مراحل و نحوه سمپاشی آپارتمان و اقدامات پس از آن

مراحل و نحوه سمپاشی آپارتمان و اقدامات پس از آن


منبع: آرگا

96

1400/5/3

00:21


توجه داشته باشید که اصول و نحوه سمپاشی آپارتمان چندان راحت و بدون دردسر نیست اما شما می توانید با مطاله این مقاله به راحتی با مراحل و اقدامات پس از سمپاشی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی سمپاشی آپارتمان یکی از اقدامات محافظتی به منظور جلوگیری از ورود و زاد و ولد کردن حیوانات موذی در داخل است که نحوه استفاده از آن باید با دوز مناسب در محیط های بسته منزل انجام شود تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشد.

آشنایی با نحوه سمپاشی آپارتمان

همانطور که می دانید استفاده از سموم برای دفع حشرات موذی پدیده تازه ای نیست و سالیان سال است مردم برای رهایی از شر حشرات مزاحم به صورت مرتب خانه و محل کار خود را سمپاشی می کنند. در واقع نیاز گسترده ای که برای استفاده از سم در مناطق و ساختمان های مختلف وجود دارد باعث شده تا روز به روز سموم با کیفیت تری به بازار عرضه شود و همچنین فاکتور های متفاوتی وجود دارد که کیفیت و کارایی یک نوع سم را تعیین خواهد کرد.

اصول و نحوه سمپاشی آپارتمان

به صراحت می توان گفت که یک سم خوب باید بتواند به طور موثر و برای مدت طولانی امکان زندگی و رشد حشرات موذی مورد نظر را از بین ببرد اما نکته مهم این است که سم قرار است در محل زندگی انسان ها مورد استفاده قرار گیرد که به همین خاطر اثرات استفاده از آن در سلامتی نیز تاثیر خواهد داشت. امروزه هدف بسیاری از شرکت های ریزه کار ارائه با کیفیت ترین سمومی است که با استفاده از آن ها علاوه بر خلاص شدن از تمام حشرات مزاحم، کمترین پیامد های نامطلوب متوجه سلامت شما خواهد شد.

با گرم تر شدن هوا و فرا رسیدن فصول گرم سر و کله حشرات هم در خانه ها پیدا می شود. سوسک، پشه، مگس، مورچه و ساس ایجاد مزاحمت می کنند و دیدن شان در گوشه و کنار خانه باعث آزار خواهد شد که علاوه بر آزار وجود برخی از این حشرات باعث آلودگی در خانه و بروز بیماری خواهد شد. گاهی اوقات مشکل با یک اسپری حشره کش حل می شود اما در خانه های قدیمی تر یا مواردی که حشرات موذی خانواده بزرگی تشکیل داده اند کار به همین سادگی ها نیست و باید به فکر سمپاشی افتاد.

روش های سمپاشی ساختمان

اقدامات پیش از سمپاشی آپارتمان:

پیش از انجام سمپاشی آپارتمان لازم است تا تمام افراد خانواده به ویژه افراد مسن، افراد بیمار و کودکان خانه را ترک کنند.

همچنین حیوانات خانگی را نیز باید از محدوده سمپاشی خارج کنید تا آسیب تنفسی نبینند.

ظروغ آشپزخانه را در محیط های دربسته مانند کابینت قرار دهید و اگر ظرفی هم بیرون ماند بهتر است آن را پس از سمپاشی به صورت کامل بشویید.

توصیه می شود که پیش از سمپاشی به همسایه ها خبر دهید زیرا ممکن است آن ها هم از این مشکل رنج ببرند و با سمپاشی همزمان بتوانید مشکل حشرات را به صورت کامل از بین ببرید.

همچنین به دلیل سمی بودن مواد لازم است همسایه ها بدانند و مواد غذایی که احتمال آلوده شدن دارند را از دسترس دور کرده و در و پنجره ها را بسته نگه دارند.

در ها و پنجره ها را محکم ببندید تا گردش هوا متوقف شود و همچنین حین سمپاشی نباید باد یا نسیمی بوزد که جریان حرکت سم را تغییر کند.

در روش های خانگی سمپاشی مواد غذیای را در محیط های بسته قرار دهید و حتما روی آن را بپوشانید.

اقدامات قبل از سمپاشی

مراحل انجام سمپاشی:

در مرحله اول نحوه سمپاشی آپارتمان باید سم مخصوص حشرات موذی که قصد دارید از شرشان راحت شوید تهیه نمایید زیرا ساس، مورچه، سوسک و هزارپا ممکن است به نوع خاصی از سم که مخصوص خودشان نیست مقاوم باشند. توصیه می شود که برای خرید سم با شرکت تولید کنده سم برای سمپاشی صنعتی مشورت کنید تا زحمت تان پس از سمپاشی ساختمان به هدر نرود.

برای انجام سمپاشی باید از لباس مخصوص که تمام بدن و موها را می پوشاند استفاده نمایید و همچنین برای پوشاندن پاها نیز از چکمه های بلند و لاستیکی استفاده نمایید. می توانید برای محافظت چشم ها از عینک مخصوص سمپاشی خانه که کناره های بسته است استفاده نمایید.

حین سمپاشی برای جلوگیری از مسمومیت تنفسی استفاده از ماسک فیلتر را فراموش نکنید اما اگر این نوع ماسک در دسترس تان نبود می توانید پارچه تمیز و نمناک را برای پیشگیری از ورود سم به دهان به کار بگیرید.

مرحله های مختلف سمپاشی خانه

در پی مخفیگاه های حشرات موذی باشد که معمولا در کفپوش های چوبی، زیر فرش، تاسیسات روشنایی، سوراخ های دیوار و هر جای دنج و گرم دیگری که در خانه وجود دارد پنهان می شوند و به تدریج تخم گذاری می کنند. به همین خاطر اگر در درزها و جاهایی که امکان مخفی شدن حشرات وجود دارد اثری از آن ها ندیدید باز هم باید سمپاشی را به صورت کامل انجام دهید چون ممکن است تخم ها آنجا باشد.

در روش خانگی نحوه سمپاشی باید فضای بیرونی آپارتمان را هم سمپاشی کنید تا امکان ورود حشرات به داخل را کمتر کند. همچنین زیر درها یا فضاهایی که درز وجود دارد مکان هایی هسنند که حشرات را به داخل هدایت می کنند.

در صورت نیاز برنامه ای برای سمپاشی دوره ای تهیه کنید زیرا این حشرات با یک بار سمپاشی از بین نمی روند و لازم است چندین دوره تکرار نمایید.

توصیه می شود که پس از پایان کار و از بین بردن پشه ها دست و صورتتان را به خوبی با آب و صابون بشویید یا استحمام کنید. لباس های آلوده را بشویید و در معرض نور خورشید قرار دهید تا مواد سمی کاملا از بین بروند. همچنین بهتر است پس از سمپاشی، مقدار زیادی آب بنوشید.

نکات مهم در مورد سم زدن خانه

اقدامات پس از سمپاشی:

توصیه می شود که پس از انجام سمپاشی آپارتمان تا ۴۸ ساعت به خانه برنگردید زیرا کاهش اثر سم تدریجی اتفاق می افتد و بهتر است تا کم خطر شدن اوضاع در خانه نباشید تا دچار انواع مسمومیت مانند مسمومیت تنفسی نشوید.

چنانچه فراموش کردید که مواد غذایی را در فضای دربسته بگذارید و پس از سمپاشی ساختمان با آن مواجه شدید ناچار خواهید بود که آن را دور بریزید حتی اگر ماده غذایی قابل شستشو است دیگر نباید از آن استفاده نمایید.

می توانید در و پنجره ها را پس از سمپاشی باز بگذارید تا مواد آلوده به سرعت خارج شود. همچنین پس از برگشت به سرعت به فکر نظافت نباشید و بهتر است اثر سم را زود از بین نبرید تا اگر حشرات موذی باقی مانده اند از بین بروند. توصیه می شود که لوازمی که مسقیم در معرض بوده اند را در معرض نور خورشید قرار دهید.

توجه داشته باشید که سمپاشی آپارتمان تا ابد جلوی ورود حشرات موذی را نمی گیرد و به صراحت می توان گفت بخشی از مشکل ورود حشرات بستگی به عمر ساختمان و موارد دیگر خواهد داشت اما بخشی دیگر به شما بستگی دارد که نظافت محیط خانه را به خوبی رعایت کنید.

 

اقدامات پس از نحوه سمپاشی آپارتمان

پس از سمپاشی احتمالا با انبوه زیادی از حشرات مواجه می شوید که برای تمیز کردن آن ها باید به حمع کردن اجسادی که در معرض دید هستند بسنده نکنید و تا چندین روز پس از انجام سمپاشی فضاهای مختلف مانند زیر کابینت ها، زیر فرش و جاهایی که در معرض دید نیستند را بررسی کنید و اجساد حشرات را خارج نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو