شاملو و نگارش داستان درباره شخصیت‌های بزرگ | هوشنگ سیحون و بی‌بی خانم استرآبادی تا تناولی

112

1400/5/4

00:24


آتسا شاملو معتقد است بچه‌ها ابتدا باید با فرهنگ کهن ایرانی آشنایی پیدا کنند و در کنار آن با فرهنگ و اساطیر دیگر کشورها آشنا شوند.

شاملو و نگارش داستان درباره شخصیت‌های بزرگ | هوشنگ سیحون و بی‌بی خانم استرآبادی تا تناولی

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شاملو، نویسنده کودک و نوجوان با این توضیح که کتاب «قلب آدم‌برفی» را برای چاپ به انتشارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده، به هنرآنلاین گفت: این نمایشنامه کودک اقتباسی آزاد از داستان «آدم‌برفی و مترسک» نوشته معصومه نوازنی است.

او درباره محتوای این نمایشنامه افزود: راجع به مترسکی بداخلاق است که در مزرعه‌ زندگی می‌کند. او اجازه نمی‌دهد حیوانات و پرنده‌ها وارد مزرعه شوند و می‌گوید مامور هستم از مزرعه محافظت کنم. در فصل زمستان وقتی برف می‌آید بچه‌ها آدم برفی می‌سازند. دوستی بین آدم برفی و مترسک باعث تغییر اخلاق او و دوستی با حیوانات می‌شود.  

شاملو که در نگارش بیشتر کتاب‌هایش به اقتباس توجه داشته در این باره، توضیح داد: اقتباس از علاقه زیادم به بحث فرهنگ عامه و فولکور و هم‌چنین ادبیات کهن می‌آید. فکر می‌کنم بچه‌ها ابتدا باید با فرهنگ کهن ایرانی آشنایی پیدا کنند. در حقیقت در مبحث آثار کودک و نوجوان این دغدغه را دارم که بچه‌ها را با اشخاص بزرگ آشنا کنم. در تدریس دانشگاه نیز تاکید دارم باید فرهنگ خودمان را بشناسیم و در کنار آن با فرهنگ و اساطیر دیگر کشورها  آشنا شویم.

او که دبیر مجموعه کتاب‌های‌ شخصیت‌های بزرگ انتشارات قایق کاغذی است، ادامه داد: این انتشارات بنا دارد مجموعه کتاب‌هایی را درباره شخصیت‌های بزرگ ایران نشر دهد. اشخاصی که اولین‌ها در حوزه‌های مختلف محسوب می‌شوند. این سری متون برای نوجوانان و بزرگ‌سالان نشر می‌یابد.

شاملو که ازاین مجموعه کتاب «هوشنگ سیحون»، «بی‌بی خانم استرآبادی» و «پرویز تناولی» را نوشته است، افزود: نحوه کار نیز به این ترتیب است که تحقیق کلی راجع به شخصیت‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت به صورت داستان نوشته می‌شود. محتوای کتاب مستند است راجع به آثار و زندگی این اشخاص نوشته شده‌اند ولی شکل زندگینامه‌ای ندارند.

او این روزها مشغول تدریس نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی است.

«شاهزاده اژدها»، «راز دژکلات»، «تشتر نگهبان باران»، «سرزمین کلاه‌های جادویی»، «خروس بی‌محل و پنجه اژدها»، «جور و ناجور»، «شاه شاخدار»، «هدیه ننه سرما»، «شهر خواب زده»، «عمو نوروز داماد می‌شود» و «پادشاه قله‌‌ قاف» از عناوین برخی کتاب‌های منتشر شده این نویسنده محسوب می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو