نق زدن کودکان چه دلیلی دارد و چطور با آن مقابله کنیم؟

نق زدن کودکان چه دلیلی دارد و چطور با آن مقابله کنیم؟


منبع: آرگا

121

1400/5/1

16:10


به طور کلی کودکان در سنین ۱ تا ۳ سال با بهانه گیری های متعدد سعی بر رسیدن به اهداف خود دارند، که از این رو در این بخش از مجله آرگا به معرفی علت نق زدن کودکان و روش های رفع این بهانه گیری ها پرداختیم.

به طور کلی کودکان روی به انجام  کارهایی می آورند که برای آنان نتیجه بخش باشد. نق زدن کودکان از دیگر اعمالی است که او به دلیل پاسخ گرفتن مثبت از شما و رسیدن به اهداف خود انجام می دهد  چرا که فهمیده است که با انجام این کار می تواند اعصاب شما را تحریک کرده و در نهایت خیلی سریع تر به نتیجه خود دست پیدا کند.

شرایطی که سبب ایجاد بهانه  در کودکان می شود

نق زدن کودکان

همانطور که می دانید به بهانه گیری کودکان در اکثر مواقع با جیغ و گریه همراه تست که می ‌تواند در ادامه به بیشتر شدن سر و صدا و جیغ های او منجر شود. این شرایط برای بسیاری از مادران پیش آمده است که یک لحظه در آرامش کامل به سر برده و لحظه ای بعد با جیغ های کودک به دلیل علت های بسیار ناچیز روبه رو شوند و در نهایت سعی در آرام کردن آن ها داشته باشند.

به طور کلی کودکان یک تا سه سال بیش از دیگر سنین بهانه گیر و نق نقو هستند. شاید در این لحظه فکر کنید که کودک زورگو در آینده تربیت خواهید کرد اما در پاسخ به این این جمله باید این چنین گفت که تمام این شرایط به دلیل قرارگیری آن ها در این سنین است و کودک درک درستی از انجام کارهای خود ندارد بلکه تمام هدف او رسیدن به خواسته‌اش به هر قیمتی است.

طبق مطالعات برخی از کارشناسان نیز این چنین مشخص شد که این چنین بهانه گیری های آن ها به علت مشکلات مهارت‌های زبانی کودکان می باشد چرا که کودکان در این سن معنی و مفهوم بسیاری از کلمه هایی که می شنوند را درک می کنند اما نمی تواند آن ها را به خوبی به زبان بیاورند که از این رو زمانی که کودک در بیان منظور خود ناامید شود شروع به جیغ کشیدن و بهانه گیری می نماید.

علت بهانه گیری کودکان چیست؟

یکی از دلایل اصلی در بی قراری کرون کودکان این است که نمی توانند به خوبی منظور خود را با حرف زدن به بقیه بفهمانند، که از این رو بسیار کلافه و خسته می شوند. شاید در پاسخ به این حرف این چنین پاسخ دهید که کودک شما هر آنچه که می گوید را متوجه می شود که از این رو گفتنی می‌باشد که دو قسمت متفاوت مغز درگیر زبان و بیان کلامی می شوند که به طور کلی قسمت اول زودتر کامل می گردد.

به طور کلی فهمیدن منظور شما نیاز به دو گوش سالم و هوش متوسطی دارد که کودک دو ساله سالم، به خوبی از این نعمت برخوردار است. اما خود او نمی‌تواند به خوبی از پس حرف زدن های معمولی و رساندن منظور خود به دیگران بربیاید. به طور کلی برای حرف زدن نواحی بسیاری از بدن با یکدیگر همکاری می‌کنند. در صورتی که شما زبان دومی را یاد گرفته باشید، این مسئله به طور کامل برایتان روشن است. چرا که در ابتدا شما بایستی کلمات را یاد بگیرید و سپس معنی آن ها را بفهمید و پس از آن یاد بگیرید که در چه موقعیتی باید از آن کلمات استفاده نمایید.

هر مکانی مناسب کودک نیست!

  • شرایطی که سبب ایجاد بهانه  در کودکان می شود

تا به حال با سه قسمت از مراحل فهمیدن معانی کلمه و جایگاه استفاده از آن را یاد گرفتید، که در قسمت بعدی بایستی به درستی کلمات را ادا نماید. با توجه به مطالب گفته شده حتما متوجه شده اید که طبیعی می‌باشد کودک برای حرف زدن به مشکل بربخورد و این شرایط در صورتی که با مواجهه والدین عصبانی همراه باشد، می تواند استرس کودک را بالا ببرد که در نهایت اعتماد به نفس کافی آن ها را برای حرف زدن از بین ببرد.

از این رو کودک برای فهماندن مشکل خود به دیگران شروع به جیغ کشیدن و گریه و زاری می کند.

روش های رفع نق زدن کودکان

به طور کلی باید قبل از شکل گیری رفتارهای بهانه گیرانه کودک از ایجاد آن ها پیشگیری نمایید. شما بایستی رفتار او را پیش‌بینی کرده و شرایطی برای کودک ایجاد نمایید که بازی با اشیا جدید را آموزش ببینند  در انجام برخی از کارهای ساده منزل شما را همراه کند، که در این صورت به خوبی متوجه خواهید شد که کودک نوپای شما علاوه بر جیغ کشیدن و بهانه گیری های الکی می تواند به خوبی از پس انجام بعضی از کارها در بیاید.

توجه داشته باشید که کودک شما همواره باید سرگرمی برای خود داشته باشد. نباید توقع داشته باشید که کودک شما تمام انتظاراتتان را محقق سازد. طبیعی است که کودکان به هنگام بیکاری و خستگی شروع به بهانه گیری نمایند، چراکه فعالیتی برای انجام دادن ندارند.

به طور کلی همه کودکان سعی دارند که مورد توجه والدین خود قرار گیرند. اگر مدت مشخصی از طی روز را صرف خوش گذرانی با خود کودک خود کنید، دیگر مجبور نیستید که با پرت کردن حواس و انجام بعضی از کارها از نق زدن کودکان در امان بمانید.

روش های رفع نق زدن کودکان

  • پاسخ دهی سریع

  1. در هنگام صحبت کردن با کودک خود توجه داشته باشید که باید خیلی سریع به سوال و پاسخ دهید چرا که در غیر این صورت سبب گریه و بهانه گیری های او هستید.
  2. در صورتی که شرایط پاسخ دهی سریع را به او ندارید، بایستی با نشان دادن علامتی به او بفهمانید که الان شرایط پاسخگویی به او را ندارید. به طور مثال می توانید بگویید صدای تو را میشنوم و یا یک دقیقه دیگر آماده ام تا به حرفای تو گوش دهم. به طور کلی بایستی توجه کودک خود را جذب نمایید، به چشمان او نگاه کنید و از علامت هایی برای صبر کردن استفاده نمایید. همچنین  کودک شما در مدت زمان طولانی در انتظار نگذارید چرا که در این حالت امکان دارد اقدام به انجام اعمالی نماید که برای شما ناخوشایند است. و در پایان نیز خیلی سریع خود را به او برسانید و از صبر و بردباری او برای به پایان رسیدن کار خود تشکر نمایید.
  3. کودک خود را همواره تشویق نماید. در صورتی که فرزند شما بدون بهانه گیری های بیجا توانست توجه شما را به خود جلب کند، حتما او را تشویق کرده و در این رابطه با او حرف بزنید و بگویید که تا چند اندازه از این روش سوال پرسیدن او خوشحال هستید. همچنین قابل ذکر است که شما به خوبی می توانید به کودک دو ساله خود معنی و بیان کلمه ببخشید را آموزش دهید.
  • آموزش رفتار درست

  1. و در پایان بایستی نحوه درست سوال پرسیدن را به کودک خود آموزش دهید. باید به او یاد دهید که تفاوت های بین گریه کردن و بهانه گیری وجود دارد. در این صورت می توانید صدای بهانه گیری های او را ضبط نمایید تا پس از گوش دادن به آن متوجه اشتباه خود گردد. برای یاد دادن درست درخواست کردن می توانید نقش بازی کنید و پس از آن که متوجه شدید کودک به خوبی معنی نق زدن را فهمیده است، به طور واضح ناخوشاینده این امر را برای او بیان کنید.

او را در ابراز احساساتش همراهی نمایید

  • از به انجام رسیدن نق زدن کودکان جلوگیری کنید

  1. توجه داشته باشید که اگر کودک شما با نق زدن به هدف خود دست پیدا کند به طور مداوم از این روش برای رسیدن به خواسته هایش استفاده می‌کند.
  2. به طور کلی به او مهلت دهید. اگر کودک شما شروع به گریه کردن کرد بایستی خیلی ساده به او بگویید که در گذشته به سوال او پاسخ داده اید و آن گاه به او بگویید که می تواند تا هر اندازه که می‌خواهد گریه کند و پس از پایان یافتن گریه هایش می تواند فرصتی را برای صحبت کردن با شما پیدا نماید.
  3. همچنین در مواجهه با کودک نوپا بایستی او را از خود دور کرده تا احساس تبعید به او رخنه نماید. سپس از او دور شوید و با نگاه کردن به چشمانش بگویید که هرگاه گریه هایش تمام شد، می ‌تواند به خوبی با شما حرف بزند. در صورتی که مشاهده کردید کودکتان تلاش خوبی برای انجام کار می کند او را به آغوش بکشید و در منطقه امن خود نگه دارید.
  4. و در پایان نیز او را از قوانین منزل آگاه کنید. اگر کودک شما از قوانین خانه آگاه باشد به خوبی تلاش می‌کند تا توجه شما را در جهت رعایت قوانین جلب نماید. در صورتی که شما قانونی برپایه عدم خوردن بیسکویت قبل از شام را برای او تعریف نمایید. او هرگز اقدام به گریه و بهانه گیری برای خوردن بیسکویت نمی کند، چرا که می‌داند در هر شرایطی نمی‌تواند به خواسته خود برسد.
  • او را در ابراز احساساتش همراهی نمایید

در صورت مواجهه با نق زدن کودکان بایستی به نحوه ابراز احساسات آن ها توجه نمایید. سپس او را در این راه همراهی نمایید، به طور مثال به او بگویید که می‌بینم ناراحت هستید آیا به این خاطر است که در این شرایط نمی توانم تو را به پارک ببرم؟ به طور کلی این جمله سبب ادامه پیدا کردن گفتگوی شما می شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که در شرایط نق زدن کودکان نباید آن ها را نصیحت کنید  بلکه بایستی در زمان و مکان مناسب به او توضیح دهید که بهانه گیری راه مناسبی برای رسیدن به خواسته هایش نمی باشد و حتی امکان کم شدن شانس او برای رسیدن به هدفش نیز است.

نق زدن کودکان به چه صورت است

  • هر مکانی مناسب کودک نیست!

طبیعی است که مهمانی بزرگسالان برای هیچی کودکی جذاب نیست. توجه داشته باشید که در صورت ضرورت کودکتان را به نزد کسی که با او احساس راحتی دارد، قرار دهید و سپس به مهمانی خود رسیدگی نمایید.

  • درخواست مودبانه

همچنین قابل ذکر می‌باشد کودکی که خواسته خود را چه با دلیل باید چه بی دلیل بی ادبانه مطرح نمود، نباید او را در رسیدن به خواسته اش همراهی کنید. باید به او یاد دهید و بگویید که تا زمانی که به بهانه گیری های او وجود دارد به هیچ عنوان متوجه خواسته او برای همراهی کردن اون نمی شوید و تا زمان تغییر ندادن لحن و رفتار کودک به او پاسخ ندهید و تسلیم رفتارهای او نشوید.

  • رعایت قوانین

به طور کلی کودکان اطلاع دارند که چگونه از فرصت های خود استفاده نمایند. از این رو در مکان‌های عمومی شروع به بهانه گیری می کنند. از این رو بایستی به قوانینی که برای او مطرح کرده اید، پایبند باشید و تحت هیچ شرایطی آن ها را زیر پا نگذارید.

  • تسلیم نشوید

به طور کلی در هنگام نق زدن کودکان نباید تسلیم خواسته های آن ها شوید، چرا که کودکان را به صورت عادتی اشتباه آموزش می بیند و همواره برای رسیدن به خواسته هایش از آن روش استفاده می نمایند.

با یک روش تربیت نمایید

  • با یک روش تربیت نمایید

اگر می خواهید از تاثیر موثری بر فرزندان خود قائل شوید  بایستی با همسر خود یک کلام شوید. باید روش تربیتی شما همسرتان به یک صورت باشد تا کودک به دوگانگی تربیتی مبتلا نگردد.

  • عدم سازگاری با دیگر کودکان

در صورت که با نق زدن کودکان خود کنار بیاید و هیچ مشکلی با آن ها نداشته باشید باید انتظار داشته باشید که کودک خود با مرور زمان از دوستانش فاصله بگیرد. چراکه در این زمان تنها نیاز است که در هنگام بازی با دوستانش به مشکل بر بخورد و یا چیزی مطابق میلش نباشد  تا با گریه شروع به صدا کردن پدر و مادر نمایند.

  • توجهی نداشته باشید

همچنین فرزند شما با فریاد و جیغ کشیدن سعی در جلب توجه شما دارد. اما در این شرایط شما بایستی با نادیده گرفتن سر و صدا و اشک های او روشی را به او یاد دهید که هیچ گاه با نق زدن نمی تواند به اهداف خود برسد.

  • آموزش دهید

و در پایان نیز کودک شما باید به خوبی تفاوت میان رفتار خوب و بد را از شما یاد بگیرد. اگر آموزش شما درست و اصولی باشد در کمتر مواقعی کودک شما تحت تاثیر دیگر کودکان قرار خواهد گرفت و در رفتار خود تغییراتی ایجاد می نماید.

آموزش رفتار درست

در صورتی که مطالعه این مطلب روانشناسی کودک و والدین برای شما موثر واقع گشت  می توانید با کلیک بر روی دیگر مطالب مرتبط همانند ترس از حیوانات در کودکان و عزت نفس پایین کودکان باری دیگر با ما همراه شده و تیم روانشناسی مجله آرگا را همراهی حمایت نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو