چرا نباید والدین شکاک باشیم؟

چرا نباید والدین شکاک باشیم؟


منبع: آرگا

103

1400/5/1

22:11


تاثیر رفتارهای والدین شکاک بر روی فرزندان بسیار گسترده است این والدین به دلیل رفتارهای مخربی که دارند در آینده فرزندانی بدبین و بی اعتماد خواهند داشت که نمی توانند در ازدواج خود موفق باشند. این افراد باید شیوه های تربیتی و الگوهای رفتاری خود را تغییر دهند تا بتوانند فرزندانی سالم را تربیت کنند و آن ها را از تنش دور کنند.

فرزندان رفتارهای گوناگونی را از والدین خود می آموزند برخی از رفتارهای متصاد در والدین موجب می شود تا کودکان دچار تضاد و دو رویی شوند تحقیقات نشان می دهد که فرزندان از والدین خود رفتارهای متضادی را می آموزند بعنی ممکن است والدین در یک زمینه رفتارهای متفاوتی دارند و برداشتی که کودکان از رفتارهای والدین خود دارند می تواند متضاد باشد. روانشناسان بالینی و درمان گرها در این زمینه اشاره می کنند که رفتارهای شکاکانه والدین موجب می شود تا فرزندان شرایط ویژه ای را تحمل کنند فشارهای روانی که این دسته از فرزندان خواهند داشت در بزرگسالی نیز می تواند تاثیرات منفی در زندگی آن ها داشته باشد. والدین شکاک در شکل گیری رفتارهای فرزندان خود نقش بسیار مهمی دارند آن ها در آینده افرددی بدبین هستند که به راحتی به دیگران اعتماد نمی کنند. اما چه راه هایی در این زمینه وجود دارد که رفتارهای این والدین را کنترل کند و یا آگاهی بیشتری در این زمینه به این والدین بدهد در این مقاله به بررسی این موضوع و تاثیرات گوناگونی که می تواند بر روی افراد داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

تاثیرات رفتار والدین شکاک در فرزند:

با توجه به تحقیقات و بررسی هایی که در زمینه تربیت این دسته از کودکان انجام گرفته است نشان داده است که اغلب کودکانی که والدینی بدبین دارند در آینده نیز به بدبینی دچار می شوند زیرا نحوه برخورد والدین با این فرزندان نیز به شکل بدبینانه است و همین موضوع موجب می شود تا رفتارهای غیر هنجار از این فرزندان بروز پیدا کند. این دسته از رفتارها می تواند تاثیرات مخرب دیگری بر روی فرزندان نیز داشته باشد و موجب می شود تا در آینده تنش های زیادی را تحمل کنند. از ویژگی های افراد شکاک می توان به محدودیت هایی اشاره کرد بر روی فرزندان ایجاد می کنند و یا این شک و محدودیت را نسبت به همسرشان دارند.

شکاک بودن پدر

بسیاری از روانشناسان بالینی بررسی کرده اند که رفتارهای زوج ها و والدین می تواند بر روی رفتارهای فرزندان نیز تاثیر داشته باشد نحوه برخورد زوج ها با یکدیگر نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت فرزندان دارند بنابراین آگاهی بخشی به والدین در این زمینه می تواند موثر باشد. کودکان از افراد زیادی الگوبرداری می کنند اما اولین الگوها را از والدین خود می آموزند اما از سویی الگوهایی در محیط های خارج و مدرسه وجود دارند که در شکل گیری شخصیت فرد موثر خواهند بود. ما در این بخش درباره نقش والدین در شکل گیری بدبینی فرزندان صحبت می کنیم و اینکه این رفتارها چه تاثیرات مخربی بر روی فرد خواهد داشت.

شکاک بودن والد

احساس منفی نسبت به والدین:

یکی از تاثیرات منفی و مخربی که بدبینی والدین می تواند در شکل گیری شخصیت فرد داشته باشد احساس تنفر از والدین است این فرزندان زمانی که حرمت شکنی های میان والدین خود را می بینند و یا برخی از مسائل دیگر را در روابط میان والدین خود مشاهده می کنند نمی توانند اعتماد و اطمینان نسبت به والدین خود داشته باشند آن ها دچار بی اعتمادی می شود. والدین هیچ گاه نباید فرزندان را از مشکلات خود مطلع کنند زیرا این امر می تواند تاثیرات مخربی بر روی آن ها داشته باشد کودکان با دیدن این رفتارهای متضاد نمی توانند تصمیم گیری های درستی بگیرند زیرا از یک موضوع مشترک رفتارهای متضادی از سوی والدین دریافت می کنند.

بی اعتمادی:

این فرزندان از سوی والدین خود که نزدیک ترین افراد در زندگی آن ها هستند دچار بی اعتمادی می شوند و این بی اعتمادی موجب می شود تا در آینده نیز نسبت به افراد بی اعتماد باشند این فرزندان تصور می کنند که الگوهای خوبی در زندگی ندارند و به همین دلیل دچار سردرگمی می شوند. این رفتارها موجب می شود تا فرزندان الگوهای آموخته شده داشته باشند این الگوها می تواند در آینده این افراد نیز نقش داشته باشد. نحوه رفتار با همسر بی اعتماد و یا افراد بی اعتماد می تواند در کنترل رفتارهای شکاکانه این افراد نقش داشته باشد.

والدین شکاک

ازدواج ناموفق:

بی اعتمادی، بدبینی و شکاکی در این افراد موجب می شود تا در آینده نیز نتوانند به دیگران اعتماد کنند بنابراین در ازدواج نیز دچار مشکل می شوند رفتارهای آموخته شده از سوی والدین در این افراد موجب شده تا در زندگی با شریک خود نیز دچار شوند و نمی توانند با همسر خود درست رفتار کنند. بسترهای مناسب برای تربیت فرزندان می تواند نقش مهمی در رفع اینگونه از مشکلات داشته باشد.

راهکارها:

تکنیک های برخورد با افراد شکاک در این زمینه می تواند موثر باشد والدین باید توجه داشته باشند که بسترهای مناسبی برای برخورد با فرزندان باید فراهم کنند تا کودکان در بزرگسالی دچار مشکل نشوند والدین شکاک اگر نسبت به همسر خود نیز شک دارند باید این مشکلات را از فرزندان خود پنهان کنند تا در این صورت تنشی به فرزندان وارد نشود. اینگونه از رفتارها موجب می شود تا خوش بینی های فرزندان نیز از بین برود. راهکارهایی در این زمینه توصیه می شود که کمک می کند تا افراد رفتارهای شکاکانه خود را از بین ببرند موثرترین گام در این زمینه صداقت است شما برای از بین بردن این احساس باید با فرد مقابل خود صادق باشید.

مادر شکاک

والدین نباید خانه را به میدان جنگ تبدیل کنند جایی که به یکدیگر دروغ می گویند و فرزندان آن را می بینند اینگونه از بسترها می تواند به شدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد پیامدهای هیجان انگیز این موضوع بر روی فرزندان بسیار زیاد است. مدام نباید درباره این موضاعات صحبت کنید حتی به برخی از والدین توصیه می کنیم تا به مشاوره مراجعه کنند در این صورت می توانند حساسیت های موجود در این زمینه را کنترل کنند. به جای دعوا و جدال جلوی فرزندان بهتر است به یکدیگر محبت کنید تا فرزندان نیز از شما بیاموزند سوء ظن هایی که در این روابط ایجاد می شود می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

زندگی با فرد شکاک می تواند تاثیرات زیادی در روحیات شما نیز داشته باشد شما با شناخت بیشتر نسبت به همسرتان می توانید این موضوعات را در زندگی کنترل کنید و با تسلط بر روی این موضوع تاثیرات مخرب بر روی فرزندان را از بین می برند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو