پیام احتمالی آمریکا به دولت رئیسی درباره برجام

منبع: برترین ها

40

1400/5/3

10:01


شرق در گزارشی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و آینده برجام را بررسی کرده.

شرق در گزارشی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و آینده برجام را بررسی کرده.

فروپاشی برجام نزدیک است؟

در این گزارش آمده:

* آمریکا کم‌کم احتمال به‌هم‌خوردن مذاکرات با دولت آینده را جدی و جدی‌تر می‌بیند. منبعی آگاه و البته بدون ذکر نام از مقامات آمریکا به رویترز گفته دولت ایالات متحده در راستای آماده‌کردن خود برای رویارویی با احتمال عدم بازگشت تهران به میز مذاکرات، در حال بررسی موضوع مسدود‌کردن راه فروش نفت ایران به چین است .

* این خبر در حالی منتشر می‌شود که مقامات ایران رسما اعلام کرده‌اند ایران ادامه مذاکرات را به زمانی پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری رئیسی موکول کرده است. این مقام آمریکایی در‌این‌باره به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «اگر ما به برجام برگردیم، دیگر دلیلی برای تحریم شرکت‌های وارد‌کننده نفت ایران وجود نخواهد داشت؛ اما اگر احتمال بازگشت قریب‌الوقوع به برجام ضعیف شود، آن‌گاه تدابیری در قبال وضعیت جدید وضع خواهد شد».

* پیش‌از‌این، وال‌استریت‌ژورنال ضمن انتشار گزارشی در‌این‌باره که آمریکا تشدید تحریم‌های ایران به‌ویژه با توجه به رابطه تهران با پکن را در دست بررسی دارد، اعلام کرده بود که چین در ماه‌های نوامبر تا مارس گذشته، روزانه به‌ طور متوسط ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام از ایران دریافت کرده است.

* ذات انتشار چنین خبری از سوی یکی از مقامات ایالات متحده نیز به خودی خود کنشی معنادار از سوی واشنگتن است. این خبر از جنس اخبار جنجالی نیست یا خبری نیست که به کار چالش‌های درونی و جنگ‌های سیاسی واشنگتن بیاید. ازاین‌رو بعید به نظر می‌رسد که درز آن به رسانه‌ها برخلاف خواست و ترجیح کاخ سفید بوده است.

* انتشار آن در رسانه‌ها احتمالا با هدف ارسال پیام به دولت آینده ایران نیز انجام شده است. با توجه به مواردی که برشمرده شد، واشنگتن دریافته است که باید احتمال فروپاشی توافق با تصمیم ایران یا دوربرگردان دولت رئیسی و بازگشت به عقب در روند مذاکرات را جدی بگیرد. چنین خبری در چنین فضایی احتمالا بناست به تیم رئیسی نشان بدهد در فضای بدون مذاکره و بدون برجام، آمریکا چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت: ادامه و تشدید تحریم‌ها و شاید این بار، تعامل بهتر با دیگر کشورها برای اجرائی‌کردنشان.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو