رژیم غذایی گیاهی در مقابله با بیماری ام اس

83

1400/4/31

20:29


تغذیه می تواند تاثیر زیادی بر مقابله با بیماری ام اس داشته باشد و آخرین تحقیقات نشان داده که رژیم غذایی گیاهی تاثیر به سزایی دارد

رژیم غذایی گیاهی در مقابله با بیماری ام اس

به گزارش بهداشت نیوز،نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه آیووا نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی غنی از ایزوفلاوون، یک ترکیب فیتواستروژن یا گیاهی که شبیه استروژن است، در برابر علائم شبیه بیماری ام اس در مدل موش‌های آزمایشگاهی نقش محافظتی دارد.
 
نکته مهم این تحقیق این است که رژیم غذایی ایزوفلاوون فقط زمانی نقش حفاظتی دارد که موش‌ها دارای میکروب‌های در روده باشند که قادر به شکستن ایزوفلاوون ها هستند.
 
نتایج این مطالعه جدید نشان می‌دهد که متابولیسم مواد غذایی گیاهی توسط باکتری‌های خاص روده که در بیماران مبتلا به ام اس وجود ندارد، می‌تواند در برابر بیماری عامل محافظتی باشد.
 
جالب اینجاست که مطالعات قبلی انسانی نشان داده است که بیماران مبتلا به ام اس در مقایسه با افراد بدون این بیماری فاقد این باکتری‌ها هستند. مطالعه جدید ما شواهدی را نشان می‌دهد که ترکیبی از ایزوفلاوون های رژیم غذایی و این باکتری‌های روده متابولیزه کننده ایزوفلاوون ممکن است به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماری ام اس باشد.ا
 
ایزوفلاوون در سویا، بادام زمینی، نخود و سایر حبوبات یافت می‌شود.
 
این مطالعه همچنین نشان داد موش‌هایی که از رژیم غذایی ایزوفلاوون تغذیه می‌کنند دارای میکروبیوم شبیه میکروبیوم موجود در افراد سالم هستند و شامل باکتری‌هایی است که می‌توانند ایزوفلاوون ها را متابولیزه کنند.
 
برعکس، رژیم غذایی فاقد ایزوفلاوون باعث ایجاد میکروبیومی در موش‌ها می‌شود که مشابه نوع مشاهده شده در بیماران مبتلا به ام اس بوده و فاقد باکتری‌های مفید متابولیزه کننده ایزوفلاوون است.
 
بیماری ام اس نوعی بیماری خودایمنی مغز و نخاع است که در آن سیستم ایمنی بدن به پوشش محافظ رشته‌های عصبی پیرامونی حمله می‌کند. علائم این بیماری شامل ضعف عضلات، مشکلات تعادل و مشکلات بینایی و تفکر است. در حال حاضر روش‌های درمانی وجود دارد که باعث کُند شدن بیماری می‌شود، اما هیچ درمانی برای بیماری ام اس وجود ندارد.
 
منبع:سیمرغ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو