این رود تشنه است | نگاهی به آثار هنری با موضوع بحران بی‌آبی در خوزستان

این رود تشنه است | نگاهی به آثار هنری با موضوع بحران بی‌آبی در خوزستان


257

1400/5/4

00:24


مریم درویش - عده‌ای از هنرمندان تجسمی با انتشار طرح‌های مرتبط با بحران آب، با مردم خوزستان ابراز همدردی کردند.

این رود تشنه است | نگاهی به آثار هنری با موضوع بحران بی‌آبی در خوزستان

گروه تجسمی هنرآنلاین: کم‌آبی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که آینده بشریت را تهدید می‌کند. تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین و کاهش بارندگی از یک سو، و افزایش جمعیت جهان، افزایش کشاورزی و دامداری برای تأمین خوراک انسان‌ها و رفتارهای مخرب انسان با محیط‌زیست خود، از سویی دیگر عواملی هستند که روز به روز بحران آب را جدی‌تر می‌کنند.

سازمان‌های جهانی از سال‌ها پیش به بررسی موقعیت کشورهای مختلف از منظر ذخایر آبی و توان روبه‌رویی آن‌ها با بحران کم‌آبی پرداخته‌اند و بعضی از کشورها به دنبال راهکارهای علمی و منطقی برای ذخیره آب و کاهش مصرف آن هستند. اما در بعضی از کشورهای دنیا نه تنها توجهی به این معضل بزرگ نشده است، که مصرف بی‌رویه در کنار خشک‌سالی و کمبود بارش باران باعث شده است بحران آب زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد خود را نشان دهد.

ایران کشوری خشک است که بخش بزرگی از آن را کویر و بیابان تشکیل می‌دهد و غیرقابل‌پیش‌بینی نبود که روزگاری با بحران آب مواجه خواهد شد. اما با وجود نصیحت‌هایی که از کودکی درباره صرفه‌جویی در مصرف آب و هدر ندادن آن شنیده‌ایم، ذخایر آبی این کشور در جایی غیر از خانه‌های مردم به هدر رفت و حالا به جایی رسیده‌ایم که کاهش بارندگی در سال‌های اخیر باعث شده است بی‌آبی چهره ترسناک خود را خیلی زود به عده‌ای از مردم ایران نشان دهد.

این روزها مردم خوزستان شرایط دردناکی را تحمل می‌کنند که ناشی از هدررفت منابع آبی منطقه است. تصمیم‌گیری‌های غلط و غیرعلمی برای ساخت سدها، طرح‌های انتقال آب، ساخت کارخانه‌ها و صنایع در مکان‌های خشک، کشاورزی غیرعلمی و افراطی در مناطق نامناسب، حفر چاه‌های عمیق متعدد و... چنان شیره جان این خاک را بیرون کشیده است که امروز رودخانه‌ها و تالاب‌ها خشک شده و جسد ماهی‌ها و گاومیش‌ها بر زمین خشک مانده است و مردم با نگرانی شاهد از دست رفتن زندگی خود هستند.

اما این شرایط محدود به خوزستان نیست. کارون، کرخه، زاینده‌رود، هامون، دریاچه ارومیه و بسیاری دیگر از رودها و تالاب‌ها و دریاچه‌ها که روبه نابودی می‌روند، زنگ خطری را به صدا درآورده‌اند که اگر شنیده نشود روزگار سختی را برای سرزمین ایران و مردمانش به همراه خواهد داشت. در این میان از دست مردم نیز کاری ساخته نیست و نمی‌توانند مانند زمانی که سیل و زلزله رخ می‌دهد به یاری هم‌وطنان خود بشتابند. بااین‌حال همدردی با کسانی که در این روزها با رنج و سختی زندگی می‌کنند تنها کاری است که از عهده ایرانیان برمی‌آید.

در روزهای گذشته واکنش‌های زیادی از سوی مردم به شرایط خوزستان دیده شده است و جامعه هنری نیز این مسئله غافل نماند. عده‌ای از هنرمندان تجسمی به صورت خودجوش به کشیدن طرح‌هایی در ارتباط با وقایع خوزستان پرداختند و آن‌ها را در فضای مجازی نشر دادند. همچنین پویشی با عنوان #هنر_برای_خوزستان شکل گرفت که عده زیادی کارتونیست آثاری را در این زمینه طراحی و منتشر کردند.

در ادامه این گزارش تعدادی از آثار مرتبط با بحران آب در خوزستان را ببینید.

فاطمه اکرامی

اثر فاطمه اکرامی

مرتضی ده کامه

اثر مرتضی ده کامه

معصومه موسوی

اثر معصومه موسوی

مهسا کیوان

اثر مهسا کیوان

هادی حیدری

اثر هادی حیدری

هادی عسگری

اثر هادی عسگری

 

شادی نصیری

اثر شادی نصیری

سهیل محمدی

اثر سهیل محمدی

حمید صوفی

اثر حمید صوفی

جواد علیزاده

اثر جواد علیزاده

جمال رحمتی

اثر جمال رحمتی

امین منتظری

اثر امین منتظری

امین قزلباش

اثر امین قزلباش

ابراهیم حقیقی

اثر ابراهیم حقیقی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو