روایت پیمان شیخی از «صندلی خالی» | کتابی بر اساس نوع گویش هنرمندان پیشکسوتی که میان‌ ما نیستند

86

1400/5/4

00:24


کتاب «صندلی خالی» نوشته پیمان شیخی که شامل 9 مصاحبه با پیشکسوتان سفرکرده تئاتر و سینماست، در انتشارات غنچه منتشر شد.

روایت پیمان شیخی از «صندلی خالی» | کتابی بر اساس نوع گویش هنرمندان پیشکسوتی که میان‌ ما نیستند

گروه تئاتر هنرآنلاین: شیخی درباره این کتاب به هنرآنلاین گفت: «صندلی خالی» شامل 9 مصاحبه با پیشکسوتان هنرمندی چون داریوش اسدزاده، جمشید مشایخی، حسین کسبیان، سروش خلیلی، سعدی افشار، فرهنگ معیری، ابراهیم آبادی، داوود رشیدی و محمد مطیع است که من پیشتر بخشی از مصاحبه این هنرمندان را در کتاب «خاطره‌بازی پیشکسوتان تئاتر» چاپ کرده بودم اما متأسفانه کتاب‌ موفقی از آب درنیامد زیرا تبلیغات کمی داشت و آن‌‌گونه که من دوست داشتم کتاب‌ در سراسر ایران منتشر شود و افراد بسیاری  آن را بخوانند، اتفاق نیفتاد.

او درباره ایده نگارش این کتاب بیان کرد: من در دوران کرونا برخی از کاست‌های قدیمی که مربوط به مصاحبه‌هایم با هنرمندان بود را تبدیل به mp3 کردم و سپس برخی از مصاحبه‌ها را گوش کردم. مثلاً مصاحبه‌ای که با آقای حسین کسبیان انجام داده بودم را گوش کردم و دیدم از یک ساعت مصاحبه‌ای که با ایشان داشته‌ام به اندازه نیم ساعت آن چاپ شده است. بنابراین تصمیم گرفتم که تک تک این مصاحبه‌ها را دوباره پیاده کرده اما با این تفاوت که اولاً کامل‌تر باشد و ثانیاً برخلاف سری پیش که مصاحبه‌ها را پیاده کردم و ادبیات مصاحبه‌شونده‌ها را تغییر دادم، این‌بار دقیقاً براساس نوع گویش آن افراد، مصاحبه‌ها را پیاده کنم.

این نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: بعضی از هنرمندان از خبرنگارها گلایه‌مند هستند که چرا ادبیات آنها کتابی نشده است، و من اتفاقاً در این کتاب به جنگ این اتفاق رفته‌ام. من همانطور که در سایر کتاب‌هایم بخشی از تاریخ شفاهی تئاتر را معرفی می‌کنم، در این کتاب علاوه‌بر تاریخ شفاهی، نوع گویش و بیان تعدادی از آدم‌ها که در یک برهه از زمان ایران زندگی کرده‌اند را منتقل کرده‌ام. احساس کردم که من حق ندارم ادبیات آدم‌ها را تغییر دهم، بنابراین مصاحبه‌ها را با ادبیات خود هنرمندان پیاده کردم و هیچ بخشی از مصاحبه‌ها را هم حذف نکردم.

پیمان شیخی افزود: تفاوت دیگری که در این کتاب قائل شدم این بود که از بین 28 مصاحبه‌ای که قبلاً کار شده بود 9 هنرمند که در قید حیات نیستند را گلچین کردم و مصاحبه‌ای که با آن‌ها داشتم را در کتاب قرار دادم. این 9 نفر در مصاحبه‌ها دقیقاً درباره زندگی هنری خودشان صحبت می‌کنند. من به زندگی شخصی آدم‌ها کاری ندارم. آقای سعدی افشار برای من بسیار عزیز بود و من هم برای ایشان خیلی عزیز بودم و نزدیک به ایشان بودم اما تا مراسم چهلم ایشان نمی‌دانستم که ایشان نوه‌ای به نام سحر شیران دارد چون اصلاً با زندگی شخصی این آدم کاری نداشتم بلکه سعی کردم زندگی هنری آن‌ها را مرور کنم.

او گفت: کتاب «صندلی خالی» مدتی است که از طریق انتشارات غنچه منتشر شده و ۱۶۰ صفحه دارد. در شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شده و قیمت آن ۵۰ هزار تومان است. طراح جلد و صفحه‌آرای آن نیز آقای حسین کشتی‌کار است. این کتاب، هفتمین کتاب من پنجمین کتاب تئاتری است که منتشر می‌کنم.

این نویسنده و پژوهشگر درخصوص دومین کتاب داستانی خود تحت عنوان «طهرون، خاطرات آقاجان و قصه‌های کوتاه»، عنوان کرد: من در این کتاب یک پالایش و آزمون و خطا کردم، چرا که من قصه‌نویس نیستم و خودم را مستندنویس می‌دانم. داستان‌هایی که من می‌نویسم یا پیام اخلاقی دارند یا ۹۰ درصدشان این پیام را می‌رساند که خدا حواسش به شما هست.

شیخی ادامه داد: من در این کتاب آمده‌ام یک تفاوت قائل شده‌ام و تعدادی از داستان‌هایی که مربوط به آدم‌های دیگر می‌شود و منتج به یک پیام اخلاقی شده‌اند را با اجازه خود آن‌ها منتشر کرده‌ام. در بین آن افراد، هنرمندان هم هستند ولی اصلاً اصراری نداشته‌ام که حتما هنرمندان باشند، بلکه آدم‌هایی هستند که با من مواجه شده‌اند. فکر می‌کنم این کتاب تا مهرماه منتشر شود.

او در پایان با اشاره به اینکه همچنان در حال تدوین کتاب «اداره هنرهای دراماتیک» است، درباره آن کتاب نیز گفت: کتابی که من در حال نگارش آن هستم در ارتباط با اینکه اداره هنرهای دراماتیک کجا بوده، نیست، بلکه مجموعه‌ای از مستندات، عکس‌ها، اسناد، خاطرات شخصی و خاطرات آدم‌های خیلی گذشته است که این خاطرات مربوط به ثبت تاریخ شفاهی است. یعنی به نوعی یک وقایع‌نگاری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو