیل در روز مجاز است.
  2. برای سنین بالاتر و بزرگسالان تا چهار میلی گرم ریشه زنجبیل روزانه مجاز است.
  3. برای زنان باردار تا یک گرم ریشه زنجبیل به طور روزانه مجاز است.
  • ناراحتی معده

تحقیقاتی که وجود دارد به دلیل وجود تحریک و ترشح صفرا که به هضم غذا کمک می کند، در حالی که معده خالی باشد منجر به تحریک بیشتر از معده شده و ناراحتی گوارشی و معده به وجود می آورد. ماده گینجرول موجود در زنجبیل با تحریک و تولید اسید سبب ناراحتی خواهد شد. طبق همین شواهد که خواص زنجبیل به درمان ناراحتی معده کمک می کند ولی باعث ناراحتی آن هم خواهد شد.

آشنایی با عوارض زنجبیل

  • گاز و نفخ شکم

از دیگر مضرات زنجبیل می توان گفت که می تواند عوارض جانبی گوارشی ایجاد کند و همه سیستم گوارش فوقانی را با تاثیر زیاد موجب ایجاد گاز های هضم فوقانی شود. طبق نظر پزشک می توانید جایگزین زنجبیل از گیاه یا مکمل های دیگر استفاده نمایید. زنجبیل می تواند همانند نوشیدنی های گازدار دیگر عمل کند ولی در بعضی اشخاص موجب نفخ شکم شود.

  • سوزش معده

اگر چنانچه زنجبیل با دوز های بالاتر از چهار گرم در روز استفاده شود امکان این که موجب سوزش معده خفیف شود زیاد است. طبق شواهد و بررسی ها سایر عوارض جانبی احتمالی شامل ناراحتی معده و آروغ زدن می باشد. که اگر از زنجبیل به عنوان یک روش درمانی جایگزین و سوزش معده به شکل عارضه جانبی باشد استفاده از کپسول منجر به ضرری نخواهد شد. طی تحقیقات به عمل آمده با خوردن بیش از حد پنج گرم زنجبیل در روز فرد موجب سوزش معده می شود.

مضرات مصرف زیاد زنجبیل

  • افت شدید فشار خون

برخی معتقدند مصرف زیاده از حد زنجبیل مضراتی می تواند داشته باشد که منجر به بی نظمی در ضربان شده طبق تحقیقات از آن جایی که زنجبیل می تواند تداخل با داروهای خاص پیدا کند. بهتر است قبل از استفاده زنجبیل با داروهای سلامت قلبی و ضد فشار با دکتر معالج مشورت کنید. همچنین در رابطه با کمتر شدن فشار خون باید گفت اگر از داروی کاهش فشار خون استفاده می کنید موجب کمتر شدن بیش از حد فشارخون می شود.

از گیاه زنجبیل هزاران سال است که برای اهداف دارویی استفاده می شود. که البته مصرف زیاد زنجبیل عوارض جانبی مثل کاهش فشار خون و مشکلات قلبی و اسهال را می تواند به دنبال داشته باشد. بنابراین مصرف ریشه آن را خیلی کمتر کنید و در صورت مشاهده با عوارض جانبی آن به پزشک مراجعه نمایید.

  • اسهال

خوردن بیش از حد زنجبیل می تواند مضرات زیادی داشته باشد که باعث اسهالی شود. مواد فعالی که در این گیاه وجود دارد سرعت عبور غذا از روده را سریع تر کرده و امکان این که فرد اسهال شود زیاد است. هنگامی که مدفوع خیلی سریع از طریق دستگاه گوارش حرکت کند و با تحرک غیر طبیعی دستگاه گوارش و ترشح بیشتر از حد مایع در دستگاه گوارش موجب اسهالی فرد می شود.

مصرف زیاد زنجبیل مضر است؟

  • سوزش و تحریک دهان و پوست

سندروم آلرژی دهان که به آن تحریک دهان هم گفته می شود آلرژی خاص بوده که در زمان مصرف برخی غذاها اتفاق می افتد. این علائم ها بیشتر در پوست و دهان و گوش شروع به تحریک و خارش می کند. که با تحریک دهان موجب بد بو شدن آن خواهد شد و آلرژی و التهاب دهان با گزگزی همراه است. طبق مشاهدات آلرژیک زنجبیل می تواند به صورت پوستی و چشمی هم باشد. که این حساسیت شامل؛ قرمزی پوست، خارش چشم، التهابات شود که با خوردن بیش از حد زنجبیل این عوارض به وجود می آید.

  • بالا بردن قند خون

زنجبیل را برای این که سطح قند خون را کمتر می کند و به درمان دیابت کمک کند. ولی مصرف آن اگر با دارویی دیگر از دیابت مصرف شود موجب بروز برخی عوارض جانبی خواهد شد. با خوردن این گیاه اثر دارو بیشتر شده و موجب پایین آمدن بیش از حد قند خون می شود.

  • تشدید خونریزی

یکی از مضرات زنجبیل می تواند تشدید کردن خونریزی باشد که این امر در کل گیاه صدق می کند. متخصصان می گویند زنجبیل به خاطر خاصیت رقیق کنندگی خون می تواند موجب خونریزی شود. ولی اگر با گیاهان دیگری مثل: سیر، میخک، جینسینگ، شبدر قرمز مصرف شود با خطر خونریزی بیشتری فرد مواجه خواهد شد.

مضرات مصرف زیاد زنجبیل

خطرات مصرف زنجبیل در بارداری

با این که زنجبیل می تواند حالت استفراغ را در زنان حامله کمتر کند ولی توجه به عوارض گیاه خیلی مهم و ضروری می باشد. با توجه به گفته متخصصین استفاده زیاد از این گیاه می تواند خطر سقط جنین را بالا ببرد. میزان مصرف زیر ۱۵۰۰ میلی گرم روزانه خطرناک نیست ولی مصرف بیش از حد آن در زنان باردار مشکل ساز است.

خوردن مکمل های زنجبیل در مقدار زیاد موجب سقط جنین خواهد شد که در صورت مصرف به مقدار کافی در غذا بی خطر است. ولی در زمان بارداری مشکلاتی ایجاد می کند که سبب رفلاکس و سوزش معده می شود. زنجبیل می تواند با کمتر شدن و کاهش تجمع پلاکت ها خطر خونریزی را بالاتر ببرد که در مادرانی مقدار قابل توجه از خون را در موقع زایمان از دست دادند باید از خوردن زنجبیل در روز های اولیه بعد از زایمان پرهیز نمایند.

آشنایی با عوارض زنجبیل

مضرات خوردن چای و آل زنجفیل

طبق تحقیقات این چایی در مناطق خاص به چای زنجبیل معروف است که موجب بروز عوارضی مثل: سوزش معده، درد معده، سوزش دهانی و گاز معده خواهد شد. که از دیگر مضرات مصرف زیاد آب زنجبیل می توان گفت که نظم خواب را برهم می زند. یعنی اگر قبل از رفتن به رختخواب آن را مصرف کنید بعد مدت ها شما را بیدار نگه می دارد.

طبق اطلاعات به دست آمده آل زنجبیل هم موجب تعامل احتمالی با برخی دارو های درمان کننده سرطان را به وجود می آورد. که می تواند بیماری کیسه صفرا را تشدید کند.

عوارض جانبی و مضرات زنجبیل

عوارض جانبی کپسول زنجبیل

مشکل بسیاری از مکمل های زنجبیل به تعامل آن ها با داروها تجویز شده است که عوارضی شبیه به زنجبیل خام دارند. طبق تحقیقات نشان داده زنجبیل از خواص ضد دیابتی هم بهره می برد. که اگر با دارو ضد دیابت استفاده شود قند خون را کاهش می دهد.

زنجبیل به خاطر خواص درمانی با زردچوبه ارتباط نزدیکی داشته که در صورت مصرف زیاد امکان این که عوارضی داشته باشد زیاد است. این دارو با دارو های قلبی و عروقی، ضد انعقاد خون، آنتی هیستامین، آنتی بیوتیک، داروهای شیمیایی تداخل به وجود می آورد. که بهتر است با فعل و انفعالات پزشکی زنجبیل زرد محدودتر است پس باید احتیاط کرد. همچنین زنجبیل با دارو فن پروکومن که داروی کم شدن لخته خون است و وارفارین تداخل ایجاد می کند. مصرف زنجبیل همراه با داروی گفته شده خطر خونریزی و کبودی را زیاد می کند.

مصرف زیاد زنجبیل مضر است؟

در صورت تمایل برای شناخت دیگر فواید و عوارض احتمالی مصرف بیش از حد دیگر مواد غذایی همچون خواص زردچوبه و دارچین می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو