خلیج نایبند عسلویه با جاذبه های طبیعی شگفت انگیز

منبع: آرگا

94

1400/5/1

10:12


خلیج نایبند یکی از خلیج های توریستی و تجاری با اهمیت در منطقه عسلویه است این خلیج از پیشنه تاریخی ارزشمندی برخوردار است و دارای جاذبه های تاریخی زیادی می باشد. از جاذبه های تاریخی این منطقه می توان به قلعه های بزرگ تاریخی اشاره کرد که بسیار زیبا هستند.

ایران سرزمینی با جاذبه های گردشگری بسیار زیبا است در مناطق مختلفی از این کشور می توانید جاذبه های توریستی را مشاهده کنید که جذابیت های زیادی دارند شاید شما در کمتر نقطه ای از این کشور می توانید پارک های ملی دریایی مشاهده کنید اما این بار قصد داریم شما را با یک پارک دریایی در منطقه عسلویه آشنا کنیم. خلیج نایبند یکی از مناطق حفاظت شده ای است که در عسلویه قرار گرفته است آب های نیلگون این خلیج، دشت ها، کوه ها، جنگل های حرا، هوای پاک و سکوتی که در این منطقه حاکم است یکی از مهم ترین جذابیت های این خلیج برای گردشگران محسوب می شود و می تواند چشم اندازهای ویژه ای را به خود اختصاص دهد. این خلیج در فاصله ۳۵ کیلومتری از عسلویه قرار گرفته است این پارک به عنوان اولین پارک دریایی در ایران شناخته می شود.

خلیج نایبند را بشناسید:

این خلیج اولین پارک ملی دریایی در ایران است این خلیج در منطقه عسلویه و در چاه مبارک در کناره های آب خوش رنگ خلیج فارس واقع شده است فاصله این خلیج تا شهر عسلویه ۳۵ کیلومتر است این پارک شامل بخش های مختلفی است منطقه محافظت شده، خلیج، دماغه، جنگل های حرا و دشت های وسیع از مهم ترین بخش های این پارک محسوب می شوند. واقع شده این خلیج در میان منطقه نخل تقی و عسلویه موجب اهمیت بیشتر آن شده است بیدخون و روستای هاله نیز از دیگر مناطق اطراف این خلیج زیبا می باشند.

طبیعت نایبند

راه های زیادی برای سفر به این منطقه و بازدید از خلیج نایبند وجود دارند سفر با استفاده از قطار، ماشین شخصی و یا تورهای گردشگری می تواند تجربه های ویژه و بکری باشند که در اینگونه از مناطق می توانید از آن ها لذت ببرید.

پیشینه تاریخی خلیج:

این خلیج دارای پیشینه تاریخی غنی نیز می باشد بسیاری از آثار تاریخی موجود در این منطقه متعلق به دوران آل بویه هستند این آثار نشان می دهند که در آن دوران این خلیج یکی از مهم ترین بندرگاه های تجاری بوده است تجارت این خلیج مختص مروارید بوده است و مرکز اصلی صید و پرورش آن تلقی می شده است. این منطقه دارای جذابیت های تاریخی نیز می باشد و می تواند از سوی علاقه مندان و گردشگران زیادی مورد توجه باشد.

دو روستای هاله و بساتین از روستاهای معروف در اطراف این مناطق هستند که جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران و علاقه مندان خود داند در این روستاها شما می توانید جاذبه های تاریخی بسیار ارزشمندی را مشاهده کنید و شاهد بناهای تاریخی بسیار باستانی باشید. از مهم ترین آثار تاریخی در این منطقه می توان به قلعه بزرگ آب انبار، حیاط ها، ایوان، مخازن و … اشاره کرد هر یک از این بخش ها جذابیت های ویژه خود را دارند و می توانند از سوی علاقه مندان مورد توجه باشند.

خلیج نایبند

هاله نیز بخشی از این روستاهای باستانی با جاذبه های ویژه خود می باشد که باید به آن ها توجه داشته باشید. علت نامگذاری این خلیج به خلیج نایبند نیز ریشه در پیشینه تاریخی آن دارد در واقع نام اصلی آن نابند یا ناوبند بوده است این خلیج یکی از بندرگاه های اصلی بوده است و محلی برای عبور تلقی می شده است.

جذابیت های خلیج:

این خلیج از جذابیت های بسیار ویژه ای برخوردار است و یکی از مهم ترین مکان های دیدنی بوشهر به شمار می آید در این منطقه محافظت شده شاهد مناظر بکر و بسیار ویژه ای هستید که از جذابیت های زیادی برخوردار هستند. این مناظر تماشایی تشکیل شده از درختان تنومند می باشند جنگل های حرا، انجیر معابد، دره، دشت و .. از دیگر مناظر زیبا در این منطقه می باشند.

شما با سفر به این منطقه می توانید از تفریحات  گوناگونی نیز استفاده کنید مهم ترین تفریحات این منطقه شامل غواصی، عکاسی، گشت و گزار در خلیج و … می باشد. تجربه سفر به این منطقه فراموش نشدنی است متاسفانه در سال های اخیر توسعه های صنعتی در این منطقه رو به گسترش است به همین موجب اثرات منفی بر روی محیط زیست این منطقه داشته است اما با این وجود شاهد زیبایی های مناظر این منطقه هستیم و همچنان طبیعت این منطقه بکر و دست نخورده است.

نایبند را بشناسید

سکوت مطلق در این منطقه حاکم است که موجب شده تا جذابیت های زیادی داشته باشد بسیاری از گردشگران این منطقه را به دلیل سکوت و آرامشی که دارد انتخاب می کنند با ایستادن بر روی دماغه خلیج و صخره های آن بادی صورت شما را نوازش می کند و حالتان را عوض می کند. با توجه به اینکه آب این خلیج بسیار زلال و شفاف است شما می توانید نهایت لذت را از مناظر زیبای آن داشته باشید.

این خلیج دارای سواحل ماسه ای و شنی است همچنین از چشم اندازهای صخره ای نیز برخوردار می باشد صخره های در خلیج نایبند در ارتفاعات بلندتری از آن واقع شده اند شما با ایستادن بر روی این صخره ها می توانید از زیبایی های آن دیدن کنید. این منطقه دارای سواحل ماسه ای و چشم اندازهای صخره ای بسیار جذاب است شما با سفر به این منطقه می توانید تجربه های منحصر به فردی داشته باشید. این منطقه دارای مجتمع های مرجانی و علفزارها و چمن زارها است اگر شما خوش شانس باشید می توانید بازی دلفین ها را نیز مشاهده کنید.

نایبند را بشناسید

تنوع جانوری منطقه:

این منطقه از تنوع جانوری بالایی برخوردار است هر ساله پرندگان مهاجر بخش مهمی از جانوران این منطقه را تشکیل می دهند از سویی در این سواحل می توانید لاک پشت های دریایی را مشاهده کنید قدم زدن در این سواحل و بازدید از مناظر زیبای آن می تواند بسیار مورد توجه باشد لاک پشت های عقاب  و لاک پشت های سبز از گونه های مختلف این لاک پشت ها می باشند.

این منطقه یکی از مهم ترین دیدنی های عسلویه برای گردشگران است تخم گذاری گونه های مختلف از لاک پشت ها در این منطقه موجب اهمیت زیستگاه آن ها شده است و ارزش زیست محیطی این خلیج را نیز بیشتر کرده است. این منطقه همچنین پوشش گیاهی بسیار ارزشمندی را به خود اختصاص داده است و با این وجود می تواند زیبایی های زیادی برای گردشگران داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو