طرز تهیه شاه پلو مخلوط

شاه پلو مخلوط , طرز تهیه شاه پلو مخلوط , دستور پخت شاه پلو مخلوط

شاه پلو غذایی برای یک میز جشن یا ناهار بی ‌نظیر است. این پلو به طرز حیرت انگیزی خوشمزه و خوشبو است. شاه پلو را می توان با سبزیجات تازه، خیار،گوجه فرنگی و پیاز شیرین که در سرکه ترشی گرفته باشد، سرو کرد. این غذا اصالتا زاهدانی بوده و همان طور که از اسمش پیداست در گذشته یک غذای اعیانی به حساب می ‌آمده است. این برنج جزو برنج های مخلوط است که نیازی به خورش ندارد و به تنهایی سرو می شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شاه پلو مخلوط در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لوبیا قرمز۱ پیمانه
پیاز درشت۱ عدد
روغن۱ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاهبه مقدار لازم
برنج۳ پیمانه
پوره سیر یا پودر سیربه میزان لازم
چوب دارچین۱ عدد
پاپریکابه مقدار لازم
آب جوش۲ لیوان
هویج۱ عدد
نمکبه میزان لازم
زعفران دم کردهبه میزان لازم
زرشکنصف پیمانه
خلال بادام و خلال پستهبه میزان لازم
شکرنوک قاشق چای خوری
کره۱ قاشق غذا خوری
بادمجان۲ عدد
جعفری خرد شده۵۰ گرم

طرز تهیه شاه پلو مخلوط

مرحله اول

برای تهیه پلو مخلوط خوشمزه در ابتدای کار، لوبیا قرمز را از یک شب قبل خیس کرده و با کمی آب درون قابلمه می ریزیم و نیم پز می ‌کنیم و کنار می ‌گذاریم. سپس پیازها را شسته و پوست می کنیم. سپس نگینی خرد می ‌کنیم.

مرحله دوم

یک قابلمه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شو. پیاز ها را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا سبک و شیشه‌ای شود. به آن گوشت راسته گوسفند را که کاملاً ریز خرد شده است، اضافه می ‌کنیم و با حرارت بالا با هم سرخ می ‌کنیم.

مرحله سوم

سپس رب گوجه، فلفل سیاه و کمی پوره سیر و یا پودرسیر، چوب دارچین و مقداری پاپریکا اضافه می ‌کنیم و زمانی که رب کاملاً سرخ شد، به آن دو لیوان آب جوش اضافه می‌ کنیم و می ‌گذاریم با حرارت کم به مدت یک ساعت بپزد.

مرحله چهارم

بعد از گذشت یک ساعت به آن لوبیا های نیمه پخته شده را به علاوه یک عدد هویج حلقه ایی برش داده شده و آب نارنج اضافه می کنیم. می توان به جای آب نارنج از آب غوره یا آب لیمو نیز استفاده کرد. هویج را هم شسته و به صورت حلقه ای خرد می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله هویج ها را به آن اضافه کرده (می توان از بی بی هویج استفاده کرد). حالا یک ساعت دیگر هم به آن زمان می‌ دهیم تا مواد با هم کاملاً بپزد. ‌در اواسط پخت به آن نمک و زعفران دم کرده اضافه می ‌کنیم.

مرحله ششم

وقتی آب خورشت کاملاً کشیده شد و به روغن افتاد و گوشت و لوبیاها را هم که کاملا پخته شد، یعنی آماده است. زیر آن را خاموش می ‌کنیم. زرشک را با مقداری خلال بادام و خلال پسته با هم در یک تابه کوچک می‌ ریزیم.

مرحله هفتم

سپس به آن شکر می ‌زنیم و با کره کمتر از یک دقیقه تفت می‌ دهیم و کنار می گذاریم. بادمجان ها را شسته و پوست می کنیم و به صورت مکعبی خرد می کنیم. سپس نیم ساعت در آب و نمک می گذاریم تا تلخی آن گرفته شود.

مرحله هشتم

بادمجان ها را آبکش کرده و در یک تابه با کمی روغن، سرخ می‌کنیم و کنار می ‌گذاریم. جعفری خرد شده را هم کنار می ‌گذاریم. برنج را یک ساعت قبل با کمی آب و نمک خیس می کنیم. یک قابلمه آب را روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد.

مرحله نهم

سپس برنج را با کمی نمک به آن اضافه کرده تا بپزد. زمانی که برنج وقتی که نیم پز شد، آن را آبکش می کنیم. حالا یک قابلمه برداشته و کف آن را کمی روغن می ریزیم. کف آن را نان یا سیب زمینی به عنوان ته دیگ می ریزیم.

مرحله دهم

در این مرحله برنج را روی آن ریخته و می گذاریم تا با حرارت ملایم دم بکشد. در ادامه وقتی مواد دم کشید، درون ظرف مناسب سرو از مواد لابه لای برنج می ریزیم و در آخر روی برنج را با برنج زعفرانی به سلیقه خود تزیین می کنیم.

مرحله یازدهم

می‌توان این مواد گوشتی را لابلای برنج موقع دم کشیدن، هم ریخت ولی به نظر قشنگی و خوش طعمی این روش را ندارد، مخصوصاً اگر بخواهیم برای مهمانی درست کنیم بهتر است بعد از دم کشیدن برنج و در زمان سرو با هم مخلوط کنیم.