افشاگری نخستین مدل مسلمان و باحجاب آمریکایی از پشت صحنه استثماری دنیای مد | حجابم هر روز آب می‌رفت

105

1400/5/2

13:37


حلیمه عدن، مدل مسلمان و محجبه سومالیایی-آمریکایی کمتر از دو سال پس از کناره‌گیری از حضور در برنامه‌های نمایشی دنیای مدلینگ از درگیری‌های درونی و فضای استثماری این عرصه پرده برداشت.

افشاگری نخستین مدل مسلمان و باحجاب آمریکایی از پشت صحنه استثماری دنیای مد | حجابم هر روز آب می‌رفت

گروه مد و لباس هنرآنلاین: خانم حلیمه عدن ۲۳ ساله که از پدر و مادری اهل سومالی در کنیا به دنیا آمده و از شش سالگی در آمریکا زندگی می‌کند، در نوامبر ۲۰۲۰ با اعلام در خطر بودن باورها و احساس اینکه «اقلیتی در درون یک اقلیت» است، از حضور در برنامه‌های مدلینگ کناره گرفت. او حالا در گفتگو با شبکه جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید در ماه‌های پایانی فعالیت در دنیای مدلینگ حس کرده کنترل خود را بر هویتش از دست داده است.

عدن می‌افزاید: «در دو سال آخر به عوامل گروه اعتماد کردم و وقتی قرار شد با حجاب کامل روی صحنه نمایش بروم، دردسرها یکی یکی از راه رسیدند. برای مثال، جای روسری‌های معمولی برای من یک تکه پارچه جین در نظر گرفتند که روی سرم بگذارم. روشی که آنها طراحی کرده بودند باعث شد من از اصالت و تصویر خودم فاصله بگیرم. حجاب من مدام آب می‌رفت و در هر برنامه مدلینگ و نمایش مدها کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شد.»

حلیمه عدن در ۲۰۱۶ نخستین بانوی مسلمان بود که با حجاب کامل در رقابت بانوی شایسته ایالت مینه‌سوتا در آمریکا شرکت کرد و سپس با شرکت مدلینگ آی‌ام‌جی قرارداد بست. او در این باره می‌گوید: «در آغاز فکر می‌کردم دارم راه را برای بسیاری از دختران مسلمان باز می‌کنم. هرگز نشده بودم یک مجله را ورق بزنم و یک مدل باحجاب ببینم و اینکه خودم اولین نفر در این عرصه بودم، رویایی بود که به واقعیت می‌پیوست اما در دو سال آخر به یک درگیری درونی رسیدم.»

Halima1

او بندی در قرارداد حرفه‌ای خود داشت که بر اساس آن می‌توانست در یک جای پوشیده لباس‌های خود را پشت صحنه عوض کند اما برای همکار مسلمانش این امکان فراهم نبود و همین ماجرا حلیمه را آزار می‌داد. ضمن اینکه برخورد عوامل پشت صحنه را هم با اقلیت‌ها، مسلمانان، رنگین‌پوستان و دیگر افراد نادرست می‌دانست. او اعتقاد داشت دنیای مدلینگ بسیار استثماری است و آنها که در اقلیت قرار دارند، آسان‌تر از سوی کارفرمایان استثمار و تحقیر می‌شوند.

عدن حالا که از این صنعت کناره‌گیری کرده، امیدوار است رفتارش بتواند برای دیگر مسلمانان و سیاهپوستان فعال در این عرصه امیدبخش باشد. او می‌گوید: «اگر کاری کرده‌ام، می‌خواستم به دیگران فرصت افشاگری بدهم. من از اینکه نخستین مدل مسلمان و محجبه دنیای مدلینگ بودم، فشاری زیاد روی خودم احساس می‌کردم و مسئولیت داشتم و دارم دیگر دختران حاضر در این عرصه را آگاه کنم.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو