طرز تهیه نخود پلو معطر

نخود پلو معطر , طرز تهیه نخود پلو معطر , دستور پخت نخود پلو معطر

برنج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین غذا ها در سراسر جهان است. هم چنین این غذا با روش های مختلفی پخته و سرو می شود. یکی از این نوع برنج ها، برنج مخلوط است که همراه انواع حبوبات و گوشت یا مرغ طبخ می شود. نخود پلو معطر یکی از این برنج ها هست با گوشت قلقلی و نخود پخته تهیه می شود. درون آن از سبزی های معطر و ادویه های مختلف استفاده شده است که طعم و عطر فوق العاده ای به پلو می دهد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نخود پلو معطر در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
نخود۱ پیمانه
برنج۳ پیمانه
پیاز۲ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
آرد نخودچی۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
سماق و زیره و پودر گل محمدیبه مقدار دلخواه
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاه و گلپربه مقدار لازم
مخلوط ریحان و گشنیز و شوید خرد شده۱ پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
زرشکنصف پیمانه

طرز تهیه نخود پلو معطر

مرحله اول

برای تهیه پلوی خوشمزه و معطر با نخود در ابتدای کار، نخود را از شب قبل خیس می کنیم تا نفخ آن گرفته شود. اگر در این مدت یکی دو بار آب آن را عوض کنیم نفخ آن به راحتی گرفته می شود. سپس نخود را درون یک قابلمه با مقداری آب قرار می دهیم تا بپزد.

مرحله دوم

اواخر پخت به آن نمک و زردچوبه اضافه کرده و بعد از یکی دو جوش، آن را کنار می گذاریم. در ادامه یک پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را به صورت ریز خرد می کنیم، یا با رنده ریز رنده کرده و به گوشت اضافه می کنیم.

مرحله سوم

آرد نخودچی و نمک و زردچوبه و فلفل سیاه و گل پر را به آن اضافه کرده و ورز می دهیم تا مواد به خوبی مخلوط و مزه دار شود. از گوشت کوفته های به اندازه گیلاس درست می کنیم. یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله چهارم

کوفته های گوشت را درون تابه ریخته و سرخ می کنیم. سپس مقداری سماق روی آن پاشیده و نخودهای پخته آّب کش شده را به همراه زیره و پودر گل محمدی به آن اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم. سپس از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم

مرحله پنجم

در این مرحله یک عدد پیاز را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلالی ریز خرد می کنیم. در ادامه یک تابه را با مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را درون آن تفت می دهیم تا طلایی شود.

مرحله ششم

در این مرحله مخلوط نخود و قلقلی ها را به همراه مخلوط ریحان و گشنیز و شوید خرد شده به آن اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند، سپس از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

برنج را شسته و از یک ساعت قبل با آب و نمک خیس کرده ایم، را درون یک قابلمه آّب جوش با مقداری نمک می ریزیم تا بپزد و نیم پز شود. سپس آن را آبکش کرده و کنار می گذاریم. کف یک قابلمه را کمی روغن می ریزیم.

مرحله هشتم

نان یا سیب زمینی کف آن به عنوان ته دیگ می چینیم. یک لابه برنج آبکش شده را می ریزیم. یک لایه مخلوط نخود و قلقلی و مجدد یک لایه برنج می ریزیم. سپس این کار را تا جایی که مواد تمام شود ادامه می دهیم.

مرحله نهم

در آخر روی برنج را زعفران دم کرده ریخته و یم گذاریم تا دم بکشد. زرشک را شسته و کمی با روغن تفت می دهیم. سپس وقتی که برنج را در ظرف مورد نظر کشیدیم، با زرشک و پیاز داغ و زعفران آن را تزیین می کنیم.