بررسی پراید ۱۱۱ و همه مزیت ها و عیب های این خودرو

بررسی پراید ۱۱۱ و همه مزیت ها و عیب های این خودرو


منبع: آرگا

106

1400/5/1

15:09


در حال حاضر پراید ۱۱۱ روی خط تولید شرکت سایپا قرار ندارد اما از آنجا که این خودرو بازار دست دوم خوبی دارد بر آن شدیم در این مطلب به بررسی پراید ۱۱۱ بپردازیم و شما را با همه مزیت ها و عیب های آن آشنا نماییم. همراه ما باشید.

پراید ۱۱۱ هاچ بک جمع و جور شهری می باشد که با تیپ های مختلفی از جمله SX,SE,TL,EX به بازار ارائه شد و این تیپ ها در برخی تجهیزات و آپشن ها بایکدیگر تفاوت دارند. در این مطلب با بررسی پراید ۱۱۱ در خدمت شما عزیزان هستیم.

بررسی پراید ۱۱۱ و آشنایی با مزایا و معایبش

 

شرکت سایپا که پس از ایران خودرو دومین خودروساز کشور محسوب می شود از سال ۱۳۷۲ تولید خودروی پراید را شروع کرد که تاکنون با انتقاد های مختلفی روبرو شده است. در آغاز پراید سدان با اسم صبا و پراید هاچ بک با اسم نسیم به بازار عرضه می شد. حالا پراید با مدل های مختلفی از جمله ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۵۱ و … ارائه می شود که در موتور و گیربکس تفاوت های زیادی نداشته و بیشتر از لحاظ بدنه تفاوت دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی پراید ۱۱۱ بپردازیم. این خودرو در حال حاضر تولید نمی شود ولی از آنجا که همچنان بازار دست دوم خوبی دارد پرداختن به ویژگی ها و مشخصات آن خالی از لطف نخواهد بود.

پراید ۱۱۱ در حقیقت هاچ بک امروزی شده ای است که با این اسم روانه بازار شده و در ابتدا نام مروارید برای آن در نظر گرفته شده بود. ولی به دلایل نامشخصی به پراید ۱۱۱ تغییر یافت. این خودرو دارای تیپ های SX,SE,TL,EX است که در بعضی آپشن ها و تجهیزات با هم تفاوت دارند و تیپ SE با تجهیز به فرمان هیدرولیک نسخه آپشنال پراید ۱۱۱ محسوب می شود. ضمنا به خاطر اجباری شدن ترمز ABS روی خودروها در سال ۱۳۹۱ تیپ ST و LX از رده خارج گشتند.

سابقه طراحی و تولید خودرو پراید به سال ۱۹۸۶ بر می گردد. این خودرو به سفارش شرکت امریکایی فورد به شرکت ژاپنی مزدا روی خط تولید قرار گرفت. از واسط سال ۱۹۸۷ شرکت فورد، لیسانس تولید خودروی فورد فستیوا را به کمپانی کیاموتورز کره جنوبی داد و این خودرو با اسم پراید در این کشور تولید شد. تولیدات اولیه پراید به صورت سه درب هاچ بک بود و همه مدل های آن از نوع کاربراتوری بودند.

و در سال ۱۳۷۲ شرکت سایپا پراید هاچ بک را با نام پراید نسیم روی خط مونتاژ شرکتش قرار داد. در سال ۱۳۸۹ سایپا تصمیم گرفت برخی اصلاحا را در پلتفرم ظاهری نسیم ایجاد کند و در نهایت این خودرو را تحت فیس لیفت کاملی قرار داده و هاچ بک جدیدی به اسم ۱۱۱ را روانه بازار کرد. در ادامه با بررسی پراید ۱۱۱ همراه ما باشید.

طراحی بیرونی

پراید همواره تنها خودرویی است که در بین خودروهای ارزان قیمت قرار داشته و به خاطر مصرف بهینه، هزینه نگهداری کم، قیمت اقتصادی و … بری قشر با درامد کم جامعه مورد توجه بوده است. همانطور که اشاره شد در سال ۱۳۸۹ سایپا تصمیم گرفت در پراید ۱۳۲ تغییراتی را در نمای جلو، عقب و تجهیزات پراید هاچ بک نسیم اعمال کند و خودروی جدیدی به اسم ۱۱۱ بسازد تا هم در بازار داخلی تنوعی ایجاد کند و هم برای جوانان خودرویی محبوب تولید کند.

بررسی ها حاکی از آن است که پراید ۱۱۱ از پتلفرم ایکس ۱۰۰ کاملا یکسانی با پراید ۱۳۲ بهره می برد که علاوه بر پلتفرم مشابه این دو خودرو از نظر طراحی بیرونی و داخلی هم به یکدیگر شبیه هستند تا جایی که می توان پراید ۱۱۱ را نمونه هاچ بک پراید ۱۳۲ محسوب کرد. بررسی ها نشان می دهد طراحی بیرونی پراید ۱۱۱ با وجود همه بروزرسانی های صورت گرفته در چراغ ها، سپر و جلوپنجره ای همچنان نامتوازن و قدیمی به نظر می رسد. و به طور کلی تفاو عمده این خودرو با نسخه های قبلی هاچ بک تولیدی به چراغ های جلو و عقب، شکل پنجره و بعضی موارد جزئی بر می گردد.

طراحی داخلی

درون کابین پراید ۱۱۱ تقریبا همه قطعات از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده اند که بعد از مدتی کوتاه نارضایتی سرنشنیان خودرو را به دنبال دارند. بررسی ها نشان می دهد این خودرو طراحی داخلی کاملا مشابهی با دیگر برادرانش (۱۳۲، ۱۳۱، ۱۵۱) داشته و در حقیقت پراید ۱۱۱ از نظر طراحی داخلی حرف چندانی برای گفتن ندارد.

فضای داخلی خودرو با توجه به اندازه کوچک آن چندان زیاد نبوده ولی با وجود کوچک بودن صندلی هایش فضای نشستن تقریبا کافی برای سرنشنیان وجود دارد. داشبورد و کنسول میانی آن نیز طراحی ساده و مطابق با انواع دیگر پراید داشته و در پراید های ۱۱۱ تولید اخیر داشبورد جدیدی بکار رفته است.

امکانات رفاهی

با توجه به بررسی ها می توان گفت خودرو پراید ۱۱۱ نسبت به دیگر خودروهای موجود در بازار با توجه به رده قیمتی اش حداقل امکانات رفاهی و ایمنی را ارائه می دهد. از جمله امکانات رفاهی می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم های ترمز و پایداری جلو دیسکی و عقب کاسه ای/abs ، سیستم های امنیتی قفل مرکزی با ریموت/ ایمبولایزر، سیستم های فرمان و هدایت فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا: رادیو سی دی با قابلیت پخش mp3 و پورت usb، صندلی با تنظیم دستی ۴ جهته،  تنظیم دستی آینه ها، شیشه بالابر برقی جلو، چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، مه شکن جلو وعقب، گرمکن شیشه عقب، جالیوانی روی کنسول جلو و … اشاره نمود.

پیشرانه ۱.۳ لیتری

پراید ۱۱۱ از لحاظ فنی به پیشرانه ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر مجهز است که قدرتی برابر با ۷۱ اسب بخار را تولید کرده و حداکثر گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر را ارائه می دهد. این نیروی تولید شده توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد پراید ۱۱۱ حدود ۱۴.۵ ثانیه اعلام شده که برای هاچ بک کامپکتی با وزن ۸۵۰ کیلوگرم شتاب مناسبی تلقی نمی شود.

در رابه با مصرف سوخت پراید ۱۱۱ قابل ذکر است این خودرو هاچ بک با پیشرانه ضعیفی که دارد مصرف سوخت تقریبا بالایی هم دارد که متوسط مصرف سوخت شهری آن ۸.۹ لیتر، بیرون شهری ۶ لیتر و سکیل ترکیبی ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که ارقام خوبی برای این خودرو محسوب نمی شوند. در مورد رانندگی پراید ۱۱۱ بررسی ها نشان می دهد که با اضافه شدن فرمان هیدرولیک و ترمز abs اندکی هندلینگ و رانندگی آن بهتر شده و دوباره یادآوری می شود که وزن پایین موجب شده سرعت و شتاب خوبی را ارائه بدهد که این عوامل احتمالا پراید ۱۱۱ را مشتری پسند می کند.

ایمنی خودرو

همانطور که پیشتر اشاره شد تیپ های مختلف پراید ۱۱۱ با امکانات متفاوتی همراه شده اند. در بین همه تیپ های این خودرو ترمز abs ، کیسه هوای راننده و فرمان هیدرولیک از مواردی است که در امکانات آن تفاوت ایجاد می کند. البته با اجباری شدن ترمز ضد قفل و کیسه هوا برای همه خودروها پراید نیز ار این قاعده مستثنی نبوده و ضمنا در تیپ های فول تر فرمان هیدولیک حضور یافته است. از امکانات امنیتی دیگر پراید ۱۱۱ می توان به سیستم قفل مرکزی و ضد سرقت اشاره نمود.

عیب ها و مزیت های خودرو

از جمله معایب این خودرو فضای داخلی آن می باشد. فضای داخلی پراید ۱۱۱ دقیقا آن فضایی است که دیگر هاچ بک های خانواده پراید دارند طبیعتا این فضا به دلیل نبود صندوق و ابعاد کلی پراید مناسب نبوده و کمبود فضای کابین اصلی ترین عیب پراید ۱۱۱ محسوب می شود. احتمالا دلیل انتخاب این خودرو از سوی جوانان بویژه مجردها همین کمبود فضا است.

دیگر عیب خودرو قطعات پلاستیکی استفاده شده در همه قسمت ها و مونتاژ پایین آن می باشد. با مشاهده رگلاژ درب ها، دستگیره ها و داشبود کاملا متوجه این موضوع می شوید بعضی کارشناسان معتقدند در بین همه مدل های پراید، بیشترین ایراد از این نظر به پراید ۱۱۱ برمی گردد. ضمنا این خودرو جلوبندی و بدنه ضعیفی دارد و افراد بسیاری معتقدند پراید ۱۱۱ نسبت به دیگر خودروها آسیب پذیرتر بوده و در برخوردهای کم شدت هم با مشکلات زیادی مواجه می شود.

از عیب های دیگر پراید ۱۱۱ وزن خودرو می باشد. هر چند وزن کم ۱۱۱ موجب شده که شتاب آن بالا باشد ولی این خودرو سریعتر از آنچه که تصور می کنید تحت تاثیر جریان باد و دیگر عامل های تغییر دهنده مسیر قرار می گیرد. از این رو تصور کنید کنترل خودرو حین حرکت در خلاف جریان باد به ویژه در جاده های لغزنده تا چه حد کار دشواری می شود. بنابراین پراید ۱۱۱ را نمی توان خودروی مناسبی برای رانندگی در جاده های پر پیچ و خم دانست.

خودروهای پراید ایمنی پایینی دارند از این رو یکی دیگر از عیب های پراید ۱۱۱ این موضوع است. ضمنا پیشرانه ضعیف و مصرف سوخت بالا نیز از معایب این خودرو محسوب می شود. در کنار همه عیب هایی که پراید ۱۱۱ دارد باید به ابعاد مناسب ، شتاب و سرعت خوب، هزینه نگهداری پایین، استهلاک خیلی کم و دسترسی آسان به قطعات آن اشاره کرد که جزو مزیت های خودرو محسوب می شود. تا پراید ۱۱۱ خودرویی مناسب برای استفاده روزمره در شهرهای پرتردد مانند تهران باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو